
Chiny stają się największym na świecie rynkiem e-commerce
Chiński rynek e-commerce osiągnął wartość około 300 mld dolarów w 2013 roku – może to oznaczać przełomowy moment. Chiny mają szansę przebić USA i stać się największym rynkiem e-commerce na świecie. Jak wynika z badań przeprowadzonych dla obu krajów przez Forrester Research oraz iResearch, chińscy internauci na e-zakupy wydadzą około 296 mld dolarów do końca 2013 roku, podczas gdy wydatki w USA szacuje się na 252 mld dolarów. Wyniki te są efektem dynamicznego rozwoju chińskiej gospodarki, a liczba użytkowników na rynku e-commerce w Chinach ma szansę w niedługim czasie przekroczyć całkowitą populację USA! Jak wskazuje raport, poziom penetracji e-handlu w Chinach osiągnął wartość 42 proc. w 2012 roku – co oznacza, że liczba kupujących w sieci wyniosła 242 mln – podczas gdy cała populacja USA to 314 milionów.
Transgraniczna współpraca Estonian Post i Deutsche Post
Firmy Deutsche Post i Estonian Post uzgodniły warunki współpracy w zakresie rozwoju nowych transgranicznych usług kurierskich. Niemieccy i estońscy narodowi operatorzy pocztowi skoncentrują się na promowaniu i wspieraniu transgranicznej działalności e-commerce. Operatorzy podpisali memorandum o porozumieniu z tytułu znacznego wzrostu liczby przesyłek zamawianych przez Estończyków z niemieckich stron internetowych. Niemcy znajdują się w czołówce zagranicznych rynków, gdzie Estończycy najczęściej dokonują zakupów online. Wśród najpopularniejszych przedmiotów zamawianych z niemieckich stron internetowych znalazły się odzież, książki, kosmetyki, artykuły sportowe, produkty dla dzieci oraz przedmioty sezonowe.
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży na brytyjskim rynku e-commerce w maju
Według danych opublikowanych przez IMRG, sprzedaż na brytyjskim rynku e-commerce w maju wzrosła o imponujące 16 proc.. Badania brytyjskiego biura statystycznego (Office for National Statistics – ONS) są nieco bardziej konserwatywne i zakładają wzrost sprzedaży e-handlu na poziomie 10,6 proc. Majowy biuletyn ONS podał informację, że zakupy online stanowiły 9,7 proc. wartości całego handlu detalicznego w ciągu miesiąca. Oznacza to, że średnio w każdym tygodniu maja wydatki na rynku e-handlu wynosiły 582 mln funtów. Wzrost wydatków odnotowano także na całym rynku detalicznym w Wielkiej Brytanii – wielkość sprzedaży zwiększyła się w maju o 1,9 proc., a poziom środków przeznaczonych przez klientów na dokonywanie zakupów wzrósł o 3,1 proc., osiągając rekordowy poziom. Z informacji uzyskanych przez analityków ONS od internetowych detalistów wynika, że wzrost sprzedaży jest konsekwencją letnich promocji oferowanych przez e-sklepy.
W 2012 roku w Europie 3,5 miliarda paczek wysłano do 250 milionów osób
W 2012 roku wartość europejskiego rynku e-commerce B2C – włączając w to zakupy różnego rodzaju dóbr powszechnego użycia, takich jak bilety, wycieczki oraz pobrania plików online – wzrosła o 19 proc. do poziomu 311,6 miliarda euro. Według raportu „Europe B2C Ecommerce 2013”, liczba przesyłek B2C wysłanych przez firmy do klientów w kraju i za granicą wyniosła 3,5 miliarda w skali rocznej. Liczba ta powinna dalej rosnąć, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku B2C e-commerce w Europie. Tempo wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych – Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwecji i Norwegii – zmniejszyło się do ok. 10-15 proc., podczas gdy w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii nadal jest bardzo wysokie – sięga aż 20-25 proc. (i więcej). Wynik ten jest stymulowany wciąż zwiększającą się liczbą użytkowników Internetu oraz osób dokonujących zakupów w sieci. Najszybciej rozwijające się rynki to te z Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej – Rosja, Polska, Ukraina, Turcja i Grecja. Szacuje się, że roczne stopy wzrostu sektora e-commerce w tych krajach, w ciągu następnych kilku lat powinny osiągnąć poziom 30-40 proc., a nawet więcej. W czołówce krajów najbardziej rozwiniętych pod względem handlu online plasują się: Wielka Brytania, Niemcy i Francja – stanowiąc 61 proc. całości sprzedaży e-commerce w Europie.
(opr. BT za inf. InPost)