Dodaj ogłoszenie o pracy


Kto w logistyce skorzysta na e-commerce'owym boom'ie?

 

 

Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Średni wzrost sprzedaży w systemach e-commerce wynosi w Polsce ok. 24 - 25 proc. rok do roku, przy średniej w  Europie na poziomie 16 - 17 proc. Wartość polskiego koszyka zakupów w roku 2012 oszacowano na 225 zł/miesiąc. Przychody ze sprzedaży, jakie osiągnął polski rynek e-handlu w poprzednim roku szacuje się na ok. 22 mld zł. Nie dziwi więc fakt, że branża logistyczna coraz chętniej poszukuje klientów z tego obszaru usług oraz inwestuje w rozwiązania dedykowane klientom branży e-commerce. A jaki ma to wpływ na rynek powierzchni magazynowych, ich strukturę i lokalizację?

O tym jakie zmiany wymusza handel elektroniczny w logistyce magazynowej dyskutowano podczas 3. Forum Rynku Nieruchomości, które odbyło się w Sopocie w dniach 10 -11 czerwca 2013 r. zorganizowanego przez Nowy Adres. W drugim dniu konferencji odbyła się debata pt. "e-handel a rynek magazynowy w Polsce - jak wykorzystać tę szansę", którą przeprowadził portal Pracujwlogistyce.pl, patron medialny wydarzenia.
Tak, samo jak wielu jest entuzjastów rozwoju biznesu e-commerce, tyle samo też i sceptyków, którzy chłodzą zachwyt związany z rozwojem tego biznesu. Dla jednych jest to szansa na zagospodarowanie nowego obszaru usług i rozwój, dla innych nowe wyzwania, które wymuszą zmiany w strategii obsługi klienta i dopasowania oferty do jego potrzeb, niekoniecznie generującej duże zyski.
- Bez wątpienia rynek powierzchni magazynowych zmienia się w wyniku rozwoju e-handlu. Następuje jego polaryzacja w dwóch kierunkach. Duże powierzchnie magazynowe lokalizowane są nadal przy głównych ciągach komunikacyjnych, ale już magazyny o powierzchniach do kilkuset metrów kwadratowych w pobliżu dużych aglomeracji miejskich. Popyt na te drugie generują właśnie klienci, którzy zarabiają na e-handlu. Są to średnie przedsiębiorstwa, które chcą mieć lokalizację jak najbliżej swoich klientów, aby móc dostarczać produkty w ciągu kilku godzin. Przedsiębiorstwa te łączą też powierzchnie magazynową z biurową - mówił podczas debaty Waldemar Olejnik development manager SEGRO. W przypadku lokalizacji i decyzji o wynajmie tego typu obiektów istotne są trzy elementy: lokalizacja, cena i elastyczność developera oraz czynnik ludzki.
Magazyny potrzebne, ale ...
Szacuje się, że obroty na poziomie 1 mld euro w e-handlu, generują zapotrzebowanie na 70 tys. m. kw. powierzchni magazynowej. Jeśli w Polsce wynoszą one za ubiegły rok ok. 5 mld euro, to można przypuszczać, że stworzyło to zapotrzebowanie na ok. 350 tys. m. kw. magazynów. Obecnie w naszym kraju działa ok. 16 tys. przedsiębiorstw sprzedających produkty w sieci pod własną domeną internetową. Ponad 50 proc. tych przedsiębiorstw stanowią działalności jednoosobowe. Są to też przedsiębiorstwa młode, bo w ponad 50 proc. działające nie dłużej niż 2 lata. Jak szacują eksperci ponad 90 proc. z tych przedsiębiorstw składuje swoje towary, ale tylko połowa z nich na powierzchniach magazynowych większych niż 50 m. kw. Eksperci zwracają uwagę, że zaostrza się walka o klienta ceną, co może spowodować, że przy silnej konkurencji dużych sieci e-commerce'owych większość małych firm nie wytrzyma tej konkurencji. Przyszłość należy więc do największych graczy na rynku, którzy też będą kształtować popyt na powierzchnie magazynowe i zapotrzebowanie na usługi logistyczne.
"Specjaliści przewidują dalszą konsolidację rynku i rosnącą lojalność klientów."  *
- Z pewnością część mikro firm, które działają dzisiaj w systemie "garażowym" rozwinie swój e-biznes, ale nie należy spodziewać się jakiegoś wielkiego boomu ich rozwoju, który wpłynie znacząco na rynek magazynowy, czy logistyczny. Poważnym graczem na tym rynku staną się duże sieci artykułów spożywczych, oferujące sprzedaż przez internet. Magazyny będą bardziej miejscem przekierowywania towarów, a nie miejscem ich przechowywania. Istotna w tym wszystkim będzie obsługa zwrotów, która jest dzisiaj sporym problemem w obsłudze klientów e-commerce - wyjaśniał podczas debaty Tomasz Ożdziński partner TPA Horwath.
"Trendem, na który warto zwrócić uwagę jest uruchamianie usług usprawniających zwroty towarów" *
Logistyczne e-wyzwania
Na pewno liczącym się graczem dla developerów powierzchni magazynowych pozostaną operatorzy logistyczni, którzy obsługują magazyny i kompletację oraz dystrybucję towarów sieci e-commerce. Coraz więcej takich sieci z krajów Europy Zachodniej lokalizuje swoje magazyny w Polsce, skąd obsługiwane są ich rodzime rynki, a także polski. Koszty pracy i obsługi logistycznej są na tyle atrakcyjne, że w naszym kraju chętnie swój e-commerce'owy biznes lokalizują takie branże jak fashion, rtv/agd, książki/płyty, produktów dla dzieci oraz branża kosmetyczna. Dobrym przykładem na potwierdzenie tego trendu jest powstający w Goleniowie pod Szczecinem magazyn dla sieci SmartGuy, która będzie obsługiwana przez operatora logistycznego - firmę Fiege. SmartGuy jest duńską firmą z branży e-commerce, która latem tego roku zamierza otworzyć w Goleniowskim Parku Przemysłowym swoje centrum dystrybucyjne. Firma sprzedaje około tysiąca różnych marek do większości krajów Europy, za pośrednictwem witryny internetowej.
- Jako operator logistyczny świadczymy usługi dla dużych klientów z rynku e-commerce, ale swoją ofertę kierujemy też do średnich graczy, którym możemy zaproponować rozwiązania multiklienckie. Rynek e-commerce jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla logistyki. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie lokalizacją centrów dystrybucyjnych na terenie Polski firm zagranicznych, które poszukują  tańszych rozwiązań w zakresie magazynowania i dystrybucji oraz wysokiej jakości obsługi - mówił podczas debaty Wojciech Wieczorek business development manager Fiege.

