Dodaj ogłoszenie o pracy


Stawka 8,5 euro dla polskich przewoźników zawieszona - Niemcy czekają na wyjaśnienia KE w sprawie MiLog

Niemiecka płaca minimalna została zawieszona dla polskich przewoźników – taką informację podało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w swoim komunikacie z dnia 30 stycznia 2105 r. Po obustronnych spotkaniach m.in. ministrów transportu Polski i Niemiec, niemieckie władze podjęły decyzję o  zawieszeniu  wykonywania i egzekwowania przepisów dotyczących przejazdów tranzytowych w odniesieniu do polskich przewoźników, aż do czasu wyjaśnienia tej sprawy przed Komisją Europejską.

Strona niemiecka godząc się na zawieszenie płacy minimalnej, podkreśliła że decyzję taką podjęto, gdyż stronie niemieckiej zależy na utrzymaniu wzorowych stosunków gospodarczych miedzy Polską a Niemcami. Jednakże zawieszenie dotyczy głównie tranzytu, a w przypadku operacji transportowych, które nie są tranzytem (przejazdy transgraniczne, kabotaż), prowadzone będą dalsze konsultacje przedstawicieli resortów infrastruktury i rozwoju oraz pracy w randze wiceministrów z niemieckimi odpowiednikami. Celem rozmów ma być wypracowanie wspólnego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania – można przeczytać w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Jednocześnie Polska podtrzymuje swoje stanowisko dotyczące niezgodności z unijnym prawem przepisów niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w zakresie przejazdów i tranzytu. Ministerstwo Infrastruktury oraz polski MSZ rozmawiają także z administracją tych państw członkowskich, których przewoźnicy wykonują przewozy na rynku niemieckim. Z inicjatywy Polski - 15 stycznia odbyło się w Brukseli spotkanie z przedstawicielami Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Jego celem było wypracowanie wspólnego stanowiska wobec działań strony niemieckiej. Polska apeluje o nieegzekwowanie stosowania nowych niemieckich przepisów, w szczególności  wobec przewoźników dokonujących przewozów tranzytowych (rzeczowych i osobowych) przez terytorium RFN, do czasu wyjaśnienia sprawy ich zgodności z prawem UE. Jak zapewnia Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych - administracja rządowa pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze stowarzyszeniami przewoźników drogowych. W pierwszej połowie stycznia przewoźnicy sygnalizowali jedynie pojedyncze przypadki kontroli przewoźnika i kierowcy przez służby niemieckie oraz odmowy wydania przez niemiecką spedycję ładunku polskiemu przewoźnikowi.

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.