Dodaj ogłoszenie o pracy


Wzrost frachtów i mniej wolnych pojazdów - koniec kryzysu w transporcie?

 

 

Przyszedł lepszy czas dla transportu drogowego. Wskazówka barometru transportowego TimoCom na przełomie ostatnich miesięcy systematycznie wędrowała w górę. W 2 kwartale br. zanotowano stosunek ładunków do wolnych przestrzeni ładunkowych na poziomie 53:47. Przełomowym okazał się być miesiąc maj z wynikiem 60:40 oraz nowym rekordem liczby ofert frachtów i wolnych pojazdów dostępnych w TC Truck&Cargo®.
Już w kwietniu przewidywania były dobre. Głównie ze względu na to, iż ze stosunkiem 49:51, wskazówka barometru transportowego znalazła się o 14 punktów procentowych wyżej, niż miesiąc wcześniej.

25 punktów procentowych w górę
W maju barometr potwierdził przekonania, że tendencja jest dobra. Zaobserwowany został duży skok ilości frachtów. Wskazówka przesunęła się o 11 punktów procentowych w górę. Pierwszy raz, od września 2012 roku, osiągnięta została wartość pozytywna. Na koniec miesiąca wynosiła ona 60:40. Niewątpliwie na barometr wpłynęła duża liczba wolnych majowych dni w całej Europie, kiedy to do supermarketów musiało zostać dostarczonych więcej artykułów spożywczych. To z kolei znalazło swoje odbicie w liczbach absolutnych: 21 maja ilość ofert transportowych dostępnych w TC Truck&Cargo® osiągnęła nieprawdopodobny poziom. Tego dnia na platformie znalazło się łącznie 467.510 ofert frachtów i wolnych pojazdów. To absolutny rekord. Mimo tego, iż tej wysokiej wartości nie udało się utrzymać w czerwcu, stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych pozostał na pozytywnym poziomie 51:49. Sytuacja, w której dwa miesiące z rzędu występowała nadwyżka frachtowa, miała miejsce ostatnio dokładnie przed rokiem. Wygląda na to, że rynek transportowy uległ stabilizacji i czasy niekończących się nadwyżek przestrzeni ładunkowych są już za nami.

Więcej ofert niż w 2012 roku
Marcel Frings chief representative firmy TimoCom,  dostrzega pozytywne trendy w branży transportowej - Na pierwszy rzut oka, 2 kwartał tego roku jest dokładnie taki sam jak w 2012r. Ze stosunkiem ładunków do wolnych przestrzeni ładunkowych na poziomie 54:46 w zeszłym roku i 53:47 w tym roku, procentowy podział jest praktycznie taki sam. Robi się ciekawie, gdy przyjrzymy się absolutnym liczbom ofert: W 2. kwartale 2013 roku odnotowaliśmy aż o 13% więcej ładunków i pojazdów niż w rok wcześniej. Relacja między ilością ofert jest więc prawie taka sama, jednak na zdecydowanie wyższym poziomie! I dokładnie to nastawia nas optymistycznie na nadchodzące miesiące.
Drugi kwartał dobiegł końca i pozostawił swojemu następcy sporą przewagę. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że konsumenci i branża zachowają pozytywny nastrój, a tym samym uda się utrzymać wysoką podaż towarów na ogólnoeuropejskim rynku. W każdym razie zauważalna jest szansa na to, iż nie dosięgnie nas ponowna stagnacja.

A co w Polsce?
Dla polskich firm transportowych drugi kwartał 2013 roku również okazał się być dużo lepszym. Ilość wszystkich ofert frachtów, zarówno eksportowych, jak i importowych zwiększyła się o 22 proc. w porównaniu do okresu między styczniem i marcem. O 20 proc. wzrosła również ilość ładunków wprowadzonych do giełdy przez polskich klientów TimoCom. Równocześnie o 7 proc. zmalała ilość wpisywanych do programu przez rodzimych przewoźników ofert  pustych przestrzeni ładunkowych. Pozytywne nastroje, które nastały w całej Europie, znalazły więc swoje odbicie również u nas.
(źr. opr. za inf. TimoCom)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.