Jak podkreślają eksperci, pomimo dużej dynamiki wzrostu e-handlu, nie zagrozi on sprzedaży tradycyjnej. Udział sprzedaży produktów kanałami elektronicznymi stanowi w Polsce obecnie ok. 3 proc. ogółu sprzedaży detalicznej (w roku 2014 ma sięgać już 4 proc.) a średnia w Europie to ok. 5 - 6 proc. Szacuje się, że do roku 2016 potencjał ten w krajach europejskich wzrośnie do 17 - 20 proc.
"Inwestycje w technologie są też niezbędne dla usprawnienia komunikacji z klientami." *

Z pewnością wpływ na to będą miały urządzenia mobilne, które stają coraz bardziej ważnym narzędziem w rozwoju branży e-commerce. Korzyści z e-handlu będą też czerpać ci, którzy będą oferować elastyczne rozwiązania zarówno w obsłudze dystrybucji i magazynowania, jak też sprostają wymogom technologicznym oraz kosztowym.

Opr. Beata Trochymiak

* cytaty pochodzą z raportu " Perspektywy e-commerce 2013 by Paczkomaty InPost"
(W artykule powołano się na dane z raportów: e-commerce Polska Fact Finder oraz Perspektywy e-commerce 2013 by Paczkomaty InPost)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.