Dodaj ogłoszenie o pracy


Maersk publikuje wyniki po II kwartale i perspektywy do końca 2012 r.

- Uzyskaliśmy w II kwartale zadowalający wynik, a perspektywy są dobre. Stawki kontenerowe uległy poprawie, Maersk Line jest znów na plusie, a w ważnych dla nas dziedzinach wzrostu skutecznie realizujemy przyjętą strategię. Wynik może być jeszcze lepszy. Będziemy koncentrować się na rentowności i osiągnięciu zadowalającego wyniku za cały rok. Utrzymujemy także poziom inwestycji w rozwój długofalowy, choćby w zakresie produkcyjnego wykorzystania odkrytych złóż ropy – powiedział prezes Grupy, Nils S. Andersen.

 

Grupa osiągnęła w II kwartale zysk w wysokości 1,0 mld USD (1,6 mld USD) oraz zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC) na poziomie 8,8 proc. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej wyniosły 1,6 mld USD (1,8 mld USD), zaś przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe 2,1 mld USD (1,6 mld USD). Wskaźnik kapitału własnego Grupy to 50,4 proc. zaś dług oprocentowany netto wyniósł 16,6 mld USD.

Zysk Maersk Line w omawianym okresie sięgnął 227 mln USD (strata 95 mln USD). Wielkość obrotów Maersk Line wzrosła o 11 proc., do 2,2 mln FFE (kontenerów 40-stopowych), zaś średnia cena za fracht zwiększyła się o 4,2 proc., do 3014 USD/FFE. Maersk Line wdrożyło w II kw. dalsze podwyżki stawek na większość przewozów, przy jednoczesnej redukcji ładowności. 10-procentowy wzrost cen ropy został częściowo zrównoważony 8-proc. redukcją zużycia ropy w przeliczeniu na kontnener 40-stopowy. Restrukturyzacja centrali Maersk Line została przeprowadzona po to, by wzmocnić koncentrację Maersk Line na klientach i rynkach. Restrukturyzacja ma przynieść redukcję personelu o ok. 400 osób.

 

Grupa A.P. Moller w I połowie 2012 r.
Przychody spadły nieznacznie, do 29,7 mld USD (z 29,9 mld USD), głównie w wyniku niższego wydobycia ze złóż w których spółka ma częściowy udział i niższych średnich stawek frachtowych – zrównoważonych częściowo przez wyższą wielkość ładunków. Zysk był niższy o 22 proc. i wyniósł 2,1 mld USD. Spadek był spowodowany negatywnym wpływem kosztów paliwa i niższymi przychodami z wydzielenia spółek, które w 2011 r. obejmowały korzyści z wydzielenia NettoFoodstores Limited, UK, o wartości 0,7 mld USD.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 2,8 mld USD, zaś przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe sięgnęły 3,0 mld USD. Dług oprocentowany netto wzrósł o 1,3 mld USD, do 16,6 mld USD (15,3 mld USD 31 grudnia 2011 r.). Kapitał własny wyniósł 37,0 mld USD (36,2 mld USD 31 grudnia 2011 r.), na który dodatni wpływ wywarł zysk w wysokości 2,1 mld USD. Wypłacono dywidendę o wartości 0,9 mld USD (0,9 mld USD).

Maersk Line poniosło stratę w wysokości 0,4 mld USD (zysk w wysokości 0,3 mld USD). Wielkość przewozów wzrosła o 15 proc., a średnie ceny za fracht, w tym dopłaty paliwowe, były o 2 proc. niższe. Maersk Line wprowadziło podwyżkę cen na większość przewozów, rozpoczęto także proces restrukturyzacji centrali.

 

Perspektywy w 2012 r.
Grupa A.P. Moller - Maersk skorygowała swoje oczekiwania wzgędem wyniku finansowego na rok 2012 i następne z nieco niższego na nieco wyższy od wyniku z 2011 r. (3,4 mld USD). Przepływy pieniężne na wydatki kapitałowe mają być niższe niż w 2011 r. (9,7 mld USD), zaś przepływy pieniężne z działalności operacyjnej mają utrzymać się na tym samym poziomie co w 2011 r. (7,3 mld USD).

Maersk Line spodziewa się dodatniego wyniku w 2012 r., uzasadniając te oczekiwania wyższymi średnimi cenami w II połowie roku. Globalny popyt na morskie przewozy kontenerowe ma w 2012 r. wzrosnąć o 4 proc., jednak przy spadku wielkości przywozów do
Europy. Całkowity wynik ze wszystkich działalności ma być niższy niż w 2011 roku, z wyłączeniem korzyści z wydzieleń i odpisów związanych z utratą wartości aktywów, głównie wskutek niższego oczekiwanego wyniku Dansk Supermarked i Maersk Supply Service.

Perspektywy na 2012 rok cechują się znaczną niepewnością, również wskutek wydarzeń w gospodarce globalnej. Oczekiwany wynik finansowy Grupy zależy od wielu czynników. Przy oczekiwanym poziomie zysków i pozostałych czynnikach niezmienionych, w tabeli poniżej przedstawiamy poziom wrażliwości dla czterech istotnych czynników oddziałujących na wynik w 2012 r.
(źr. Maersk Line)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.