Dodaj ogłoszenie o pracy


Spotkanie ministrów transportu w sprawie polskich przewoźników bez konkretów

Na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju można przeczytać na temat rozmów o sytuacji polskich przewoźników drogowych - niestety nie ma przełomu w tej sprawie. Spotkanie polskiego ministra transportu - Marii Wasiak z niemieckim ministrem transportu - Alexandrem Dobrindtem zaowocowało jedynie ustaleniem kolejnej daty rozmów w tej sprawie. W czwartek, 29 stycznia ministrowie spotkają się ponownie w Berlinie. Wcześniej, w poniedziałek 26 stycznia br., minister Maria Wasiak spotka się z przedstawicielami branży przewoźników podczas Forum Transportu Drogowego.

Polska minister jedynie przekazała (po raz kolejny) stronie niemieckiej informację, że Polska nie podziela opinii niemieckiej administracji co do zakresu stosowania ustawy o płacy minimalnej, obowiązującej  w Niemczech. Według strony polskiej przewoźnicy transportowi są nieproporcjonalnie bardziej obciążani nowymi wymogami administracyjnymi, niż wskazywałby na to cel niemieckiej ustawy o płacy minimalnej, jakim jest ochrona pracowników. Podkreśliła, że cel ten nie może stać się barierą, która ogranicza wolną konkurencję na rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Polska ma poważne wątpliwości co do zgodności niemieckiej ustawy z prawem UE i w związku z tym podjęła w tym zakresie działania na forum Unii Europejskiej. Minister Wasiak ponowiła też apel do strony niemieckiej o nieegzekwowanie stosowania nowych przepisów do czasu wyjaśnienia sprawy zgodności przepisów i ich interpretacji z prawem UE.
Niemiecki minister transportu poinformował, że strona niemiecka odniesie się do stanowiska Polski, przekaże również, w wyznaczonym terminie, wyczerpujące informacje Komisji Europejskiej, która w wyniku interwencji podjętej m.in. przez Polską zobowiązała niemieckie władze do przedstawienia wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów  obowiązującej w tym kraju ustawy o płacy minimalnej – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

(źr. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.