Dodaj ogłoszenie o pracy


HR w logistyce - IX debata Pracujwlogistyce.pl - Młodzi na wielkopolskim rynku pracy w logistyce - fakty i mity!

Czy pracodawcy w logistyce czekają na młodą kadrę? Zdecydowanie tak! Ale... Nie wystarczy fakt studiowania czy ukończenia dobrej uczelni. Pracodawcy najbardziej cenią u absolwentów szkół wyższych i średnich proaktywną postawę, znajomość języków obcych, odwagę oraz otwartość na współpracę - takie właśnie cechy kandydata wymieniali przedstawiciele z branży TSL, którzy wzięli udział w IX debacie Pracujwlogistyce.pl o wielkopolskim rynku pracy w logistyce w dniu 15 lutego br. w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu. Do pracy w branży TSL poszukiwani są nie tylko kandydaci na menadżerów, a właśnie na takie stanowiska często liczą absolwenci szkół wyższych. Po zakończeniu edukacji są rozczarowani, że muszą zaczynać karierę z pułapu asystenta działu handlowego, asystenta spedytora, czy na stanowisku magazyniera. Nie godzą się z tym faktem, zbyt wcześnie rezygnują z poszukiwania pracy czy stażu, zasilając szeregi bezrobotnych, albo kontynuują naukę wydłużając ją o kilka lat, licząc że kolejne dyplomy otworzą im drzwi do upragnionej kariery menadżera.
- Pojawia się trend, wydłużanie czasu kształcenia. Młodzi ludzie idą na jedne, potem na drugie i trzecie studia, przez co opóźnia się wiek, w którym zaczynają szukać pracy. A przecież wykształcenie wyższe można zdobywać także w trakcie pracy i niekoniecznie tuż po maturze. Często też decyzja o wyborze kierunku studiów jest przypadkowa, na przykład z uwagi na to, że wybrał go kolega czy koleżanka. Przed takimi wyborami trzeba dobrze się zastanowić, aby w przyszłości nie zasilać szeregu osób bezrobotnych - mówiła podczas debaty Marcelina Tomczyk z Wielkopolskiego Urzędu Pracy, Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy WUP w Poznaniu.

Czy wykształcenie logistyczne jest przepustką do pracy w logistyce?
Ukończenie studiów logistycznych nie gwarantuje pracy w logistyce, transporcie czy spedycji. Trzeba powiedzieć wprost - tylko najlepsi mają szansę ją otrzymać.

- Z pewnością wykształcenie logistyczne jest ważne, bo przyspiesza proces adaptacji w otoczeniu zawodowym, ale głównie liczy(na zdj. Agata Woźnicka-Giza z ND Polska) sięosobowość. W ND Polska stawiamy na ludzi przedsiębiorczych i aktywnych, znających co najmniej jeden język obcy, nie bojących się zmierzyć z ciężką pracą. Oferujemy staże zarówno dla studentów jak i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Na trzy stanowiska stażowe w oddziale w Poznaniu, dwa z nich nie wymagają wykształcenia wyższego, a jeśli takie osoby sprawdzą się i podejmą pracę w naszej firmie, mogą liczyć na dofinansowanie studiów - mówiła Agata Woźnicka - Giza, HR dyrektor, ND Polska Sp. z o.o.

Im wcześniej młody człowiek zmierzy się z realiami rynku pracy, tym łatwiej odnajdzie na nim swoje miejsce. Niestety nie zawsze wykształcenie idzie w parze z predyspozycjami osobowościowymi. - Część młodych ludzi po ukończeniu edukacji logistycznej trafia do pracy w innych branżach, a część zatrzymuje się na pewnym etapie, po czym stwierdza, że ta praca nie jest dla mnie. Im wcześniej to zweryfikujemy, tym mniej rozczarowań. Szansą na rozpoznanie swoich predyspozycji jest rzetelne odbycie stażu czy praktyki zawodowej, do których często młodzi ludzie podchodzą lekceważąco, oczekując tylko zaświadczenia o ich odbyciu - mówiła podczas dyskusji Dorota Gołębiowska, prezes zarządu Dortrans Sp. z o.o.

