Dodaj ogłoszenie o pracy


Płaca minimalna dla kierowców zagranicznych pracujących w Norwegii już od 1 lipca

Od 1 lipca 2015 r. Norwegia zamierza wprowadzić płacę minimalną dla wszystkich kierowców pracujących na terenie tego kraju, w tym również zagranicznych. Stawka za godzinę pracy wynosić będzie 158,32 NOK. Norweskie przepisy dotyczyć będą kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Norwegia to już drugi kraj w Europie po Niemczech, który zdecydował się chronić w ten sposób rodzimy rynek transportu drogowego przed silną konkurencją z innych krajów, głównie Europy Środkowo-Wschodniej.
Nowe przepisy zostały ogłoszone 28 maja br. i wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów – informuje na swojej stronie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Poza stawką godzinową kierowcy mają otrzymywać diety, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku (obecnie 307 NOK/dobę). Dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dotyczy delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7) – czyli odbiorca usługi powinien znajdować się w Norwegii. Nowe przepisy znajdują zastosowanie w kwestiach kabotażu oraz niektórych rodzaju transportu międzynarodowego. Wyjątkiem, który wyklucza konieczność stosowania stawki minimalnej jest transport towarów na użytek własny przedsiębiorstwa. Przepisy nie będą również dotyczyć pracownika, który zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy (przeciwdziałanie bezrobociu, finansowane przez Urząd Pracy i Opieki Społecznej – NAV).   
Co było powodem decyzji o stawce minimalnej w Norwegii? Jak podaje ZMPD - według informacji ze stron internetowych związków zawodowych w Norwegii, powodem wprowadzenia stawek minimalnych było złe traktowanie zagranicznych kierowców i dumping socjalny, skutkujący nieuczciwą konkurencją i traceniem zamówień przez przewoźników norweskich.
Norweska Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) uważa, że nowe przepisy dadzą skuteczny mechanizm kontroli oraz możliwość zapobiegania temu, by zagraniczni kierowcy mieli gorsze warunki pracy i płacy od pracowników norweskich. Poinformowała, że doświadczenia z kontroli dokonywanych wspólnie z Norweską Administracją Dróg Publicznych (Statens Vegvesen), jak również kontakt z norweskimi podmiotami i organizacjami przemysłowymi, wskazują na rosnącą konkurencję ze strony zagranicznych podmiotów i działalności z zatrudnionymi lub wynajmowanymi kierowcami, pracującymi w warunkach znacznie gorszych od wyznaczonych przez normy norweskie.  
Nie wiadomo jednak, w jaki sposób prowadzone będą kontrole w zakresie stosowania stawki minimalnej, ani jakie wymagania stawia Inspekcja Pracy oraz Norweska Administracja Dróg Publicznych w zakresie technicznej strony wprowadzenia nowych przepisów, wymaganej dokumentacji i kar za łamanie prawa.
(źr. ZMPD)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.