Dodaj ogłoszenie o pracy


Co jest istotne we współpracy e-sklepów z firmą kurierską? Na co zwracać uwagę?

Sklepy internetowe mają do dyspozycji szereg rozwiązań oferowanych przez kurierów, które zwiększają nie tylko efektywność procesu dostaw, ale również sprzedaży, marketingu i budowania trwałych relacji z klientami. 

Fundamentalnym aspektem współpracy na linii firma kurierska – e-sklep są warunki handlowe. Dla start-upów i małych podmiotów e-commerce z niewielkim wolumenem nadań, istotną rolę odgrywa cena pojedynczej paczki. Małe sklepy mają kłopot, by konkurować na tej płaszczyźnie z dużymi graczami. Ci ostatni, ze względu na stałe, duże ilości wysyłek otrzymują od firm kurierskich lepsze warunki, w efekcie uzyskując przewagę konkurencyjną. Rynek małych nadawców w dużej mierze zagospodarowany jest przez brokerów usług kurierskich, którzy są w stanie zaoferować firmom nadającym niewielkie ilości paczek niskie ceny. Współpraca z brokerami różni się jednak zasadniczo od bezpośredniej współpracy z firmami kurierskimi, dlatego warto zainteresować się propozycją tych drugich, skierowaną do małych i mikro przedsiębiorstw. 
Oprócz konkurencyjnych wobec brokerów cen za pojedynczą przesyłkę (w ramach bezpiecznego, stałego abonamentu, który zastępuje deklarację ilości wysyłanych paczek), można otrzymać np.   nowoczesne urządzenia przenośne (tablety i laptopy) za 1 zł oraz darmowy dostęp do bezprzewodowego Internetu przez cały okres trwania umowy. Dodatkowo, w ramach oferty, przedsiębiorcy otrzymują bezpłatny dostęp do platformy obsługi klienta i przesyłek, dzięki czemu, przedsiębiorca może samodzielnie wykonać większość czynności związanych z obsługą przesyłek (m.in. szybkie tworzenie listów przewozowych, obsługę wysyłek seryjnych oraz dokonywanie kompleksowego rozliczenia procesów logistycznych).
 
Usługi dodatkowe 
Należy pamiętać, że e-sklepy kierują swoją ofertę do konsumenta finalnego, w przypadku którego najważniejsza jest skuteczność doręczeń. Jest to zarówno w interesie firm kurierskich, jak i ich e-biznesowych partnerów. Skuteczność tzw. „ostatniej mili” mogą poprawić zróżnicowane usługi dodatkowe, które mają przez to znaczący wpływ na podniesienie konkurencyjności samych e-sklepów. Mowa tu m.in. o popularnych serwisach e-mail czy SMS, które umożliwiają klientowi finalnemu śledzenie drogi przesyłki. Pomijając nawet kwestię podniesienia efektywności doręczenia, tego typu rozwiązania są także dowodem dbałości o klienta. Stałe informowanie o statusie przesyłki to wartość dodana do usług sklepu – nie tylko narzędzie użyteczne technicznie, ale także efektywne marketingowo. 
 
Informacja o statusie przesyłki
Kolejnym krokiem podnoszącym poziom obsługi klienta jest udostępnienie informacji o przesyłce na koncie klienta w sklepie. Dzięki temu e-sklep otrzymuje od firmy kurierskiej nie tylko pełne wsparcie obsługi logistycznej, ale także znaczące ułatwienia dla swoich klientów. Wszystkie informacje dotyczące przesyłek dostępne są dla klienta sklepu na jego koncie użytkownika. Aby sprawdzić np. status przesyłki nie trzeba korzystać z aplikacji trackingowej tylko wystarczy zalogować się do swojego konta w e-sklepie, gdzie dostępne są wszystkie aktualne informacje. Niezależnie od tego, wiadomości o statusie doręczenia przesyłane są automatycznie na adres e-mailowy klienta, podany przy zakładaniu konta w sklepie. W efekcie, rozwiązanie podnosi poziom obsługi klienta i ułatwia komunikację między nim, a sklepem.  
 
Rola opakowania
Bardzo duże, choć wydaje się, że wciąż niedoceniane znaczenie we współpracy firmy kurierskiej i e-sklepu ma pakowanie towarów. Część podmiotów e-commerce nie przykłada dużej wagi do tego jak zabezpieczane są sprzedawane produkty. A prawidłowe i staranne zapakowanie towaru nie tylko zmniejsza możliwość uszkodzenia paczki, ale jest także wizytówką sklepu. Klient inaczej odbiera ładne, równo zaklejone pudełko, a inaczej pakunek przypadkowo okręcony samoprzylepną taśmą. Opakowanie może dodatkowo pełnić rolę  marketingową oraz informacyjną. Za jego pomocą można informować klientów np. o promocjach lub nowościach w ofercie. Wszystko zależy od inwencji i pomysłów sklepu. Jednak w chwili obecnej, z opakowania jako nośnika reklamy, korzysta stosunkowo niewiele e-sklepów.  
 
Zadania dla Kurierów
O sukcesie na rynku usług logistycznych dla sektora e-commerce decyduje nie tylko cena pojedynczej paczki, terminowość doręczeń i bezpieczeństwo przesyłek – które są dzisiaj podstawowymi warunkami stawianymi przez podmioty e-handlu firmom kurierskim, ale także nowoczesne rozwiązania usprawniające proces obsługi przesyłek. E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża, za której rozwojem, podąża także zapotrzebowanie na innowacje. Dlatego we współpracy na linii firmy kurierskie - e-sklepy możemy spodziewać się jeszcze wielu ciekawych rozwiązań, np. w ramach przesyłek zwrotnych, czyli umożliwienia klientom prostego zwrotu towaru.
 
(opr. na podst. inf. Siódemka S.A)
 
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.