Warto, nie warto studiować ...?
(na zd. od prawej: Iwona Lasocińska, Marta Golak z DB Schenker)Oczywiście warto, ale najlepiej połączyć studia z pracą. Praca podczas studiów pozwala na lepsze wykorzystanie i weryfikację zdobytej wiedzy. Jednak praca sama nie przyjdzie. Tak samo jak przygotowanie się do egzaminów podczas sesji, do znalezienia pracy czy praktyk również trzeba przygotować się odpowiednio wcześniej.
- Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań dotyczących umiejętności  i postawy! Czy wyznaję jasno określone wartości, które potrafię opisać, czy mam jasno zdefiniowane cele zawodowe? Czy realnie oceniam sytuację? Czy mam odwagę spojrzeć rzeczywistości w oczy i działać? Każdy z nas musi być liderem siebie samego, trzeba opierać się na sobie, a nie na innych. To bardzo ważne podczas procesu rekrutacji - radziła Iwona Lasocińska, project manager w DB Schenker Logitics. - Mając sprecyzowane aspiracje zawodowe, każdy może znaleźć dla siebie miejsce na rynku pracy i może bardzo wiele osiągnąć. W przypadku DB Schenker, nie ma znaczenia na jakie stanowisko przychodzimy do firmy, każdy ma takie same możliwości rozwoju zawodowego.
- Potwierdzam, trzeba jak najszybciej zmierzyć się z tym wyzwaniem i jak najszybciej połączyć studia z pracą. Większość pracowników w naszej firmie zaczynało od staży w logistyce kontraktowej na najniższych stanowiskach, jeszcze podczas nauki. To właśnie swoją postawą zdobywali awans i wyższe stanowiska pracy. Zależy nam na tym, aby młodzi ludzie rozwijali się wraz z firmą - mówiła Anita Koralewska-Ratajczak, HR dyrektor  Kuehne+Nagel.
- Przed spotkaniem rekrutacyjnym warto się przygotować. Zdarza się, że kandydat nie wie, jaka jest historia i zakres działalności firmy, do której przyszedł na rozmowę. Przyjemnie jest usłyszeć od kandydata, że odrobił lekcję i zapoznał się z kluczowymi informacjami o firmie oraz o stanowisku, na jakie aplikował. Dobre przygotowanie CV, a także podstawowa wiedza o firmie jest pierwszym krokiem do uzyskania pracy czy praktyki - dodała Agata Woźnicka-Giza z ND Polska Sp. z o.o.
Bariery nie do pokonania?
Z racji tego, że praca w branży TSL, wymaga często kontaktów z klientami zagranicznymi, podstawą pracy jest znajomość języków(na zdj. uczestnicy debaty) obcych. Z tym niestety mają problem młodzi ludzie, którzy nawet po kilku latach nauki np. języka angielskiego znają jedynie jego podstawy. Za taki stan obwiniają często system nauki, który co prawda nie jest najlepszy w Polsce, ale decydując się na studia logistyczne czy pracę w branży TSL warto pamiętać o tym, że bez znajomości chociażby jednego języka obcego nie ma szansy na podjęcie pracy w firmie o zasięgu międzynarodowym.
- Kandydaci aplikując na staże albo do pracy w logistyce podchodzą do wymogu znajomości języka obcego z myślą, że "jakoś to będzie"  i w efekcie są zaskoczeni, że podczas rozmowy rekrutacyjnej  padają pytania w języku obcym. A skoro w wymaganiach jest napisane, że trzeba znać np. angielski, to trzeba liczyć się z tym, że pracodawca będzie chciał sprawdzić znajomość tego języka - wyjaśniała Iwona Lasocińska z DB Schenker Logistics.
- Oczywiście są stanowiska, na które biegły angielski nie jest wymagany np. spedytor krajowy, pracownik administracyjny, jednak brak znajomości języka na pewno ograniczy dalszy rozwój zawodowy - dodała Anita Koralewska-Ratajczak z Kuehne+Nagel.

