Dodaj ogłoszenie o pracy


„Przewodnik Zwrotu Pojazdów. Samochody dostawcze” - na stronach PZWLP

W kwietniu 2013 roku na stronie internetowej Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zostanie opublikowany „Przewodnik Zwrotu Pojazdów. Samochody dostawcze”. Publikacja uzupełnia wydany w 2011 roku „Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe”. Zawiera niemal 170 zdjęć z opisami, które ilustrują akceptowalne (powstałe w wyniku standardowego zużycia auta) oraz nieakceptowalne (obniżające wartość samochodu) uszkodzenia pojazdów dostawczych do 3,5 tony, weryfikowane po zakończeniu umowy wynajmu długoterminowego. Obszerna część informacyjna dla użytkownika obejmuje zalecenia i obowiązki, które mają wpływ na obniżenie potencjalnych wydatków leasingobiorcy na ponadnormatywne szkody. Na końcu publikacji znajduje się także przymiar do samodzielnej oceny stanu pojazdu.

Do najważniejszych celów Przewodnika PZWLP należy promowanie bezpiecznej i ekonomicznej eksploatacji firmowych aut. Równie ważne jest optymalizowanie kosztów, na przykład poprzez ograniczenie wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na etapie zwrotu samochodów. Firmy korzystające z flot otrzymują teraz użyteczne narzędzie, które umożliwia weryfikację uszkodzeń i edukowanie swoich kierowców oraz uzupełnia zalecenia polityki flotowej. Nie bez znaczenia dla budżetu przedsiębiorstw jest również szansa na obniżenie poziomu szkodowości, co może przełożyć się na niższe stawki ubezpieczeniowe – mówi Leszek Pomorski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Dlaczego po zakończeniu wynajmu klienci bywają obciążani opłatami za ponadnormatywne uszkodzenia pojazdów? Odpowiedź jest prosta: takie koszty powstają, gdy zwracany samochód jest w gorszym stanie, niż wskazywałyby na to jego wiek i przebieg. Obliczając miesięczną stawkę utrzymania auta, firmy wynajmu długoterminowego zakładają określoną utratę jego wartości w ciągu kilku lat użytkowania. Stan samochodu wpływa więc na cenę odsprzedaży, a różnica w wartości – między pojazdem zadbanym a takim z nienaprawionymi szkodami komunikacyjnymi czy uszkodzonymi lub brakującymi elementami wyposażenia – może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Uszkodzenia mają więc realny wpływ na obciążenia lub oszczędności firm korzystających  z flot. Takich dodatkowych wydatków obydwie strony umowy mogłyby uniknąć, ponieważ stan auta zależy w głównej mierze od sposobu użytkowania samochodu. Warto więc, aby kierowca dokładnie przestudiował nie tylko zdjęcia z opisami, ale przede wszystkim część informacyjną – obowiązki i zalecenia zawarte w Przewodniku.
- Moim zdaniem, rozwiązania zaprezentowane w „Przewodniku Zwrotu Pojazdów. Samochody dostawcze” powinny stać się rynkowym standardem również poza firmami zrzeszonymi w PZWLP. Dla klientów i użytkowników firmowych flot jest on źródłem wiedzy, przydatnej podczas negocjacji oraz rozpoczynania i kończenia kontraktów. Z kolei dla dostawców usług wynajmu jest podręcznikiem jednolitych zasad, umożliwiającym podnoszenie jakości obsługi. Dzięki naszej publikacji obydwie strony będą mogły również uprościć procedury i ograniczyć czas potrzebny na zakończenie kontraktu – wyjaśnia Leszek Pomorski.

W pracach nad najnowszym wydaniem Przewodnika, obok ekspertów Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, uczestniczyli również przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz firm Dekra i SGS. Publikację – zgodnie
z edukacyjnymi założeniami PZWLP – będzie można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej Związku: www.pzwlp.pl.

Zgodnie z przyjętą przez ekspertów PZWLP definicją, samochodem dostawczym jest pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który służy wyłącznie do przewozu ładunków lub w którym przestrzeń ładunkowa zajmuje przynajmniej połowę przestrzeni osobowo-towarowej. Na towarowy charakter samochodu wskazuje zazwyczaj jego budowa:
1. Wyraźne oddzielenie części ładunkowej od kabiny kierowcy ścianą lub kratą.
2. Brak szyb w przedziale ładunkowym.
3. Brak siedzeń w przedziale ładunkowym i możliwości ich montażu (nie dotyczy modeli
z fabrycznymi kabinami osobowymi na dwa rzędy siedzeń).
4. Brak charakterystycznego dla kabiny kierowcy wykończenia przedziału ładunkowego, w tym plastikowych paneli czy tapicerki.
Do najczęściej spotykanych rodzajów budowy samochodów dostawczych należą więc nadwozia skrzyniowe, specjalne (np. chłodnie, kontenery), pikapy oraz furgony (zwane też blaszakami). Do samochodów dostawczych nie należą vany (furgony osobowe) i minibusy.

(źr. PZWLP, więcej informacji na stronie: www.pzwlp.pl)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.