Konto pracodawcy


Rozmowa z Grzegorzem Lichocikiem prezesem zarządu Dachser Sp. z o.o - Samo wykształcenie logistyczne nie daje gwarancji zatrudnienia w branży

Rozmowa z Grzegorzem Lichocikiem prezesem zarządu Dachser Sp. z o.o.
 
 
 
Co roku kilkanaście tysięcy absolwentów po kierunkach logistycznych opuszcza mury polskich uczelni, czy nie za dużo kształcimy logistyków?
Grzegorz Lichocik - Tak działa rynek - po jednej stronie jest popyt, a po drugiej podaż i to one regulują potrzeby rynku pracy. Kiedy 10 lat temu brakowało ludzi z wykształceniem logistycznym, zaczęto wręcz masowo uruchamiać kierunki i nowe specjalizacje logistyczne na uczelniach wyższych. Niestety zapomniano o tym, że samo wykształcenie logistyczne nie daje gwarancji zatrudnienia w branży, tylko nieznaczna część z tych osób ma szansę na pracę w zawodzie. Moim zdaniem należy postawić inne, z punktu widzenia pracodawcy bardzo ważne pytanie: czy aby pracować w logistyce konieczne jest posiadanie wyższego wykształcenia? Z mojej perspektywy odpowiedź jest prosta: NIE. Dachser proponuje programy stażowe już dla uczniów szkół średnich, wyławia talenty i wspiera od pierwszych kroków stawianych w logistyce. Wychodzimy z założenia, że logistyki możemy sami nauczyć, jeżeli tylko dany kandydat zna języki obce na odpowiednim poziomie oraz jest otwarty na zdobywanie nowych doświadczeń. Najlepszym kandydatom opłacamy nawet studia za granicą. Wyławiamy ich m.in. podczas Olimpiady Logistycznej (organizowanej przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu), której partnerujemy od lat. Zwycięzcom Olimpiady przyznajemy nagrodę w postaci stypendium na uniwersytecie w Berlinie. Wykształcenie  młodego człowieka to inwestycja rzędu ok. 40 tys. euro, która jednak przynosi wymierne korzyści. Młodzi ludzie obok tradycyjnych stacjonarnych studiów,  otrzymują bonus w postaci jednoczesnej praktyki w oddziałach Dachser. Taki dualny system kształcenia, łączący teorię z praktyczną nauką zawodu, jest rozwiązaniem optymalnym zarówno dla młodych ludzi, stawiających pierwsze kroki na rynku pracy, jak i dla pracodawców. Niestety w Polsce brakuje takich rozwiązań i chyba to, a nie „nadprodukcja” absolwentów jest największym problemem.
 
Ostatnio wiele się dyskutuje na temat zmiany systemu kształcenia i nowych zawodów, które powstaną w przyszłości. Jakie, zdaniem Pana, powstaną w logistyce?
Grzegorz Lichocik - Trudno wskazać, jakie konkretne zawody mogą powstać. Łatwiej jest wskazać, jakich kompetencji będzie potrzebować rynek. Współpracując na stałe z Uniwersytetem Łódzkim, od trzech lat dyskutujemy nad uruchomieniem kierunków przyszłości, które będą odpowiadać przyszłym potrzebom rynku pracy. W zakresie logistyki, udało się stworzyć program nowej specjalności na kierunku logistyka, którą nazwaliśmy geoinfologistyka.  Będą to studia prowadzone w jęz. angielskim. Pierwszy rocznik rusza już w październiku tego roku. Program  studiów oparty jest na elementach informatyki, do tego dołożono przedmioty logistyczne i ekonomiczne. Myślę, że takie połączenie stworzy nowy zawód z przyszłością. Ludzie, którzy zdecydują się pracować w branży logistycznej będą musieli wykazać szeroki wachlarz specjalizacji. Dzisiaj uniwersalne rozwiązania już nie interesują klientów. Specyfika obsługiwanych branż wymusza konieczność zdobywania nowych kompetencji. Specjalizacja usług zgodnie z potrzebami klienta będzie odgrywała w przyszłości kluczową rolę w ich pozyskiwaniu.
Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kolej coraz bardziej kobieca
Kobiety w logistyce wiedzą czego chcą! Jak odnajdują się na rynku pracy w czasie pandemii?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Forpatients – CEVA wdraża nowe usługi dla branży medycznej i pacjentów
InPost buduje fabrykę paczkomatów i uruchamia w Polsce kilkanaście nowych hubów
Świdnicki terminal Schenkera z ekologicznym certyfikatem BREEAM
DB - straty związane z pandemią wyjątkowo wysokie w roku 2020
Z okazji 90-lecia Raben zaprasza w ekologiczną podróż po Europie
Nie tak źle na rynku przewozów intermodalnych!?
ID Logistics podsumowało wyniki za rok 2020
Grupa CCC wzmacnia zarządzanie łańcuchem dostaw
Renault Trucks podało wyniki sprzedaży za 2020 r.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC