Eksporterzy oraz importerzy działający na Śląsku i sprowadzający towary przez polskie porty morskie, mogą realizować swoje transporty na dwa sposoby - przewozem drogowym lub kolejowym. Każdy z nich ma swoje zalety, ale w zależności od typu zlecenia jeden będzie bardziej opłacalny od drugiego. Jak dokonać analizy?
Przyjrzyjmy się zestawieniu obu frachtów, które pokazuje w jakich warunkach sprawdza się najlepiej transport drogowy, a w jakich transport kolejowy.
Trasa Śląsk - Trójmiasto |
Transport drogowy |
Transport kolejowy |
Charakter przewozu |
Transport bezpośrednio pod drzwi klienta.
|
Transport pod drzwi klienta, z przeładunkiem kolej - samochód na terminalu kontenerowym. |
Czas transportu z dostawą pod drzwi klienta |
Do 24 h |
20-48 h |
Możliwości transportowe |
Jeden kontener 40’ o masie ładunku do 22 ton brutto, lub jeden kontener 20’ o masie ładunku do 17,5 tony brutto. |
40 kontenerów 40’ lub 80 kontenerów 20’. W obu wariantach nawet do 27 ton brutto ładunku w jednym kontenerze. |
Koszty
|
Niestabilne, wahają się w zależności od cen paliw. |
Gwarantowane ceny na rok |
Opłacalność przewozu |
Najwyższa opłacalność przy pojedynczych i lekkich przewozach. |
Najwyższa opłacalność przy: |
Praca po stronie klienta |
Identyczny zakres obowiązków podczas realizacji obu form przewozu: |
Kolej dla ciężkich ładunków i dużej masy
Jak wynika z powyższego zestawienia, transport kolejowy najbardziej opłacalny jest w przypadku firm, które potrzebują przewieźć ciężkie ładunki bądź jednorazowo większą liczbę kontenerów. Wprawdzie cały przewóz, ze względu na przeładunek na terminalu kontenerowym, potrwa od 20 do 48 godzin, jednak dzięki braku limitów wagowych (nawet do 27 ton ładunku w jednym kontenerze) oraz stałości cen, całkowite koszty są zdecydowanie niższe w porównaniu z przewozem drogowym.
Drogówka dla pojedynczych kontenerów
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku małej liczby kontenerów oraz ładunków lekkich. Klienci dysponujący takim towarem najczęściej wybierają transport drogowy, zwykle z uwagi na fakt, że jest szybszy. Dostawę odbiorca otrzymuje wprost pod drzwi bezpośrednio z portu, standardowo w ciągu 24 h. Jednak w przypadku ładunków ciężkich transport samochodowy ma jedną zasadniczą wadę - obowiązują go restrykcyjne limity wagowe kontenerów. Jak podała w listopadzie 2011 roku Polska Izba Spedycji i Logistyki, rekordowa kara w Polsce, którą nałożono na firmę przewożącą zbyt ciężki ładunek autami wyniosła aż 85tys. zł. Średnia wysokość kar odnotowywana w Gdyni również nie jest niska, bo wynosi ok. 17 tys. zł.
Przewidywalność stawek
Ważną różnicą pomiędzy frachtem drogowym a kolejowym jest stabilność kosztu transportu. W przypadku kolei można powiedzieć, że wysokość stawek jest w zasadzie niezmienna w skali roku. Taka przewidywalność kosztów jest niezwykle istotna w przypadku regularnych zleceń (nawet jeśli nie są one częste) lub długoterminowych kontraktów. Inaczej dzieje się w przewozach samochodowych. Tutaj na stawki frachtowe mają wpływ wahania cen paliw. Wraz ze wzrostem cen na stacjach benzynowych, niemal natychmiast rośnie koszt transportu drogowego. Ważnym czynnikiem jest też ograniczenie dostępności aut związane z sezonowością na rynku.
Innym znaczącym elementem, który wpływa na możliwości i jakość usług transportowych, jest infrastruktura. Niestety, zarówno stan polskich dróg jak i torów nadal nie jest satysfakcjonujący. Chcąc dokonać porównania, trzeba przyznać, iż kolej wypada lepiej pod względem bezpieczeństwa i przewidywalności. Nie dotyczą jej „korki”, remonty na drogach, przestoje, a ruch odbywa się płynnie. Z drugiej strony z roku na rok stan infrastruktury drogowej poprawia się w szybkim tempie, jednak rozwój ten jest wciąż dalece niewystarczający dla potrzeb sektora transportu.
Jaki więc fracht wybrać w przypadku przewozów Śląsk – Trójmiasto? Spójrzmy jeszcze raz na zalety i wady obu rodzajów przewozów.
Trasa Śląsk - Trójmiasto |
Transport drogowy |
Transport kolejowy |
Zalety przewozów |
1. Przewóz towaru w 24 h pod drzwi klienta. 2. Brak konieczności przeładunku towaru. 3. Przewóz realizowany codziennie. |
1. Terminowość i przewidywalność pociągu kursującego wg stałego rozkładu jazdy. 2. Możliwość realizacji przewozu kontenerów cięższych bez dodatkowych opłat. 3. Stabilna cena w skali roku. 4. Ochrona środowiska naturalnego. |
Wady przewozów |
1. Limity wagowe kontenerów - wysokie kary finansowe za przewóz ładunków przeważonych. 2. Wzrost stawki frachtowej przy przewozach ponad dopuszczalną wagę (od 5% od każdej tony powyżej masy dopuszczalnej). 4. Niestabilne koszty paliw. |
1. Przewóz od 20 do 48 h. 2. Konieczność przeładunku kontenerów na terminalu kontenerowym. 3. Przewóz realizowany kilka razy w tygodniu. |
Podsumowując, największą zaletą transportu drogowego jest czas – przewóz może być realizowany codziennie, a towar w ciągu 24 godzin dostarczony pod drzwi klienta. W przypadku kolei niezaprzeczalnym atutem jest ładowność – w jednym kontenerze można przewieźć ładunek o masie brutto nawet do 27 ton. Sprzyja to nie tylko niższym kosztom, ale również środowisku naturalnemu. ROHLIG SUUS Logistics jako jeden z niewielu operatorów na rynku polskim oferuje bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy portami morskimi w Gdańsku i Gdyni a Śląskiem. Z naszych obserwacji wynika, że cieszy się ono coraz większym zaufaniem wśród klientów i stanowi idealne uzupełnienie dla transportu morskiego.
Autorzy: Iwetta Drewko-Bieńkowska i Andrzej Kozłowski z ROHLIG SUUS Logistics