Konto pracodawcy


Płaca minimalna dla kierowców zagranicznych pracujących w Norwegii już od 1 lipca

Od 1 lipca 2015 r. Norwegia zamierza wprowadzić płacę minimalną dla wszystkich kierowców pracujących na terenie tego kraju, w tym również zagranicznych. Stawka za godzinę pracy wynosić będzie 158,32 NOK. Norweskie przepisy dotyczyć będą kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Norwegia to już drugi kraj w Europie po Niemczech, który zdecydował się chronić w ten sposób rodzimy rynek transportu drogowego przed silną konkurencją z innych krajów, głównie Europy Środkowo-Wschodniej.
Nowe przepisy zostały ogłoszone 28 maja br. i wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów – informuje na swojej stronie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Poza stawką godzinową kierowcy mają otrzymywać diety, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku (obecnie 307 NOK/dobę). Dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dotyczy delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7) – czyli odbiorca usługi powinien znajdować się w Norwegii. Nowe przepisy znajdują zastosowanie w kwestiach kabotażu oraz niektórych rodzaju transportu międzynarodowego. Wyjątkiem, który wyklucza konieczność stosowania stawki minimalnej jest transport towarów na użytek własny przedsiębiorstwa. Przepisy nie będą również dotyczyć pracownika, który zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy (przeciwdziałanie bezrobociu, finansowane przez Urząd Pracy i Opieki Społecznej – NAV).   
Co było powodem decyzji o stawce minimalnej w Norwegii? Jak podaje ZMPD - według informacji ze stron internetowych związków zawodowych w Norwegii, powodem wprowadzenia stawek minimalnych było złe traktowanie zagranicznych kierowców i dumping socjalny, skutkujący nieuczciwą konkurencją i traceniem zamówień przez przewoźników norweskich.
Norweska Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) uważa, że nowe przepisy dadzą skuteczny mechanizm kontroli oraz możliwość zapobiegania temu, by zagraniczni kierowcy mieli gorsze warunki pracy i płacy od pracowników norweskich. Poinformowała, że doświadczenia z kontroli dokonywanych wspólnie z Norweską Administracją Dróg Publicznych (Statens Vegvesen), jak również kontakt z norweskimi podmiotami i organizacjami przemysłowymi, wskazują na rosnącą konkurencję ze strony zagranicznych podmiotów i działalności z zatrudnionymi lub wynajmowanymi kierowcami, pracującymi w warunkach znacznie gorszych od wyznaczonych przez normy norweskie.  
Nie wiadomo jednak, w jaki sposób prowadzone będą kontrole w zakresie stosowania stawki minimalnej, ani jakie wymagania stawia Inspekcja Pracy oraz Norweska Administracja Dróg Publicznych w zakresie technicznej strony wprowadzenia nowych przepisów, wymaganej dokumentacji i kar za łamanie prawa.
(źr. ZMPD)

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
2020 - rokiem rynku magazynowego!
P3 kupuje działki w Warszawie pod budowę kolejnych parków magazynowych
E-commerce 2020 / 2021 – znaczenie punktów odbioru i nadania
Nowi managerowie w zespole Prologis
Renault Trucks rozwija gamę pojazdów elektrycznych
Raben podsumowuje program szkoleń Manager of Choice – czy grywalizacja się opłac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC