Dodaj ogłoszenie o pracy


Ceny transportu wzrosły ponad 7proc. - wynika z Transport Market Monitor

Jak wynika z dwunastego wydania raportu Transport Market Monitor (TMM) opracowywanego wspólnie przez firmę Capgemini Consulting oraz Transporeon - w drugim kwartale 2012 ceny transportu wzrosły o 7,2 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem. Tak znaczny wzrost cenowy nie jest niczym zaskakującym, gdyż jak wynika z powtarzającego się trend w historii raportu TMM - spowodowany jest rosnącym popytem na usługi transportowe w porównaniu z pierwszym kwartałem.

 

Wskaźnik cen wzrósł o 7,2 proc. w II kwartale 2012 (wskaźnik 99,4), w porównaniu do wskaźnika cen w pierwszym kwartale 2012 (wskaźnik 92,7). W porównaniu do poziomu wskaźnika w zeszłym roku, w II kwartale 2011 (wskaźnik 103,9), wskaźnik cen jest w II kwartale 2012 niższy o 4,3 proc. W II kwartale 2012 wskaźnik cen oleju napędowego spadł do poziomu 107,5 (-1,5 proc.). Dalszym czynnikiem mającym znaczny wpływ na transport jest wskaźnik możliwości przewozowych, który spadł o 34,9 proc. w II kwartale 2012 (wskaźnik 78,2), w porównaniu z I kwartałem 2012 (wskaźnik 120,1). Wzrost cen w II kwartale odpowiada schematowi z ubiegłych lat. W ubiegłych latach ceny między I a II kwartałem rosły przeciętnie o 8,5 proc., a podczas ożywienia gospodarczego w 2010 odnotowano nawet wzrost o 13,5 proc.

 

- Pomimo recesji w Europie oraz spadku cen oleju napędowego, ceny transportu wzrosły. Jest to trudna sytuacja dla managerów transportu, którzy przy ograniczonym budżecie szukają oszczędności. Dlatego też współpraca z przewoźnikami nabiera coraz większego znaczenia - powiedział Ramon Veldhuijzen, Global Lead of Logistics w Capgemini Consulting oraz jeden z autorów raportu.

 

- Coroczny wzrost cen w II kwartale jest związany z sezonowym ożywieniem w wielu branżach. Jednak wartym uwagi jest fakt, że ceny transport są obecnie znacznie niższe niż w poprzednich latach w tym samym okresie. Za wyjątkiem kryzysu w 2009 roku, ceny utrzymują się na najniższym poziomie od pierwszego wydania raportu TMM w 2008 roku - dodał Peter Förster, Managing Director firmy Transporeon.

 

Więcej informacji na temat Transport Market Monitora na stronie: www.transportmarketmonitor.com

(źr. Capgemini/ Transporeon)


Transport Market Monitor to ukazująca się kwartalnie publikacja wydawana przez Transporeon i Capgemini Consulting,  której celem jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie. Celem analizy TMM jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie przy uwzględnieniu tendencji cenowych w transporcie, obecnego poziomu cen, objętości ładunkowej realizowanych kursów oraz prognozy na przyszłość. Jest to współna inicjatywa Transporeon i Capgemini Consulting. Analiza TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy Transporeon,  poprzez którą firmy załadowcze  upubliczniają aktualne kursy oraz przydzielają je wybranym przewoźnikom.

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.