Globalny handel online wzrośnie w 2013 roku aż o 17 proc. osiągając tym samym wartość 1,2 miliarda dolarów - wynika z badania eMarketer. Zapowiadany wzrost będzie wynikiem prognozowanej eksplozji na azjatyckim rynku e-commerce. Indonezja i Chiny są liderami rozwoju tego rynku – dynamika wzrostu handlu online osiągnęła najwyższy globalny wskaźnik w Indonezji – aż 71,3 proc., zaś Chiny podwoiły już i tak wysokie obroty. W samym regionie Azji i Pacyfiku szacuje się, że sprzedaż przez Internet wzrośnie do 338,8 miliardów dolarów i w 2014 roku będzie największym regionem na świecie pod względem e-commerce. Liderem wielkości rynku pozostanie Ameryka Północna, z obrotem na poziomie 419 miliarda dolarów, ale spodziewany wzrost wyniesie tam jedynie 12,5 proc. – ponieważ rynek jest już dojrzały. Podobnie w Europie Zachodniej spodziewany wzrost e-commerce ma wynieść średnio 14 proc. Szybki rozwój handlu internetowego będzie dotyczył też Bliskiego Wschodu i Afryki, gdzie przychody w tym segmencie mogą się nawet potroić, jednak wielkość rynku jest wciąż najmniejsza i osiąga jedynie 27 miliardów dolarów.
- Rynek e-commerce jeszcze przez co najmniej 5-10 lat będzie motorem dla gospodarek na wszystkich kontynentach. Niewiele sektorów notuje wzrosty na poziomie dwucyfrowym każdego roku – i to w krajach już dojrzałych. Dynamika rynków wschodzących jest liczona natomiast w setkach procent. Nie mamy wątpliwości, że inwestycja w międzynarodową sieć Paczkomatów InPost to biznes perspektywiczny, zwłaszcza biorąc pod uwagę nasze plany wejścia do krajów obu Ameryk oraz azjatyckich – prognozuje Rafał Brzoska prezes zarządu InPost.
20 tys. punktów odbioru paczek w Niemczech
Deutsche Post DHL ogłosiła, że w ciągu najbliższych dwóch lat uruchomi 20 tys. punktów odbioru paczek w Niemczech. Dostawca powszechnych usług pocztowych od ponad dekady korzysta z paczkomatów Packstation w celu zapewnienia swoim klientom alternatywnych punktów odbioru przesyłek. Prowadzi także stacjonarną sieć urzędów pocztowych. Przedsiębiorstwo posiada obecnie 13 tys. punktów, w których świadczy usługi pocztowe oraz 2,5 tys. 24-godzinnych Packstations dla klientów, którzy nie są w stanie odbierać swoich przesyłek w domu za pośrednictwem kuriera. Deutsche Post DHL planuje dalszą ekspansję sieci Packstation - w tym roku rozstawi 150 maszyn w nowych lokalizacjach. W samym 2013 roku w Niemczech sam DHL otworzy 10 tys. nowych „PacketShops”. Podwojenie sieci ma natomiast nastąpić w przyszłym roku.
Hermes spodziewa się 15 proc. wzrostu
W tym roku brytyjski przewoźnik Hermes spodziewa się 15 proc. wzrostu liczby przesyłek, dzięki dynamicznemu rozwojowi rynku e-commerce. W 2012 roku firma obsłużyła aż 163 miliony przesyłek i oświadczyła, że spodziewa się osiągnąć 187 milionów w 2013 roku. Hermes inwestuje znaczące środki w swoją infrastrukturę, by utrzymać tempo rozwoju, planuje też otwarcie kolejnych dwóch hubów przeładunkowych. Trzeci nowy hub – w Tamworth – zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. Firma przygotowuje też nowy ośrodek, który zastąpi centralny hub w Warrington – jego inauguracja planowana jest w 2014 roku. Sieć myHermes ParcelShops – oferująca klientom alternatywny system punktów dostawy paczek i obsługi zwrotów – obejmuje obecnie 2.000 punktów i jeszcze w tym roku ma wzrosnąć do 3 tys.
Fińska Itella Group stawia na e-commerce
Fiński narodowy operator Itella powołał specjalną jednostkę biznesową odpowiedzialną za rozwój e-commerce. Nowy podmiot rozpoczął działalność 1 lipca, a jego głównym zadaniem będzie rozwój usług skierowanych do klientów na rynku e-handlu. W ramach inicjatywy świadczone będą usługi z zakresu marketingu, transmisji danych i oprogramowania. Podmiot zajmie się również magazynowaniem i obsługą logistyczną, a także dostarczaniem produktów do osób dokonujących zakupów przez Internet. Dyrektor, który będzie kierował działaniami nowej jednostki biznesowej, został wybrany spośród pracowników jednej z trzech grup biznesowych firmy – Itella Mail Communications. Finowie wydają każdego roku na internetowe zakupy ponad 10 mld euro, z czego 87 proc. transakcji odbywa się za pośrednictwem krajowych e-sklepów. Pozostałe 13 proc. handlu internetowego jest realizowane przy udziale zagranicznych portali. Finlandia charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem penetracji Internetu. Około 90 proc. Finów w wieku od 16 do 74 lat aktywnie funkcjonuje w sieci, a aż 2/3 wszystkich mieszkańców Finlandii dokonało zakupów online w 2011 roku.
(źr. za inf. InPost)