Dodaj ogłoszenie o pracy


Grupa GEFCO koordynuje przepływy kolejowe w Europie

Firma GEFCO koncentruje obecnie swoją działalność na koordynacji przepływów kolejowych w Europie. Ta pionierska dla operatora rola jest kontynuacją polityki zrównoważonego rozwoju Grupy oraz kolejnym sposobem na zapewnienie doskonałych wyników i jej pozycji na rynku.

Firma od 11 grudnia 2011 roku korzysta z usług trzech prywatnych operatorów kolejowych do dystrybucji samochodów na terenie całej Francji oraz do pozostałych krajów europejskich. Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie drogą kolejową (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się opracować własny model transportowy dla przepływów kolejowych. W lipcu 2010 roku ogłosiła przetarg na wszystkie obsługiwane trasy wybierając operatorów kolejowych zgodnie z kryteriami kosztowymi i według zasięgu regionalnego, tak, aby mieć możliwość konsolidacji wysyłek dla każdego z regionów geograficznych. W ten sposób, kontrakt na świadczenie usług w centralnej i wschodniej Francji został przyznany Euro Cargo Rail, filii  DB Schenker Rail, strefa południowa przypadła Europorte France, filii  Eurotunnel, natomiast regiony północne i zachodnie obsługiwane będą przez Colas Rail, jednostkę zależną Grupy Bouygues. Sieć połączeń oraz prawa do prowadzenia działalności operacyjnej tych trzech operatorów ratyfikuje umowa z zarządcą francuskiej sieci kolejowej - Réseau Ferré de France (RFF).

Jednym z kluczy do sukcesu było wprowadzenie możliwości zarządzani rezerwacjami w stacji rozrządowej w Gevrey, w pobliżu Dijon oraz w Achères, w pobliżu Paryża. Ponieważ do roku 2009 wiele przepływów GEFCO było obsługiwanych właśnie w Gevrey, RFF zaproponowało, aby operator ponownie zaczął korzystać z tej stacji. Pierwsza zaleta tego rozwiązania ma charakter operacyjny: korzystnie wpływa to na czasy dostaw. Na przykład, czas transportu na trasie Sochaux - Calais wynosi średnio  26 godzin, czyli pięć dni krócej niż poprzednio. Grupie GEFCO jest dedykowanych łącznie 150 składów tygodniowo, co umożliwia transport 500 000 pojazdów, które każdego roku opuszczają zakład produkcyjny. Docelowo operator planuje wysyłać 250 pociągów tygodniowo.

Specjalnie opracowane narzędzia
Aby zaprojektować i wdrożyć ten złożony model transportowy, opracowano specjalne narzędzie, które koordynuje zarządzanie wolumenami oraz tracing transportowanych pojazdów z rezerwacją tras kolejowych i synchronizacją usług operatorów. Ponieważ trasy kolejowe muszą być zarezerwowane w RFF na dziewięć miesięcy przed realizacją transportu, planowanie przepływów odbywa sie z wielotygodniowym wyprzedzeniem. Zarządzanie planem transportu wymaga z jednej strony znajomości w czasie rzeczywistym  liczby transportowanych pojazdów oraz punktu ich przeznaczenia dla każdej z wysyłających fabryk, a z drugiej, kontrolowania rozkładów odjazdów i przyjazdów pociągów. Umożliwia to koordynację operacji kolejowych oraz zapewnia optymalne wypełnienie przepływów, co czyni ten model dochodowym. Do zarządzania tym projektem opracowano specjalny program komputerowy
o nazwie GERI (GEFCO Rail Interface), który, w oparciu o listy załadunkowe wagonów, pozwala na kontrolowanie składów pociągów oraz monitorowanie wagonów.

 

GEFCO jest pierwszym operatorem logistycznym w Europie, który wprowadził tak innowacyjny system kontroli i optymalizacji czasów dostaw. Antoine Redier, dyrektor Departamentu Transportu i Logistyki Automotive Grupy GEFCO, tłumaczy Naszym celem jest znaczne skrócenie czasu transportu bez zwiększania kosztów oraz zapewnienie klarownej sytuacji w przypadku jakichkolwiek nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą nastąpić podczas wysyłki. Taki plan transportu zagwarantuje ciągłość wykorzystania kolei, jako środka transportu dla przemysłu motoryzacyjnego. Wysyłka pojedynczych wagonów -kluczowy element programu, jest zgodna z założeniami Grupy w zakresie zrównoważonego rozwoju, natomiast korzystanie z usług kilku operatorów kolejowych zapewnia poprawę elastyczności i niezawodność usługi. GEFCO jest jedynym operatorem logistycznym posiadającym i realizującym dedykowany plan transportu kolejowego na tak dużą skalę.

(źr. GEFCO Polska)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.