Wynagrodzenie - na co można liczyć, a czego nie należy wymagać?
(na zdj. uczestnicy debaty)Obecni na debacie studenci i uczniowie szkół ponadgimnazjalnych pytali o wynagrodzenie:   jak  odpowiadać na pytania o wynagrodzenie, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć podczas stażu, a na jakie podczas pierwszej pracy? - Niektórzy nie mogą pozwolić sobie na bezpłatne staże, wiele osób rezygnuje z oferty stażu tylko z tego powodu, czy firmy biorą ten problem pod uwagę? - pytała studentka Politechniki Poznańskiej.
W odpowiedzi, przedstawicielki firm, potwierdziły że biorą ten problem pod uwagę, ale też trzeba liczyć się z tym, że zanim firma zainwestuje w młodego człowieka, chce poznać jego możliwości i zaangażowanie. wchodząc na rynek pracy nie można mieć oczekiwań finansowych na poziomie osoby z kilkuletnim doświadczeniem, ale należy realnie podejść do możliwości płacowych. Przy rekrutacji na płatne staże, pytanie o oczekiwania finansowe zdarza się niezbyt często, gdyż firmy informują, na jaką kwotę wynagrodzenia może liczyć stażysta. Szukając stażu nie należy kierować się tylko wynagrodzeniem. Trzeba ocenić, co jest istotne dla naszego rozwoju. Każda praktyka jest jakimś doświadczeniem, które wzbogaca, bo uczy komunikacji, pracy w grupie, odpowiedzialności, itd. Te wszystkie doświadczenia, nawet najmniejsze, ułatwią znalezienie pracy po zakończeniu edukacji. Pracodawcy zwracają też uwagę na wszelką dodatkową aktywność np. działalność w kołach naukowych, udział przy organizacji konferencji, działalność w organizacjach charytatywnych, itp.
- Równie ważna jest umiejętność zaprezentowania siebie, która wpływa na sukces w trakcie procesu rekrutacyjnego. Kandydat  nie może mieć jednej, jedynej wersji CV i listu motywacyjnego, należy przygotowywać je w odpowiedzi na na konkretne zapotrzebowanie i ogłoszenie. Nie twórzmy też mitów o rynku pracy, nie słuchajmy ich chętnie i nie wierzmy w nie bezwarunkowo. Spróbujmy uporać się z naszymi własnymi słabościami, czasem z naszymi mitami o sobie samych i rozwijajmy nasze mocne strony - podsumował dr Mateusz Wiliński, specjalista w Biurze Praktyk i Karier Zawodowych Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu.

Wszystkim uczestnikom debaty dziękujemy za udział i dyskusję. Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu dziękujemy za Patronat i możliwość organizacji spotkania w auli uczelni, a także Partnerom debaty: firmie DB Schenker Logistics oraz Norbert Dentressangle - ND Polska Sp. z o.o.
Opr. Beata Trochymiak i Anna Galewska

Wielkopolski rynek pracy w liczbach:
W grudniu 2012 r. zarejestrowanych było prawie 148 tys. bezrobotnych, 2,6 tys. poszukujących pracy. Stopa bezrobocia w grudniu 2012 r. wyniosła 9,9 proc. Aż 22,7 proc. bezrobotnych były to osoby do 25 roku życia, w tym:
- z wykształceniem wyższym 8,6 proc.
- z wykształceniem policealnym i średnim zawodowym 25,5 proc.
- osoby bez stażu i doświadczenia zawodowego 36,3 proc.
Przeciętne wynagrodzenie (brutto) w wybranych grupach zawodów:
- pośrednicy usług biznesowych, w tym: spedytorzy i pokrewni – 3401,46 zł
- pracownicy ds. ewidencji materiałowej i transportu, w tym: magazynierzy i pokrewni, planiści produkcyjni, pracownicy ds. transportu – 2708,54 zł
(żr.: powyższe dane pochodzą z prezentacji p. Marceliny Tomczyk  z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu, Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy WUP)
Staże w Norbert Dentressangle Polska Sp. z o.o.
ND Polska oferuje staże (6–12 miesięcy) na trzech stanowiskach w oddziale w Poznaniu – Gądki:
– specjalista ds. administracji – dedykowany studentom lub absolwentom szkół wyższych lub absolwentom/uczniom szkół ponadgimnazjalnych
asystent ds. wsparcia kontaktu z klientem – dedykowany studentom lub absolwentom szkół wyższych lub absolwentom/uczniom szkół ponadgimnazjalnych
asystent spedytora – dedykowany absolwentom szkół wyższych lub studentom
oraz staż (6–12 miesięcy) na stanowisku asystent koordynatora transportu w Płotach k/Zielonej Góry dedykowany studentom lub absolwentom szkół wyższych lub absolwentom/uczniom szkół ponadgimnazjalnych.
Wymagane kompetencje: znajomość języka obcego (francuski lub angielski), a także umiejętności osobiste takie jak inicjatywa, umiejętność przewidywania, okazywanie siły charakteru i wytrwałości, poczucie dyscypliny i obowiązku.
Proces rekrutacji składa się z kilku etapów – ocena i selekcja CV, rozmowa ze specjalistą z działu HR, test językowy, test analitycznego myślenia, rozmowa z potencjalnym opiekunem stażu, końcowa decyzja.
W jaki sposób kontaktować się z firmą?
Wyślij CV przez stronę internetową www.norbert-dentressangle.pl lub e-mailem na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Grupa Norbert Dentressangle (ND) świadczy usługi globalnie w zakresie transportu drogowego i logistyki, ma ponad 500 oddziałów na trzech kontynentach w 26 krajach. Zatrudnia 33 tys. pracowników, flota firmy liczy prawie 8 tys. pojazdów ciężarowych. Norbert Dentressangle w Polsce działa w 4 lokalizacjach: Poznań, Zielona Góra, Łódź, Sosnowiec. ND Polska zatrudnia 800 pracowników, posiada 550 własnych zestawów ciężarowych i dysponuje 14 tys. m2 powierzchni magazynowej (cross docking). Więcej informacji o Grupie ND można znaleźć na stronie: www.norbert-dentressangle.com lub www.norbert-dentressangle.pl.

