W komunikacie prasowych DB Schenker Rail Polska, z dnia 15 lipca 2013 r., zarząd firmy napisał:
"W dniu 28 maja 2013 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zakończył prowadzone przez 1,5 roku postępowanie administracyjne w stosunku do spółki PKP Cargo SA. W oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy – dostarczony zarówno przez organizacje zrzeszające przewoźników kolejowych, jak też przez samych przewoźników - Prezes UTK wydał decyzję, w której stwierdził, że PKP Cargo dopuściło się naruszenia przepisów obowiązującej od 28 marca 2003 roku ustawy o transporcie kolejowym, polegającego na łączeniu przez tę spółkę działalności w zakresie przewozów kolejowych z faktycznym wykonywaniem funkcji przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej.
W uzasadnieniu swojej decyzji urząd wyjaśnił, że zarządzana przez PKP Cargo infrastruktura stanowi infrastrukturę kolejową, a w odniesieniu do niej PKP Cargo pełni funkcje faktycznego zarządcy. Stwierdzenie to ma konsekwencje dwojakiego rodzaju. Z jednej strony oznacza bowiem, że PKP Cargo w sposób nieuprawniony zarządzała i nadal zarządza infrastrukturą kolejową wraz z elementami infrastruktury usługowej jako zarządca infrastruktury kolejowej, z drugiej zaś, że PKP Cargo jako faktyczny zarządca infrastruktury, zobowiązana jest udostępniać tę infrastrukturę innym przewoźnikom kolejowym na równych i niedyskryminujących zasadach. Wykonywanie przez PKP Cargo czynności przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej oznaczało w praktyce, w odniesieniu do wielu przypadków, niejednakowe podejście w stosunku do innych przewoźników wnioskujących o dostęp do infrastruktury zarządzanej przez PKP Cargo.
PKP Cargo oferowało na przykład możliwość korzystania z zarządzanych przez nią torów w godzinach nocnych, czyli dokładnie wtedy, kiedy niemożliwe jest wykonanie wszystkich czynności związanych z nadaniem przesyłki. Takie praktyki wydają się być zachowaniem, które z jednej strony przy bardzo wysokich stawkach za świadczone usługi w dużej mierze chroni monopol na granicy wschodniej, a z drugiej strony pozwala oferować ceny dumpingowe w innych obszarach biznesowych. Efektem takiego podejścia było i nadal jest, omijanie przez przewoźników tych miejsc i wykorzystywanie transportu drogowego w celu przewozu ładunków, czy też całkowite omijanie terenu Polski. W świetle takiej praktyki PKP Cargo, nikogo nie powinna przykładowo dziwić decyzja Kolei Rosyjskich dotycząca budowy szerokiego toru do Wiednia, z pominięciem terenu Polski.
Termin na usunięcie przez PKP Cargo nieprawidłowości stwierdzonych w decyzji wyznaczono na dzień 31 grudnia 2013 roku.
DB Schenker Rail Polska, podobnie jak wielu innych przewoźników kolejowych, ma nadzieję, że decyzja Prezesa UTK zostanie przez PKP Cargo niezwłocznie wykonana i cała infrastruktura kolejowa zostanie przekazana zarządcy infrastruktury. W przypadku niewykonania decyzji Prezesa UTK DB Schenker Rail Polska rozważy podjęcie dalszych kroków prawnych obejmujących między innymi złożenie kolejnego wniosku do Prezesa UTK, w tym również o nałożenie kary pieniężnej na PKP Cargo, złożenie stosownego zawiadomienia do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak też dochodzenie roszczeń odszkodowawczych bezpośrednio od PKP Cargo."
(źr. DB Schenker Rail Polska)