Konto pracodawcy


Płaca minimalna dla kierowców zagranicznych pracujących w Norwegii już od 1 lipca

Od 1 lipca 2015 r. Norwegia zamierza wprowadzić płacę minimalną dla wszystkich kierowców pracujących na terenie tego kraju, w tym również zagranicznych. Stawka za godzinę pracy wynosić będzie 158,32 NOK. Norweskie przepisy dotyczyć będą kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Norwegia to już drugi kraj w Europie po Niemczech, który zdecydował się chronić w ten sposób rodzimy rynek transportu drogowego przed silną konkurencją z innych krajów, głównie Europy Środkowo-Wschodniej.
Nowe przepisy zostały ogłoszone 28 maja br. i wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów – informuje na swojej stronie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Poza stawką godzinową kierowcy mają otrzymywać diety, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku (obecnie 307 NOK/dobę). Dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dotyczy delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7) – czyli odbiorca usługi powinien znajdować się w Norwegii. Nowe przepisy znajdują zastosowanie w kwestiach kabotażu oraz niektórych rodzaju transportu międzynarodowego. Wyjątkiem, który wyklucza konieczność stosowania stawki minimalnej jest transport towarów na użytek własny przedsiębiorstwa. Przepisy nie będą również dotyczyć pracownika, który zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy (przeciwdziałanie bezrobociu, finansowane przez Urząd Pracy i Opieki Społecznej – NAV).   
Co było powodem decyzji o stawce minimalnej w Norwegii? Jak podaje ZMPD - według informacji ze stron internetowych związków zawodowych w Norwegii, powodem wprowadzenia stawek minimalnych było złe traktowanie zagranicznych kierowców i dumping socjalny, skutkujący nieuczciwą konkurencją i traceniem zamówień przez przewoźników norweskich.
Norweska Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) uważa, że nowe przepisy dadzą skuteczny mechanizm kontroli oraz możliwość zapobiegania temu, by zagraniczni kierowcy mieli gorsze warunki pracy i płacy od pracowników norweskich. Poinformowała, że doświadczenia z kontroli dokonywanych wspólnie z Norweską Administracją Dróg Publicznych (Statens Vegvesen), jak również kontakt z norweskimi podmiotami i organizacjami przemysłowymi, wskazują na rosnącą konkurencję ze strony zagranicznych podmiotów i działalności z zatrudnionymi lub wynajmowanymi kierowcami, pracującymi w warunkach znacznie gorszych od wyznaczonych przez normy norweskie.  
Nie wiadomo jednak, w jaki sposób prowadzone będą kontrole w zakresie stosowania stawki minimalnej, ani jakie wymagania stawia Inspekcja Pracy oraz Norweska Administracja Dróg Publicznych w zakresie technicznej strony wprowadzenia nowych przepisów, wymaganej dokumentacji i kar za łamanie prawa.
(źr. ZMPD)

Zobacz także:
kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
Firmy znów szukają magazynów buforowych
Włączamy czystą energię dla Polski!
Jest tak duża sprzedaż w internecie, że UPS będzie dostarczał paczki także w so ...
To branża FMCG zmienia w Polsce e-commerce
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC