Dodaj ogłoszenie o pracy


Badanie satysfakcji kierowców - czyli słabe i mocne strony firm flotowych - cz. I

 

W lipcu i sierpniu 2012 roku na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zostało przeprowadzone Badanie Satysfakcji Kierowców. Przeprowadziła je firma TNS Polska.



Badanie zostało przeprowadzone na siedmiuset kierowcach korzystających z samochodów flotowych finansowanych i zarządzanych przez członków PZWLP. Do badania przystąpiła większość firm zrzeszonych w Związku. Każda z nich przekazała do TNS Polska obszerną, anonimową listę numerów telefonów do użytkowników służbowych pojazdów z różnych firm, będących klientami członków PZWLP. Z każdej listy została losowo wybrana pula pięćdziesięciu numerów, a wywiady przeprowadzono w formie badania telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI).

 

- Celem badania był pomiar poziomu satysfakcji kierowców z usług firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP. Analiza odpowiedzi ankietowanych pozwoliła na wskazanie mocnych i słabych stron firm flotowych działających na polskim rynku Do pomiaru satysfakcji wykorzystano metodologię TRI*M – mówi Leszek Pomorski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

 

W zależności od pokonywanych w ciągu roku odległości, siedmiuset ankietowanych kierowców można podzielić na trzy grupy. Prawie jedna czwarta z nich (24 proc.) przejeżdżała ponad 50  tys. km, a niemal połowa (46 proc.) pokonywała dystans od 25 tys. do 50 tys. km rocznie. 30 proc. badanych zanotowało poniżej 25 tys. km, z czego 5 proc. – mniej niż 10 tys. km.

 

Samochody firmowe były wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i służbowo-prywatnych, a grupy ankietowanych wskazujących na każde z tych rozwiązań, były niemal równie liczne. Użytek wyłącznie służbowy zadeklarowało 50,4 proc. badanych, a korzystanie z samochodu flotowego do użytku firmowego i prywatnego, wskazało 49,3 proc. Dwie spośród ankietowanych osób podały wyłącznie użytek prywatny, jako główny sposób wykorzystania samochodu flotowego. W drugiej połowie 2012 roku Związek obejmował ponad 70 proc. samochodów użytkowanych na polskich drogach w full service leasingu. W badaniu wzięło udział 14 z 16 firm zrzeszonych wówczas w PZWLP. Wyniki Badania Satysfakcji Kierowców możemy więc traktować jako miarodajne dla branży wynajmu długoterminowego pojazdów – wyjaśnia Leszek Pomorski.

 

Jakie branże dominowały wśród ankietowanych kierowców korzystających z firmowych flot? Pierwsze miejsce zajmują finanse i ubezpieczenia (13 proc.), a kolejne pozycje czołówki to budownictwo i sektor paliwowy (12 proc.) oraz handel hurtowy i handel detaliczny (po około 11 proc.). W tych czterech sektorach pracowała niemal połowa badanych. Do istotnych grup branżowych należały również produkcja (10 proc.) oraz transport i magazynowanie (7 proc.).

 

Z punktu widzenia stanowiska w strukturze firmy, wśród badanych kierowców flotowych pojazdów najliczniejszą grupę stanowili kierownicy niższego szczebla i specjaliści (35 proc.). Z kolei 24 proc. ankietowanych to dyrektorzy lub wyższa kadra kierownicza, a 22 proc. – management średniego szczebla. Przedstawiciele handlowi zajęli czwarte miejsce z zaledwie 8 procentami. Od jednego do trzech procent stanowili pracownicy magazynu lub robotnicy, kierowcy zawodowi, pracownicy administracyjni oraz doradcy.

(źr. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP)

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.