Dodaj ogłoszenie o pracy


Drogą czy koleją- analiza możliwości

Eksporterzy oraz importerzy działający na Śląsku i sprowadzający towary przez polskie porty morskie, mogą realizować swoje transporty na dwa sposoby - przewozem drogowym lub kolejowym. Każdy z nich ma swoje zalety, ale w zależności od typu zlecenia jeden będzie bardziej opłacalny od drugiego. Jak dokonać analizy?

Przyjrzyjmy się zestawieniu obu frachtów, które pokazuje w jakich warunkach sprawdza się najlepiej transport drogowy, a w jakich transport kolejowy.



Trasa Śląsk - Trójmiasto

Transport drogowy

Transport kolejowy

Charakter przewozu

Transport bezpośrednio pod drzwi klienta.

 

Transport pod drzwi klienta, z przeładunkiem kolej - samochód na terminalu kontenerowym.

Czas transportu z dostawą pod drzwi klienta

Do 24 h

20-48 h

Możliwości transportowe

Jeden kontener 40’ o masie ładunku do 22 ton brutto, lub jeden kontener 20’ o masie ładunku do 17,5 tony brutto.

40 kontenerów 40’ lub 80 kontenerów 20’. W obu wariantach nawet do 27 ton brutto ładunku w jednym kontenerze.

Koszty

 

Niestabilne, wahają się w zależności od cen paliw.

Gwarantowane ceny na rok
i niezależne od rynku paliw.

Opłacalność przewozu

Najwyższa opłacalność przy pojedynczych i lekkich przewozach.

Najwyższa opłacalność przy:
- przewozie ciężkich kontenerów,
- jednorazowym przewozie minimum 4 kontenerów.

Praca po stronie klienta

Identyczny zakres obowiązków podczas realizacji obu form przewozu:
- przekazanie zlecenia do realizacji,
- wskazanie miejsca odbioru ładunku, miejsca i godziny dostawy ładunku oraz określenie jego rodzaju i wagi.

 

Kolej dla ciężkich ładunków i dużej masy
Jak wynika z powyższego zestawienia, transport kolejowy najbardziej opłacalny jest w przypadku firm, które potrzebują przewieźć ciężkie ładunki bądź jednorazowo większą liczbę kontenerów. Wprawdzie cały przewóz, ze względu na przeładunek na terminalu kontenerowym, potrwa od 20 do 48 godzin, jednak dzięki braku limitów wagowych (nawet do 27 ton ładunku w jednym kontenerze) oraz stałości cen, całkowite koszty są zdecydowanie niższe w porównaniu z przewozem drogowym.


Drogówka dla pojedynczych kontenerów
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku małej liczby kontenerów oraz ładunków lekkich. Klienci dysponujący takim towarem najczęściej wybierają transport drogowy, zwykle z uwagi na fakt, że jest szybszy. Dostawę odbiorca otrzymuje wprost pod drzwi bezpośrednio z portu, standardowo w ciągu 24 h. Jednak w  przypadku ładunków ciężkich  transport samochodowy ma jedną zasadniczą wadę - obowiązują go restrykcyjne limity wagowe kontenerów. Jak podała w listopadzie 2011 roku Polska Izba Spedycji i Logistyki, rekordowa kara w Polsce, którą nałożono na firmę przewożącą zbyt ciężki ładunek autami wyniosła aż 85tys. zł. Średnia wysokość kar odnotowywana w Gdyni również nie jest niska, bo wynosi ok. 17 tys. zł.


Przewidywalność stawek
Ważną różnicą pomiędzy frachtem drogowym a kolejowym jest stabilność kosztu transportu. W przypadku kolei  można powiedzieć, że wysokość stawek jest w zasadzie niezmienna w skali roku. Taka przewidywalność kosztów jest niezwykle istotna w przypadku regularnych zleceń (nawet jeśli nie są one częste) lub długoterminowych kontraktów. Inaczej dzieje się w przewozach samochodowych. Tutaj na stawki frachtowe mają wpływ wahania cen paliw. Wraz ze wzrostem cen na stacjach benzynowych, niemal natychmiast rośnie koszt transportu drogowego. Ważnym czynnikiem jest też  ograniczenie dostępności aut związane z sezonowością na rynku.


Innym znaczącym elementem, który wpływa na możliwości i jakość usług transportowych, jest infrastruktura. Niestety, zarówno stan polskich dróg jak i torów nadal nie jest satysfakcjonujący. Chcąc dokonać porównania, trzeba przyznać, iż kolej wypada lepiej pod względem bezpieczeństwa i przewidywalności. Nie dotyczą jej „korki”, remonty na drogach, przestoje, a ruch odbywa się płynnie. Z drugiej strony z roku na rok stan infrastruktury drogowej poprawia się w szybkim tempie, jednak  rozwój ten jest wciąż dalece niewystarczający dla potrzeb sektora transportu.


Jaki więc fracht wybrać w przypadku przewozów Śląsk – Trójmiasto? Spójrzmy jeszcze raz na zalety i wady obu rodzajów przewozów.

Trasa Śląsk - Trójmiasto

Transport drogowy

Transport kolejowy

Zalety przewozów

1. Przewóz towaru w 24 h pod drzwi klienta.

2. Brak konieczności przeładunku towaru.

3. Przewóz realizowany codziennie.

1. Terminowość i przewidywalność pociągu kursującego wg stałego rozkładu jazdy.

2. Możliwość realizacji przewozu kontenerów cięższych bez dodatkowych opłat.

3. Stabilna cena w skali roku.

4. Ochrona środowiska naturalnego.

Wady przewozów

1. Limity wagowe kontenerów - wysokie kary finansowe za przewóz ładunków przeważonych.

2. Wzrost stawki frachtowej przy przewozach ponad dopuszczalną wagę (od 5% od każdej tony powyżej masy dopuszczalnej).
3. Niski współczynnik przewidywalności sytuacji na drodze
.

4. Niestabilne koszty paliw.

1. Przewóz od 20 do 48 h.

2. Konieczność przeładunku kontenerów na terminalu kontenerowym.

3. Przewóz realizowany kilka razy w tygodniu.

 

Podsumowując, największą zaletą transportu drogowego jest czas – przewóz może być realizowany codziennie, a towar w ciągu 24 godzin dostarczony pod drzwi klienta. W przypadku kolei niezaprzeczalnym atutem jest ładowność – w jednym kontenerze można przewieźć ładunek o masie brutto nawet do 27 ton. Sprzyja to nie tylko niższym kosztom, ale również środowisku naturalnemu. ROHLIG SUUS Logistics jako jeden z niewielu operatorów na rynku polskim oferuje bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy portami morskimi w Gdańsku i Gdyni a Śląskiem. Z naszych obserwacji wynika, że cieszy się ono coraz większym zaufaniem wśród klientów i stanowi idealne uzupełnienie dla transportu morskiego.

Autorzy: Iwetta Drewko-Bieńkowska i Andrzej Kozłowski z ROHLIG SUUS Logistics

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.