Według Raportu ‘Przedsiębiorcy w Polsce’, PKPP Lewiatan, co piąta polska firma jest eksporterem, a GSU podaje że najwięcej towarów z Polski trafia do państw Unii Europejskiej (79 proc.). Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. Najbardziej atrakcyjnym rodzajem transportu dla tych towarów pozostaje transport drogowy.
Mimo zacierających się w Europie różnic między standardem w ramach przewozów drogowych i lotniczych, można zauważyć wyraźną segmentację ładunków. Specjaliści firmy TNT obliczyli, że 2/3 przesyłek przewożonych przez ich firmę, stanowi towar transportowany drogą lotniczą, jednak proporcje w wagach są odwrotne: mniej niż 1/5 całkowitej wagi trafia na samoloty TNT. Ekspresowy transport lotniczy przyciąga głównie paczki, zaś ekonomiczny transport drogowy wskazywany jest do przewozu cięższych ładunków.
Eksport był głównym ‘kołem zamachowym’ polskiej gospodarki w 2012 roku. Pomimo danych obrazujących status wymiany handlowej z początku roku, spodziewana jest kontynuacja pozytywnego trendu w eksporcie i sukcesywna poprawa w imporcie. Reprezentanci TNT prognozują, że do czasu pojawienia się silnych bodźców rozwojowych w gospodarce europejskiej, branża transportowa będzie działać w podobnych do 2012 roku warunkach.
Polska jest wciąż atrakcyjnym krajem dla inwestorów i nadal należy dostrzegać tu możliwości rozwoju biznesu. Choć rynek wewnętrzny przestaje być silnym kołem napędowym gospodarki, jednak polska gospodarka pozostaje konkurencyjna.
(źr. TNT Express)