Dodaj ogłoszenie o pracy


Jaki magazyn – własny czy w outsourcingu?

Już ponad 30 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług magazynowych. Wiele firm ma dylemt, jaki model magazynowania przyjąć – inwestować we własną powierzchnię, czy wynająć magazyn zewnętrzny?


Outsourcing logistyki jest coraz bardziej popularny wśród polskich przedsiębiorców. Najczęściej wyprowadzane na zewnątrz są transport (korzystało z niego w 2011 roku aż 96,7 proc. firm) i obsługa celna, którą zlecało 46,7 proc. przedsiębiorstw. Coraz więcej firm przekonuje się również do korzyści wynikających z oddania w outsourcing czynności magazynowych. 36,7 proc. przedsiębiorców zlecało w 2011 roku składowanie oraz paletyzację, a 30 proc. kompletowanie zamówień oraz dostawę do klientów (źródło: Ogólnopolskie Badanie Outsourcingu 2011, Outsourcing Magazine).


Wyprowadzenie logistyki magazynowej na zewnątrz przedsiębiorstwa i zlecenie jej profesjonalnej firmie może przynieść znaczące oszczędności. Pozwala uniknąć kosztów związanych z utrzymaniem pustych lub przepełnionych powierzchni magazynowych. Może również wiązać się ze zmniejszeniem zatrudnienia o osoby do tej pory zajmujące się obsługą magazynu. To implikuje zmianę kosztów stałych związanych z zatrudnieniem na zmienne, dotyczące usługi zewnętrznej. Oznacza to także uwolnienie przedsiębiorcy od problemów z załogą magazynu, której urlopy lub zwolnienia mogą zakłócić płynność dostaw, a nawet produkcji.


- Dostawca usług logistycznych może zaproponować szereg rozwiązań, które spowodują obniżenie kosztów magazynowych, np. zastosowanie jednego, centralnego magazynu zamiast kilku – mówi Grzegorz Lichocik, prezes międzynarodowego operatora logistycznego, firmy Dachser w Polsce. - Takie rozwiązanie jest szczególnie efektywne dla firm międzynarodowych, obsługujących sąsiadujące ze sobą rynki lub posiadających kilka centrów dystrybucyjnych w ramach jednego kraju. Jednak realizacji takiego przedsięwzięcia może podjąć się tylko firma, która dysponuje odpowiednio rozbudowaną siecią połączeń oraz oddziałów – podkreśla.

Współpraca z odpowiednim, doświadczonym operatorem logistycznym, dysponującym nowoczesnymi systemami, powinna rozwiązywać wszelkie problemy ze stanami oraz procesami magazynowymi. Bardzo istotne jest to, żeby dostawca rozwiązań logistycznych posiadał odpowiednie systemy IT i technologie, aby mógł optymalnie zarządzać procesami firmy. Najważniejsze w outsourcingu logistyki jest uwzględnienie we współpracy specyfiki działalności przedsiębiorstwa – jego branży, produktów, sezonowości czy odbiorców. - Każdorazowo, przed podpisaniem umowy z nowym klientem, dokonujemy szczegółowej analizy jego działalności. Staramy się poznać dokładnie specyfikę jego procesów, aby móc zaproponować rozwiązania jak najlepiej do nich dopasowane – mówi Grzegorz Lichocik.


W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda Euro, zatrudniając 21.000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.

 

(źr. Dachser)

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.