Powstała Izba Gospodarki Elektronicznej – założona przez podmioty branży internetowej - sklepy internetowe, platformy e-commerce, operatorów płatności online, firmy świadczące usługi społeczeństwa informacyjnego oraz udostępniające w sieci treści cyfrowe.
e-Izba powstała w styczniu bieżącego roku z inicjatywy 34 podmiotów. W krótkim czasie poparcie dla niej wyraziło 110 członków założycieli – wśród sygnatariuszy statutu e-Izby znajdują się zarówno duże firmy – liderzy rynku e-commerce, mali i średni przedsiębiorcy, a także start-upy.
Według szacunków Komisji Europejskiej gospodarka internetowa stanowi prawie 6 proc. polskiego PKB i stale rośnie. Izba Gospodarki Elektronicznej jest podmiotem, który chce reprezentować branżę e-commerce. Jej celem jest rozwój polskiego rynku usług świadczonych drogą elektroniczną, poprzez identyfikację potrzeb, edukację i wymianę know-how, ale również przez skuteczne reprezentowanie wspólnych interesów branży przed administracją rządową. Organizacja ta przyczyni się do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału Internetu do dynamicznego rozwoju różnych gałęzi polskiej gospodarki.
W ramach e-Izby operacyjnie od stycznia 2013 roku działa e-Commerce Polska. W tym czasie z sukcesem zrealizowała kilka projektów. Powstała Szkoła e-Commerce Polska, w ramach której przeprowadzono serię szkoleń edukacyjnych dla branży. Podjęta została współpraca z uczelniami wyższymi, efektem czego są nowe kierunki studiów z zakresu handlu elektronicznego. Przypomnijmy, że e-Commerce Polska jako dziesiąty członek dołączyło do Ecommerce Europe, organizacji działającej na skalę międzynarodową w obszarze e-handlu.
Z kolei e-Commerce Polska jest inicjatywą 33 polskich największych firm działających w handlu elektronicznym online (Komitet założycielski) oraz Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej. Obecnie zrzesza prawie stu członków, a poprzez Klub e-gospodarki dociera do kolejnych 600 podmiotów kształtujących branże e-commerce. Kluczowe działania organizacji skupiają się na wypracowaniu wspólnego stanowiska branży w kwestiach legislacyjnych oraz wymianie know-how za pośrednictwem grup merytorycznych powołanych wewnątrz e-Commerce Polska, konferencji branżowych, szkoleń i studiów przy współpracy Szkoły e-Commerce Polska z uczelniami wyższymi.
Przy współpracy z ośrodkiem badawczym Gemius opracowany został raport „e-commerce w Polsce 2012 – Gemius dla e-Commerce Polska”. W ramach prac grup merytorycznych przygotowano branżowe standardy, w tym „Przepis na ciasteczka” oraz stanowisko Izby dotyczące Zielonej Księgi. Podejmowano także działania na rzecz konsumenta - tworząc „Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online”, który stał się preludium do kampanii „Kupuję w Internecie”.
- Dzięki obranej formule izby gospodarczej branża internetowa zyskała reprezentatywną organizację do uczestniczenia w procesach legislacyjnych. Oficjalnie powołana do życia Izba Gospodarki Elektronicznej dodatkowo daje w pełni demokratyczny wpływ firmom członkowskim na organizację, której priorytetami jest dbanie o rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców internetowych oraz edukacja rynku
– tłumaczy Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, która skoordynowała cały proces powstania e-Izby.
(źr. za inf. IZG)