Strona 1 z 3
W dyskusjach o rynku pracy poświęca się ostatnio wiele miejsca osobom po pięćdziesiątym roku życia, którym zdecydowanie trudniej jest zmienić pracę. Powodem tej sytuacji są często utrzymujace się stereotypy na temat sprawności zawodowej osób w tym wieku, jak i mniejsza wiara samych kandydatów w swoje możliwości. Z drugiej strony pracodawcy obawiają się też zatrudniania takich kandydatów z uwagi na szybkie ich wejście w okres przedemerytalny, który chroni takiego parcownika przed zwolnieniem z pracy. Takie myślenie, to błąd. - Pracownicy 50+ to osoby dyspozycyjne, z bardzo dużym doświadczeniem i dojrzałym podejściem do wykonywanych zadań, ktore cechuje duży wskaźnik lojalności wobec pracodawcy - przekonują rekruterzy z agencji zatrudnienia ManpowerGroup.
Na rynku pracy nadal pokutują negatywne stereotypy na temat pracowników, którzy ukończyli 50. rok życia. Powoduje to, że osobom z tej grupy wiekowej zdecydowanie trudniej jest znaleźć nowe miejsce zatrudnienia. Czas poszukiwania przez nich pracy jest dłuższy i może zająć nawet kilka lat. Proces taki skutkuje często również obniżeniem wymagań kandydatów wobec nowego pracodawcy. Tymczasem pracownicy 50+ mają to, czego nie mają ich młodsi koledzy, czyli cenne doświadczenie zawodowe. Posiadają też inne, istotne dla pracodawców, zalety. Co więcej, zdaniem rekruterów, starsi wiekiem pracownicy często nie ustępują w kompetencjach młodszym kolegom, osiągając bardzo dobre wyniki w pracy.
Jak wynika z obserwacji procesów rekrutacyjnych prowadzonych przez Pracujwlogistyce.pl, w branży logistycznej niestety, też w wielu przypadkach pracodawcami kierują stereotypy na temat kandydatów w wieku 50+. Jednakże z uwagi na niedobór specjalistów i ludzi z doświadczeniem, wiek kandydata ma coraz mniejsze znaczenie, zwłaszcza na takich stanowiskach jak spedytor, czy agent celny. Rozmawiając z pracodawcami na ten temat, sami przyznają, że polski rynek pod tym względem jest dość specyficzny.