Dodaj ogłoszenie o pracy


Atrakcyjność frachtu drogowego nie słabnie

Według Raportu ‘Przedsiębiorcy w Polsce’, PKPP Lewiatan, co piąta polska firma jest eksporterem, a GSU podaje że najwięcej towarów z Polski trafia do państw Unii Europejskiej (79 proc.). Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. Najbardziej atrakcyjnym rodzajem transportu dla tych towarów pozostaje transport drogowy.

Mimo zacierających się w Europie różnic między standardem w ramach przewozów drogowych i lotniczych, można zauważyć wyraźną segmentację ładunków. Specjaliści firmy TNT obliczyli, że 2/3 przesyłek przewożonych przez ich firmę, stanowi towar transportowany drogą lotniczą, jednak proporcje w wagach są odwrotne: mniej niż 1/5 całkowitej wagi trafia na samoloty TNT. Ekspresowy transport lotniczy przyciąga głównie paczki, zaś ekonomiczny transport drogowy wskazywany jest do przewozu cięższych ładunków.

Eksport był głównym ‘kołem zamachowym’ polskiej gospodarki w 2012 roku. Pomimo danych obrazujących status wymiany handlowej z początku roku, spodziewana jest kontynuacja pozytywnego trendu w eksporcie i sukcesywna poprawa w imporcie. Reprezentanci TNT prognozują, że do czasu pojawienia się silnych bodźców rozwojowych w gospodarce europejskiej, branża transportowa będzie działać w podobnych do 2012 roku warunkach.

Polska jest wciąż atrakcyjnym krajem dla inwestorów i nadal należy dostrzegać tu możliwości rozwoju biznesu. Choć rynek wewnętrzny przestaje być silnym kołem napędowym gospodarki, jednak polska gospodarka pozostaje konkurencyjna.

(źr. TNT Express)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.