Już ponad 30 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług magazynowych. Wiele firm ma dylemt, jaki model magazynowania przyjąć – inwestować we własną powierzchnię, czy wynająć magazyn zewnętrzny?
Outsourcing logistyki jest coraz bardziej popularny wśród polskich przedsiębiorców. Najczęściej wyprowadzane na zewnątrz są transport (korzystało z niego w 2011 roku aż 96,7 proc. firm) i obsługa celna, którą zlecało 46,7 proc. przedsiębiorstw. Coraz więcej firm przekonuje się również do korzyści wynikających z oddania w outsourcing czynności magazynowych. 36,7 proc. przedsiębiorców zlecało w 2011 roku składowanie oraz paletyzację, a 30 proc. kompletowanie zamówień oraz dostawę do klientów (źródło: Ogólnopolskie Badanie Outsourcingu 2011, Outsourcing Magazine).
Wyprowadzenie logistyki magazynowej na zewnątrz przedsiębiorstwa i zlecenie jej profesjonalnej firmie może przynieść znaczące oszczędności. Pozwala uniknąć kosztów związanych z utrzymaniem pustych lub przepełnionych powierzchni magazynowych. Może również wiązać się ze zmniejszeniem zatrudnienia o osoby do tej pory zajmujące się obsługą magazynu. To implikuje zmianę kosztów stałych związanych z zatrudnieniem na zmienne, dotyczące usługi zewnętrznej. Oznacza to także uwolnienie przedsiębiorcy od problemów z załogą magazynu, której urlopy lub zwolnienia mogą zakłócić płynność dostaw, a nawet produkcji.
- Dostawca usług logistycznych może zaproponować szereg rozwiązań, które spowodują obniżenie kosztów magazynowych, np. zastosowanie jednego, centralnego magazynu zamiast kilku – mówi Grzegorz Lichocik, prezes międzynarodowego operatora logistycznego, firmy Dachser w Polsce. - Takie rozwiązanie jest szczególnie efektywne dla firm międzynarodowych, obsługujących sąsiadujące ze sobą rynki lub posiadających kilka centrów dystrybucyjnych w ramach jednego kraju. Jednak realizacji takiego przedsięwzięcia może podjąć się tylko firma, która dysponuje odpowiednio rozbudowaną siecią połączeń oraz oddziałów – podkreśla.
Współpraca z odpowiednim, doświadczonym operatorem logistycznym, dysponującym nowoczesnymi systemami, powinna rozwiązywać wszelkie problemy ze stanami oraz procesami magazynowymi. Bardzo istotne jest to, żeby dostawca rozwiązań logistycznych posiadał odpowiednie systemy IT i technologie, aby mógł optymalnie zarządzać procesami firmy. Najważniejsze w outsourcingu logistyki jest uwzględnienie we współpracy specyfiki działalności przedsiębiorstwa – jego branży, produktów, sezonowości czy odbiorców. - Każdorazowo, przed podpisaniem umowy z nowym klientem, dokonujemy szczegółowej analizy jego działalności. Staramy się poznać dokładnie specyfikę jego procesów, aby móc zaproponować rozwiązania jak najlepiej do nich dopasowane – mówi Grzegorz Lichocik.
W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda Euro, zatrudniając 21.000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.
(źr. Dachser)