Dodaj ogłoszenie o pracy


Jest decyzja UTK w sprawie naruszenia przepisów przez PKP Cargo - podaje DB Schenker Rail Polska

W komunikacie prasowych DB Schenker Rail Polska, z dnia 15 lipca 2013 r., zarząd firmy napisał:

"W dniu 28 maja 2013 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zakończył prowadzone przez 1,5 roku postępowanie administracyjne w stosunku do spółki PKP Cargo SA. W oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy – dostarczony zarówno przez organizacje zrzeszające przewoźników kolejowych, jak też przez samych przewoźników  - Prezes UTK wydał decyzję, w której stwierdził, że PKP Cargo dopuściło się naruszenia przepisów obowiązującej od 28 marca 2003 roku ustawy o transporcie kolejowym, polegającego na łączeniu przez tę spółkę działalności w zakresie przewozów kolejowych z faktycznym wykonywaniem funkcji przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej.

W uzasadnieniu swojej decyzji urząd wyjaśnił, że zarządzana przez PKP Cargo infrastruktura stanowi infrastrukturę kolejową, a w odniesieniu do niej PKP Cargo pełni funkcje faktycznego zarządcy. Stwierdzenie to ma konsekwencje dwojakiego rodzaju. Z jednej strony oznacza bowiem, że PKP Cargo w sposób nieuprawniony zarządzała i nadal zarządza infrastrukturą kolejową wraz z elementami infrastruktury usługowej jako zarządca infrastruktury kolejowej, z drugiej zaś, że PKP Cargo jako faktyczny zarządca infrastruktury, zobowiązana jest udostępniać tę infrastrukturę innym przewoźnikom kolejowym na równych i niedyskryminujących zasadach. Wykonywanie przez PKP Cargo czynności przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej oznaczało w praktyce, w odniesieniu do wielu przypadków, niejednakowe podejście w stosunku do innych przewoźników wnioskujących o dostęp do infrastruktury zarządzanej przez PKP Cargo.

PKP Cargo oferowało na przykład możliwość korzystania z zarządzanych przez nią torów w godzinach nocnych, czyli dokładnie wtedy, kiedy niemożliwe jest wykonanie wszystkich czynności związanych z nadaniem przesyłki. Takie praktyki wydają się być zachowaniem, które z jednej strony przy bardzo wysokich stawkach za świadczone usługi w dużej mierze chroni monopol na granicy wschodniej, a z drugiej strony pozwala oferować ceny dumpingowe w innych obszarach biznesowych. Efektem takiego podejścia było i nadal jest, omijanie przez przewoźników tych miejsc i wykorzystywanie transportu drogowego w celu przewozu ładunków, czy też całkowite omijanie terenu Polski. W świetle takiej praktyki PKP Cargo, nikogo nie powinna przykładowo dziwić decyzja Kolei Rosyjskich dotycząca budowy szerokiego toru do Wiednia, z pominięciem terenu Polski.

Termin na usunięcie przez PKP Cargo nieprawidłowości stwierdzonych w decyzji wyznaczono na dzień 31 grudnia 2013 roku.
DB Schenker Rail Polska, podobnie jak wielu innych przewoźników kolejowych, ma nadzieję, że  decyzja Prezesa UTK zostanie przez PKP Cargo niezwłocznie wykonana i cała infrastruktura kolejowa zostanie przekazana zarządcy infrastruktury. W przypadku niewykonania decyzji Prezesa UTK DB Schenker Rail Polska rozważy podjęcie dalszych kroków prawnych obejmujących między innymi złożenie kolejnego wniosku do Prezesa UTK, w tym również o nałożenie kary pieniężnej na PKP Cargo,  złożenie stosownego zawiadomienia do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak też dochodzenie roszczeń odszkodowawczych bezpośrednio od  PKP Cargo."

(źr. DB Schenker Rail Polska)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.