Dodaj ogłoszenie o pracy


Morskim terminalom kontenerowym potrzebna jest kolej

Organizacja sprawnego dowozu i odwozu kontenerów jest jednym z największych wyzwań, przed którymi stają zarówno terminale kontenerowe jak i operatorzy kolejowi – przekonywał Piotr Frąckowiak, intermodal manager w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym, na Forum Towarowych Operatorów Kolejowych, które odbyło się 19 czerwca w Warszawie.

Przez ostatnią dekadę łączna pojemność światowej floty kontenerowej zwiększyła się czterokrotnie, co jest wyrazem zarówno zwiększania liczby połączeń jak i wprowadzania do użytku coraz większych statków. Tendencja ta widoczna jest również w rejonie Morza Bałtyckiego, gdzie średnia pojemność statków dowozowych podwoiła się w ciągu minionych 10 lat.

- W 2007 kiedy pracowałem dla linii żeglugowych działających na Morzu Bałtyckim, kontenerowiec o pojemności 500-800 TEU uznawaliśmy za duży statek. Dziś w BCT rutynowo obsługujemy jednostki o wielkości dwóch czy trzech tysięcy TEU – mówił Piotr Frąckowiak z BCT - Wszystko wskazuje na to, że wolumen przeładunków będzie nadal rosnąć. Zwiększająca się liczba kontenerów stanowi wyzwanie nie tylko dla terminali ale i dla przewoźników. Dlatego konieczne są dalsze inwestycje w rozwój transportu intermodalnego.

Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi obecnie największy w swojej historii program inwestycyjny, w ramach którego zostaną m.in. zakupione nowe suwnice kolejowe i sprzęt przeładunkowy. W ramach inwestycji, realizowanej wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest rozbudowa torowiska, dzięki czemu możliwa będzie równoczesna obsługa trzech pełnych składów o długości 600m. Dzięki inwestycjom, BCT osiągnie do 2015r. zdolność przeładunkową na poziomie 1,2 mln TEU.

Konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz stwarzanie dogodniejszych warunków dla funkcjonowania operatorów i przewoźników intermodalnych. Obecnie prowadzą oni swoja działalność w oparciu o infrastrukturę o bardzo niskich parametrach jakościowych, udostępnianych po najwyższych stawkach w Europie. Regulacje i zasady gry też często są nie jasne, mało przewidywalne i słabo skoordynowane.  „W perspektywie kilku lat prawdopodobne wydaje się osiągnięcie przez BCT przeładunków na poziomie 1mln TEU. Ktoś te kontenery będzie musiał przewieźć do ich odbiorców - podkreślił Frąckowiak, zaznaczając że już dziś ponad 42% wszystkich ładunków dociera do BCT lub wyjeżdża z terminalu po torach.

Forum Towarowych Operatorów Kolejowych odbyło się 19 czerwca w Warszawie. Organizatorem spotkania był Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Obrady objęły swym patronatem Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki  Morskiej, Ministerstwo Gospodarki, Komisja Infrastruktury Sejmu RP i Urząd Transportu Kolejowego. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele terminali kontenerowych, operatorów kolejowych i instytucji badawczych.
(źr. BCT Gdynia)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.