Od dzisiaj obowiązują zmiany w polskim prawie kolejowym, które wynikają ze zmian zawartych w ustawie o transporcie kolejowym z 2011r. Wprowadzone zmiany mogą mieć istotne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze kolejowym.
Podstawą nowelizacji polskiej ustawy jest obowiązek Polski implementowania do porządku prawnego wynikającego z odpowiednich dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady. Istotą całego projektu na poziomie Unii Europejskiej jest stworzenie konkurencyjnego systemu kolei opartego na tzw. interoperacyjności, rozumianej jako zdolność kolei do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego ruchu pociągów, spełniającego warunki techniczne, ruchowe, eksploatacyjne i prawne, których zachowanie umożliwi efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.
Ustawa m.in. modyfikuje procedurę wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych i podsystemów, wprowadza nową procedurę dopuszczenia typów pojazdów kolejowych oraz wprowadza certyfikację podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych. Wśród szeregu zmian, na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy art. 23a – 23i, zgodnie z którymi po wejściu w życie nowych przepisów pojazd kolejowy, w celu dopuszczenia go do eksploatacji, będzie musiał uzyskać zezwolenie na dopuszczenie go do eksploatacji wydawane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Wyjątkiem od tego wymogu będzie posiadanie takiego zezwolenia w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej lub wykonywanie przewozów transgranicznych na podstawie dwustronnych umów międzynarodowych.
Kluczem do osiągnięcia celu ma być m.in. określenie jednolitych i przejrzystych zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów i pojazdów kolejowych, zasad wzajemnego uznawania pojazdów kolejowych, przyjęcie procedur oceny zgodności i certyfikacji składników interoperacyjności i podsystemów oraz stworzenie niezależnych organów regulacyjnych.
Powyższe zagadnienie może mieć istotne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze kolejowym, takich jak przewoźnicy czy zarządcy taborem kolejowym. W kontekście modernizacji polskiej kolei i chęci wprowadzenia do użytkowania nowych taborów, kluczowe stanie się przestrzeganie nowych skomplikowanych procedur, które będą warunkować ich legalną eksploatację.
(źr. za inform. Deloitte)
Podstawa prawna: ustawa uchwalona w dniu 16 września 2011 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 230, poz.1372).