Od studenta do managera…
Krzysztof Szczepaniak, Zielona Góra, Manager Transportu – W 2004 r. dołączyłem do Norbert Dentressangle jako koordynator transportu. W 2008 tworzyłem nową sekcję transportową (SILO). W 2010 awansowałem na stanowisko Manager transportu SILO, zarządzam 5 koordynatorami transportu oraz 120 ciężarówkami. Mój awans był możliwy dzięki szkoleniom i wsparciu, które otrzymałem od doświadczonych specjalistów.
Damien Dambrine, Zielona Góra, Manager Transportu – Swoją karierę zawodową w Norbert Dentressangle rozpocząłem w 2010 jako asystent koordynatora transportu. W 2011 objąłem samodzielne stanowisko – koordynator transportu. W rok później awansowałem na Managera transportu sekcji general cargo. Zarządzam zespołem 6 koordynatorów oraz 130 ciężarówkami. Mój awans był możliwy dzięki rozwojowi naszej działalności w Polsce oraz szkoleniom menedżerskim, które pomogły mi lepiej rozumieć ludzi i biznes.


Staż w DB Schenker – „Sales Consulting Trainee Programme”
Staż jest skierowany do absolwentów uczelni wyższych, minimum po studiach pierwszego stopnia (licencjat lub inżynier). Płatny staż w pełnym wymiarze godzin trwa 3 miesiące. Aby wziąć udział w rekrutacji, kandydaci do 31 marca 2013 roku powinni wypełnić formularz aplikacyjny w języku angielskim na stronie dedykowanej studentom: www.dbschenker-student.pl.

Stażyści w ramach programu będą wspierać rozwój sprzedaży całego portfela usług DB Schenker poprzez realizację samodzielnych projektów przy współpracy z doświadczonymi pracownikami sprzedaży. Firma stawia na rozwój kompetencji w obszarze sprzedaży.
Czego oczekuje DB Schenker od kandydatów na stażystów?
– wyższego wykształcenia
– bardzo dobrej znajomości języka angielskiego
– aktywności i umiejętności budowania relacji
– prawa jazdy kat. B
– samoorganizacji
– przywództwa
– umiejętności sprzedażowych
Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie: www.dbschenker.pl

Od studenta do pracownika...
Marta Golak z DB Schenker Logistics – Pracę w DB Schenker Logistics rozpoczęłam od programu stażowego „Sales Consulting Trainee Programme”. Jestem absolwentką prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i wciąż studentką międzynarodowych stosunków gospodarczych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, która o logistyce miała bardzo nikłe pojęcie. Przeszłam
przez trzy etapy rekrutacji, pierwszy to weryfikacja CV, kolejno testy analityczne i testy z języka angielskiego, assessment centre oraz rozmowa Regionalnym Szefem Sprzedaży. Konkurowałam z prawie samymi chłopakami i przyznam szczerze, że zaskoczyła mnie decyzja o wyborze na stażystkę, mimo że byłam mocno zmotywowana do pracy w dziale sprzedaży. Wcześniej aplikowałam do różnych firm, przeważnie z branży FMCG, jednak znalazłam się w logistyce. Wbrew panującym opiniom o praktykach, mój staż nie polegał na parzeniu kawy i kserowaniu. Otrzymałam konkretne zadania do wykonania i możliwość kontaktu z klientem już od pierwszego dnia w firmie. Zdecydowanie nie żałuję swojej decyzji, ponieważ każdy dzień w DB Schenker jest dla mnie nowym wyzwaniem. Co więcej, po stażu otrzymałam propozycję stałego zatrudnienia i obecnie pracuję jako doradca klienta. W codziennych zmaganiach zdecydowanie pomaga atmosfera w DB Schenker Logistics, która jest niesamowita oraz wsparcie bardziej doświadczonych kolegów oraz koleżanek.

Patronat


Partner Główny
Partner


Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.