Dodaj ogłoszenie o pracy


Od dzisiaj kolej bardziej konkurencyjna

Od dzisiaj obowiązują zmiany w polskim prawie kolejowym, które wynikają ze zmian zawartych w  ustawie o transporcie kolejowym z 2011r. Wprowadzone zmiany mogą mieć istotne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze kolejowym.

 

Podstawą nowelizacji polskiej ustawy jest obowiązek Polski implementowania do porządku prawnego wynikającego z odpowiednich dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady. Istotą całego projektu na poziomie Unii Europejskiej jest stworzenie konkurencyjnego systemu kolei opartego na tzw. interoperacyjności, rozumianej jako zdolność kolei do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego ruchu pociągów, spełniającego warunki techniczne, ruchowe, eksploatacyjne i prawne, których zachowanie umożliwi efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.


Ustawa m.in. modyfikuje procedurę wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych i podsystemów, wprowadza nową procedurę dopuszczenia typów pojazdów kolejowych oraz wprowadza certyfikację podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych. Wśród szeregu zmian, na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy art. 23a – 23i, zgodnie z którymi po wejściu w życie nowych przepisów pojazd kolejowy, w celu dopuszczenia go do eksploatacji, będzie musiał uzyskać zezwolenie na dopuszczenie go do eksploatacji wydawane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Wyjątkiem od tego wymogu będzie posiadanie takiego zezwolenia w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej lub wykonywanie przewozów transgranicznych na podstawie dwustronnych umów międzynarodowych.


Kluczem do osiągnięcia celu ma być m.in. określenie jednolitych i przejrzystych zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów i pojazdów kolejowych, zasad wzajemnego uznawania pojazdów kolejowych, przyjęcie procedur oceny zgodności i certyfikacji składników interoperacyjności i podsystemów oraz stworzenie niezależnych organów regulacyjnych.
Powyższe zagadnienie może mieć istotne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze kolejowym, takich jak przewoźnicy czy zarządcy taborem kolejowym. W kontekście modernizacji polskiej kolei i chęci wprowadzenia do użytkowania nowych taborów, kluczowe stanie się przestrzeganie nowych skomplikowanych procedur, które będą warunkować ich legalną eksploatację.
(źr. za inform. Deloitte)


Podstawa prawna: ustawa uchwalona w dniu 16 września 2011 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 230, poz.1372).

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.