Tegoroczne lato nie było miłe dla firm ubezpieczeniowych i assistance działających w obszarze turystyki i transportu. Upadłości biur podróży i linii lotniczych oraz odwołane loty przyczyniły wpłynęły na liczbę wezwań assistance i odszkodowań w okresie wakacyjnym. Liczba interwencji związanych z odwołaniem lotu wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011.
Zgodnie z raportem Europ Assistance Polska za okres od czerwca do września tego roku, pomocy w podróży najczęściej udzielano na terenie Polski – było to 34 proc. wszystkich spraw w ramach assistance turystycznego. Drugim krajem, w którym najczęściej udzielano pomocy turystom były Niemcy z wynikiem 14 proc., a następnie Chorwacja – 12 proc. interwencji, Stany Zjednoczone Ameryki – 7 proc., a także Włochy, Hiszpania i Bułgaria z wynikiem 6 proc. oraz Francja i Grecja z wynikiem 4 proc.
Podróżującym Polakom najczęściej udzielano pomocy polegającej na organizacji pomocy medycznej i pokryciu lub zwrotu kosztów leczenia. To 82 proc. wszystkich spraw zgłoszonych w ramach assistance turystycznego w okresie 1 czerwca do 31 sierpnia 2012r. W 4 proc. przypadków pomocna okazała się telefoniczna konsultacja z lekarzem, transportu medycznego wymagało 2 proc. klientów.
- Wśród najczęściej zgłaszanych szkód odnotowujemy zatrucia pokarmowe. Udzielamy wówczas natychmiastowej pomocy medycznej polegającej na interwencji lekarza internisty. W bardziej poważnych przypadkach wymagana jest kilkudniowa hospitalizacja w celu nawodnienia organizmu. Polacy podróżujący do ciepłych krajów miewają również problemy związane z wysokimi temperaturami. Te przypadki należą do drugiej, co do częstotliwości zgłaszania, grupy szkód. Udary słoneczne, oparzenia, uczulenia i wysypki wymagają również interwencji lekarza internisty, a czasem także hospitalizacji – dodaje Joanna Nadzikiewicz, dyrektor handlowy Europ Assistance Polska.
Wśród pozostałych świadczeń zrealizowanych na rzecz podróżujących klientów były: pomoc w razie odwołania lub opóźnienia lotu – 9 proc. oraz pomoc w razie utraty lub opóźnienia w dostarczeniu bagażu – 3 proc.
Podobnie jak w ubiegłych latach wielu Polaków na urlop wybrało się samochodami. Do najczęstszych interwencji w ramach assistance samochodowego należało holowanie - 64 proc., organizacja samochodu zastępczego – 17 proc. oraz naprawa na miejscu zdarzenia – 14 proc. W sytuacji unieruchomienia pojazdu, pasażerowie mogli liczyć również na organizację alternatywnego transportu (przelotu lub transportu koleją) i z tej usługi skorzystało 3 proc. klientów. Pomocna okazała się również infolinia drogowa informująca o natężeniu ruchu na poszczególnych trasach, o objazdach i remontach, a także danych teleadresowych hoteli, stacji benzynowych i warsztatów. Z tej usługi skorzystało 2 proc. podróżujących klientów.
Najwyższy odsetek interwencji w ramach assistance samochodowego dotyczył Polski – 93 proc. Jeśli zdarzały się interwencje w ramach assistance samochodowego poza granicami kraju, najczęściej udzielano pomocy w Niemczech – 2 proc. oraz na Ukrainie, w Chorwacji, Francji i we Włoszech – po 1 proc.
W tym roku w okresie wakacyjnym Europ Assistance Polska udzieliła pomocy polskim klientom łącznie w ponad 100 krajach świata. Zarówno assistance samochodowy, jak i assistance turystyczny zapewniają klientom niezbędną pomoc 24 godziny na dobę niezależnie od miejsca, w którym się znajdują.
(źr. Europ Assistance)