Dodaj ogłoszenie o pracy


MiLog – KE wszczęła postępowanie wobec Niemiec w sprawie płacy minimalnej

Przedwczoraj - 19 maja, Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie przeciwko Niemcom w związku z przyjęciem przepisów o płacy minimalnej (MiLoG) i środków administracyjnych związanych z ich stosowaniem. Na decyzję KE w tej sprawie polscy przewoźnicy czekają od prawie pół roku.
Tak, jak przypuszczano - KE uznała przepisy niemieckie za niezgodne ze swobodą świadczenia usług i przepływu towarów, ale nie oznacza to jeszcze, że przepisy te zostaną anulowane. KE uważa, że zastosowanie stawki minimalnej dla wszystkich operacji transportowych (tranzyt i kabotaż), ogranicza w dyskryminujący sposób wolność do  świadczenia usług i swobodnego przepływu towarów. W szczególności zastosowanie do tranzytu i niektórych międzynarodowych operacji transportowych, nie może być - według Komisji – uzasadnione, ponieważ stwarza nieproporcjonalne bariery administracyjne, naruszające właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego (pełna treść komunikatu tutaj: komunikat Komisji Europejskiej)
Co dalej?
Teraz strona niemiecka musi w ciągu 2 miesięcy przekazać Komisji Europejskiej odpowiedź na powyższe zarzuty. W zależności od uzyskanych wyjaśnień, Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii, a następnie ewentualnym skierowaniu skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE. Jak zapowiada polskie Ministerstwo Infrastruktury – „będzie kontynuować dialog ze stroną niemiecką odnośnie do praktycznych aspektów wykonywania operacji transportowych przez terytorium Niemiec, w tym utrzymania zawieszenia stosowania MiLoG do tranzytu.” Jednakże taka postawa nie zadowala polskich przewoźników których zdaniem rząd polski robi zbyt mało, aby wpłynąć na decyzję o wycofaniu się Niemiec z MiLog w stosunku do zagranicznych przewoźników.
- Niezbędne jest wystąpienie polskiego rządu o moratorium na niemieckie przepisy MiLog – alarmuje Jan Buczek prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

(red)

Polecamy artykuły na temat MiLog:

MiLog – o czym wiedzieć powinieneś?

Płaca minimalna w Niemczech – co może wchodzić w skład stawki MiLog?

Transportowcy protestują przeciwko płacy minimalnej, bo MiLoG psuje Europę

Stawka 8,5 euro dla polskich przewoźników zawieszona - Niemcy czekają na wyjaśnienia KE w sprawie MiLog

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.