Dodaj ogłoszenie o pracy


Najbardziej atrakcyjna do pracy branża to...

 

 

W wyborze pracodawcy liczy się nie tylko wynagrodzenie, ale też wizerunek firmy! W konkurowaniu o talenty wygrają ci pracodawcy, których wizerunek najlepiej przekona kandydata. Jak wynika z najnowszej edycji badania Randstad Award 2013, aż 68 proc. pracowników byłoby gotowych zmienić pracodawcę ze względu na możliwość uzyskania wyższego wynagrodzenia. Jednakże podjęcie decyzji o zmianie pracy nie sprowadza się do porównania zarobków - ważnym czynnikiem obniżającym chęć do zmiany jest stabilna sytuacja finansowa aktualnego pracodawcy. W świetle wyników badania, idealną branżą dla kandydatów jest energetyka-ciepłownictwo, kojarzona zarówno z wysokimi zarobkami, jak i stabilnym zatrudnieniem.
Wizerunek pracodawcy, czyli rywalizacja o kandydata?
Okres dekoniunktury gospodarczej, postrzeganej przez słabnące wskaźniki PKB czy rosnące bezrobocie, nie oznacza, że rynek pracy pogrąża się w stagnacji. W agencjach zatrudnienia i na portalach ogłoszeniowych panuje ciągły ruch - dla przedsiębiorców jest to czas poszukiwania kandydatów, którzy będą w stanie wpłynąć na poprawę kondycji firmy, wyprowadzić ją z kryzysu czy przygotować na spodziewane trudności.
- W tej konkurencji o talenty kluczowym czynnikiem dla przyciągania kandydatów jest wizerunek pracodawcy, a dokładnie to, jak dana firma jest postrzegana przez potencjalnych pracowników – czy jest atrakcyjnym pracodawcą - tłumaczy Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający agencji zatrudnienia Randstad.
Tematyce wizerunku pracodawcy oraz czynnikom atrakcyjności pracodawcy w oczach kandydatów do pracy dedykowane jest badanie Randstad Award realizowane przez agencję zatrudnienia Randstad. Opublikowane dziś pierwsze wyniki tego badania pokazują, jak wyglądają nasze kryteria decyzji o zmianie pracodawcy w dobie mało optymistycznej sytuacji gospodarczej.
Dlaczego szukamy nowej pracy, a co sprawi, że jej nie zmienimy
Dla zdecydowanej większości badanych  Polaków głównym powodem, dla którego zmienia się pracę jest niezadowolenie z aktualnego wynagrodzenia. Aż 68 proc. respondentów przyznaje, że zbyt niskie zarobki są powodem poszukiwania nowego pracodawcy. Postawa ta dotyczy zasadniczo wszystkich odpowiadających – jest niezależna od wieku i wykształcenia. Nieco częściej wskazywali ten czynnik mężczyźni oraz pracownicy produkcyjni, a także pracownicy instytucji pozarządowych.
Wynagrodzenie nie jest jednak jedynym czynnikiem, dla którego myślimy o zmianie pracy – ważny jest również brak perspektyw na rozwój zawodowy (23 proc.) oraz nieprzyjazna atmosfera pracy (18 proc.). Możliwość rozwoju zawodowego ma szczególne znaczenie dla kobiet, osób młodych i posiadających wyższe wykształcenie.
Dla znaczącej grupy badanych rozważania o zmianie pracy są jednak zdominowane obawą przed zburzeniem poczucia własnego bezpieczeństwa. Co drugi respondent przyznaje, że to, co pohamowuje go od zmiany pracy, to komfort wynikający ze świadomości stabilności finansowej aktualnego pracodawcy (50 proc.). Jest to szczególnie ważny czynnik dla mężczyzn oraz osób mniej wykształconych i zajmujących niższe stanowiska. Drugim ważnym aspektem wpływającym na pozostawanie u dotychczasowego pracodawcy jest poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia (37 proc.), które doceniają najbardziej osoby już od pewnego czasu obecne na rynku pracy, w wieku od 35 do 65 lat. Jak zaznacza Kajetan Słonina - Wyniki Randstad Award 2013 pokazują, że badani Polacy mierzą się równocześnie z chęcią poprawy swoich warunków finansowych oraz wolą utrzymania poczucia stabilizacji. O tym, czy kandydat podejmie nową pracę, zdecyduje nie tylko proponowane wynagrodzenie, ale też te składniki oferty, które wzbudzą w nim poszukiwany komfort bezpieczeństwa i przekonają do odejścia od obecnego pracodawcy.
Najwyżej cenione przez kandydatów
W świetle opisanych rozterek osób zmieniających pracę, można przewidzieć, że na brak zainteresowania kandydatów w tym roku nie powinna narzekać branża energetyka-ciepłownictwo. Sektor ten otrzymał najwyższe noty wśród badanych, którzy identyfikują go zarazem z wysokimi zarobkami (36 proc.), jak i bezpieczeństwem zatrudnienia (32 proc.) oraz troską o środowisko (29 proc.) i stabilną sytuacją finansową (24 proc.). Na drugim miejscu pod względem atrakcyjności branż znalazła się motoryzacja, która co prawda zebrała niskie noty za stabilność zatrudnienia (12 proc.), jednak jest wysoko ceniona za wysokiej jakości szkolenia oraz interesującą oferowaną pracę i możliwości oferowane na przyszłość. Podobnie oceny w tych samych obszarach uzyskał sektor elektrotechniczny.
Kajetan Słonina podkreśla - Wyniki Randstad Award 2013 dotyczące najbardziej atrakcyjnych branż, pokazują jak kolosalne znaczenie dla osób poszukujących pracy i oceniających pracodawcę, ma całościowy odbiór jego działalności. Wskazówką dla wszystkich pracodawców jest zatem, że warto wyraźnie komunikować rynkowi, co mają własnego i autentycznego do zaoferowania. Na pewno znajdą się bowiem kandydaci, którzy dane aspekty docenią.
Pełne wyniki badania Randstad Award 2013 zostaną ogłoszone 21 marca br., podczas uroczystej Gali Randstad Award w Warszawie. W czasie tego wydarzenia zostaną również wręczone nagrody dla najbardziej atrakcyjnych pracodawców na polskim rynku.
Informacje o badaniu:
Randstad Award to największy projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców na świecie. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii, a dziś obecne jest już w 18 krajach, w tym także – po raz trzeci - w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 7000 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków, w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy. Badanie jest przeprowadzane za pomocą ankiet on-line przez międzynarodowy instytut badawczy ICMA.
(źr. Randstad)
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.