
Najwięcej klientów skorzystało z usługi Paczki Pocztowej. Takich przesyłek było ponad 4 miliony. Na drugim miejscu jest Pocztex, czyli kurierskie ramię Poczty Polskiej: blisko 300 tysięcy nadań. To oznacza wzrost aż o 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2011 roku. Dużą popularnością cieszy się również nowa usługa, skierowana dla klientów indywidualnych -Przesyłka Gabarytowa (wzrost o 30 proc. miesiąc do miesiąca). Główne zalety? Waga przesyłki (do 20 kg) nie wpływa na cenę. Klient kupując określony rodzaj opakowania, jednocześnie opłaca usługę.
- Ogromną część naszych klientów stanowią sklepy internetowe i duże platformy aukcyjne. Odpowiadają za blisko 40 proc. nadań przesyłek. Biznes przenosi się do sieci, a Poczta Polska chce być aktywnym graczem na tym rynku oferując usługi dopasowane do potrzeb klientów. – mówi Agnieszka Piaskowska, dyrektor zarządzający Pionem Rozwoju Usług Pocztowych w Poczcie Polskiej.
Poczta Polska w ubiegłym roku całkowicie zmieniła Pocztex. Obniżka cen średnio o 30 proc., powiadamianie sms-em lub e-mailem o nadaniu przesyłki, najszybszy na rynku zwrot kwoty pobrania -to korzyści na jakie mogą liczyć klienci Pocztex-u. Po grudniu 2012 widać już efekty tej polityki produktowej. Pocztex jest coraz częściej wybierany przez kupujących przy finalizacji zakupów w sieci, w której liczy się bezpieczeństwo obrotu przesyłkami. Poczta Polska oferuje w ramach Pocztex-u bezpłatne ubezpieczenie paczek do 1000 złotych - jest to czołowa oferta na rynku.
W tym roku odnotowujemy duży ruch w obrocie paczkowym już po zakończeniu sezonu świątecznego. – Obecnie widzimy bardzo duże obroty w związku ze zwrotami nietrafionych prezentów do sklepów lub sprzedażą na portalach aukcyjnych –mówi Agnieszka Piaskowska.
E-commerce ciągnie rynek
Perspektywy dla rynku kurierskiego są obiecujące. Cały tzw. rynek KEP (kurier, ekspres, paczka) będzie wart w tym roku około 4,5 mld złotych. Do 2015 roku rynek zwiększy się o około 7-8 proc. rok do roku. Duży w tym udział ma segment e-commerce, który rocznie rośnie o 30 proc. Poczta Polska ocenia, że w tym roku podwoi obroty osiągane na rynku kurierskim.
– Odnotowujemy dynamiczny wzrost liczby podpisywanych umów z klientami biznesowymi – podkreśla Agnieszka Piaskowska. Pomoże w tym obsługa klientów biznesowych poza placówkami pocztowymi. Oznacza to, że korespondencja zostanie od nich odebrana przez Pocztę, a następnie przetransportowana do sortowni. Wpłynie to na szybkość przesyłania paczek do odbiorców i zmniejszenie kosztów po stronie nadawców. Poczta Polska w ostatnich miesiącach znacząco poprawiła szybkość doręczania przesyłek. Paczki ekonomiczne notują blisko 100 proc. terminowość doręczeń, tak samo jak Pocztex.
(źr. Poczta Polska)