Royal Mail zostanie wprowadzony na Londyńską Giełdę Papierów Wartościowych. Zapowiedział to Vince Cable Sekretarz Stanu podczas obrad Parlamentu Wielkiej Brytanii. Pierwsza oferta publiczna odbędzie się jeszcze w tym roku budżetowym. Na rynek trafi większościowy pakiet akcji Royal Mail, jednak rząd nie podjął jeszcze decyzji, jak duża część walorów spółki zostanie zaoferowana inwestorom. Pakiet akcji w ofercie publicznej zależeć będzie od zainteresowania inwestorów. Vince Cable zapowiedział, że prywatyzacja Royal Mail umożliwi bardziej korporacyjne zarządzanie spółką i skuteczne funkcjonowanie na wartym 75 mld funtów brytyjskim rynku e-commerce.
Tymczasem w kraju tym trwa też kampania „prawo wyboru” na rzecz powrotu do papierowych rachunków i oświadczeń. Grupa działających w porozumieniu operatorów pocztowych, fundacji oraz organizacji ds. obrony praw konsumentów z Wielkiej Brytanii rozpoczęła kampanię medialną na rzecz zaprzestania przez banki, firmy usługowe i telekomunikacyjne polityki wymuszającej na klientach przechodzenie na faktury elektroniczne. Kampania „Keep Me Posted” powstała z inicjatywy trzech największych operatorów pocztowych w Zjednoczonym Królestwie: Royal Mail, TNT Post i UK Mail Group. Za jej założeniami opowiedział się także Post Office Ltd. Głównym celem akcji jest uświadomienie, że przejście na e-rachunki i e-umowy oraz dostarczania oświadczeń tylko w formie elektronicznej, nie zawsze jest korzystne dla konsumentów. Firmy wprowadzają je natomiast, by w łatwy sposób zaoszczędzić na kosztach. Tezy kampanii mają odzwierciedlać dane zebrane z ośrodków badawczych. ONS wskazuje, że aż 81 proc. Brytyjczyków uznało, że będą oni mieli większą szansę na zapoznanie się z oferowanymi dokumentami, gdy firmy umożliwią im dostęp do ich treści zarówno w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej. Z kolei z badania Opinium wynika, że 40 proc. osób uważa, że całkowite zlikwidowanie papierowych rachunków, umów i wyciągów może „poważnie” wpłynąć na finanse osobiste, zwiększając prawdopodobieństwo pominięcia niektórych z płatności.
Australia Post i New Zealand Post podpisały 3-letnią umowę
Australia Post i New Zealand Post podpisały 3-letnie umowę, która otworzy obu podmiotom dostęp do rynku po obu stronach Morza Tasmańskiego. Narodowi operatorzy będą wspólnie pracować nad poprawą dostępu do usług pocztowo-kurierskich świadczonych w obu krajach. Sojusz powinien pomóc nowozelandzkim e-detalistom w dotarciu do dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce w Australii. New Zealand Post określiła porozumienie jako „wielkie zwycięstwo” i olbrzymią szansę dla świadczonych przez nią ekspresowych usług pocztowych i kurierskich.
- Rozwój e-commerce nie tylko w Europie przynosi rezultaty w postaci współpracy poczt narodowych, o czym świadczy informacja z drugiego końca globu. Jestem przekonany, że Paczkomaty używane przez Australian Post będą wykorzystywane również w tym przypadku – jako doskonały kanał dystrybucji paczek cross-border – mówi Rafał Brzoska prezes zarządu InPost.
E-commerce w Polsce coraz bardziej popularny
Według raportu Cushman&Wakefield, Polska znalazła się na 28. miejscu wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. Sprzedaż internetowa to obecnie 5 mld zł rocznie, czyli 5 proc. ogólnej sprzedaży w naszym kraju. Eksperci podkreślają, że szybki rozwój e-handlu w Polsce jest konsekwencją wysokiego poziomu penetracji Internetu.
- Jak wynika z raportu Cushman&Wakefield, e-commerce w Polsce cały czas się rozwija. W tej chwili w naszym kraju zakupy online stanowią już około 5 proc. całości sprzedaży, a w krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten przekracza 10 proc. Potencjał wzrostu jest więc ogromny, dlatego systematycznie rozbudowujemy sieć Paczkomatów w Polsce – obecnie obejmuje ona już 750 maszyn. Sami obserwujemy również wzrost liczby paczek dostarczanych do naszych Paczkomatów – podsumowuje Rafał Brzoska.
(opr. BT za inf. InPost)