Konto pracodawcy


Absolwent na rynku pracy - jak znaleźć pierwszą pracę w logistyce?

Co roku mury uczelni wyższych i szkół średnich opuszcza kilka tysięcy absolwentów kierunków związanych z logistyką. Niestety po latach nauki, wielu młodych ludzi nie ma pojęcia o zasadach funkcjonowania rynku pracy i jak stawiać na nim pierwsze kroki. Przychodzi pierwsze rozczarowanie, niechęć i nierzadko rezygnacja z wyuczonego zawodu. Trzeba powiedzieć wprost, znalezienie pierwszej pracy nie jest łatwe i musimy włożyć sporo wysiłku oraz dokonać wielu działań aby się udało.

 

Przede wszystkim należy szukać pracy poprzez wszystkie kanały począwszy od ogłoszeń w prasie, analizę stron internetowych wybranych pracodawców, bezpośrednie dotarcie do nich, aż po portale branżowe, ogłoszeniowe i społecznościowe.
- Na początek najlepiej rozpocząć od gruntownej analizy rynku pracy, poznać branżę, w której chce się pracować. Dobrym sposobem jest wizyta na Logistycznych Targach Pracy czy też lektura wizytówek pracodawców na różnych portalach - radzi Magdalena Majewska specjalista ds. personalnych Schenker Sp. z o.o.

 

Zaczynamy od praktyk
W przypadku gdy pierwszy kontakt z rynkiem pracy następuje dopiero po zakończeniu studiów,  to stanowczo za późno. Przygotowania do podjęcia pierwszej pracy najlepiej zacząć dużo wcześniej, jeszcze w trakcie nauki. Jak to zrobić? Nie jest to trudne.
- Większość dużych firm logistycznych oferuje programy letnich praktyk, wystarczy odpowiednio się rozeznać i zaaplikować, by wziąć w nich udział. Niestety młodzi ludzie w ograniczonym stopniu korzystają z tej propozycji. Taka inicjatywa wymaga przeznaczenia części wakacji na pracę, a z zasady praktyki te są bezpłatne. Studenci niejednokrotnie jednak nie zdają sobie sprawy z tego, ile tracą nie korzystając z takich propozycji pracodawców. Zwykle młodzi ludzie chcieliby być dobrze postrzegani na rynku pracy, ale podejmują niewiele aktywnych działań, aby o to zadbać - wyjaśnia Sylwia Gołuchowska dyrektor HR Grupy Raben.
Najważniejsze w skutecznym ubieganiu się o pracę jest więc aktywny kontakt z pracodawcami jeszcze w trakcie studiów!
- Możliwość w miarę „bezbolesnego” sprawdzenia swoich umiejętności, predyspozycji i preferencji na długo przed pierwszą ważną rozmową kwalifikacyjną z pewnością zaowocuje lepszym przygotowaniem do kariery i być może zagwarantuje zdobycie wymarzonej pracy. Kuehne+Nagel organizuje case study w języku angielskim z udziałem najlepszych specjalistów z zagranicy. Niestety obserwujemy pełne obaw postawy studentów, które często skutkują rezygnacją z tak ciekawego doświadczenia. Korzystając z możliwości takich jak case study współpracuje się z praktykami, poszerza swoją wiedzę na praktycznych przykładach i konfrontuje się z rzeczywistymi wyzwaniami pracodawców - mówi Anita Koralewska-Ratajczak dyrektor HR Kuehne + Nagel Sp. z o.o.
A podczas praktyk pytać, pytać i jeszcze raz pytać. Dodatkowa rada - próbując praktyk w różnych miejscach i w różnych organizacjach mamy szansę poznać pracę na wielu stanowiskach.
- Wybierając praktykę, czy staż warto szukać programów, w których firma oferuje opiekunów i jasno określone zadania do wykonania. Przykładem takich działań jest program staży w pionie sprzedaży w DB Schenker „Sales Consulting Trainee Programme” gdzie każdy stażysta ma indywidualnego opiekuna oraz indywidualną kartę zadań i projektów na cały staż. Od samego początku stażysta pracuje na przykładach realnych przypadków biznesowych i wie jakiego firma od niego oczekuje rezultatu. Ma zapewnione wsparcie oraz dużo możliwości uczenia się od doświadczonych pracowników - mówi  Magdalena Majewska z Schenker Sp. z o.o.

 

Bez praktyki jest szansa na pracę, ale ...
Najlepszą radą dla absolwentów jest zaprezentowanie proaktywnej postawy oraz zaangażowanie w poszukiwanie pracy i poznawanie rynku pracodawców.
- Po zakończeniu edukacji przychodzi rozczarowanie. Bez praktycznego przygotowania do zawodu logistyka szanse na pracę w dobrej firmie są niewielkie. Mając tylko dyplom w kieszeni, absolwent ma bardzo słabą pozycję na rynku pracy, bo pracodawca szuka najczęściej osób z wykształceniem i z praktyką. Jeżeli nie ma się na koncie co najmniej półrocznej praktyki, to przynajmniej trzeba zadbać o gruntowne przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej - podpowiada Sylwia Gołuchowska z Grupy Raben.
Przed spotkaniem z pracodawcą warto zapoznać się chociaż z podstawowymi informacjami o firmie, do której aplikujemy (zdarza się, że kandydat nie wie nawet, w jakiej firmie się znajduje na rozmowie). Zadbać należy też o podstawowe elementy, takie jak punktualność czy odpowiedni strój. Na pewno absolutnie karygodne podczas rozmowy rekrutacyjnej jest ...
- Lekceważąca postawa na jakimkolwiek etapie procesu rekrutacyjnego, spóźnianie się na spotkanie bez poinformowania o tym pracodawcy, nieodpowiedni ubiór oraz nadmierna małomówność. Nie wchodzi też w rachubę odpowiadanie jednym słowem na pytania rekrutera. Uzyskane wówczas informacje na temat kandydata nie są wystarczające do prawidłowej oceny jego kwalifikacji. Zdecydowanie zalecam odrzucić postawę roszczeniową. Wówczas każda rozmowa będzie dobrym doświadczeniem, nawet jeśli po pierwszej kandydat nie uzyska wymarzonej pracy czy upragnionych praktyk - dodaje Sylwia Gołuchowska.

 

Bez znajomości języka obcego będzie trudno
Kolejną ważną rzeczą jest znajomość języków obcych, a posługiwanie się tylko językiem angielskim w wielu firmach już nie wystarczy. - Dodatkową przeszkodą okazuje się niewystarczająca znajomość języka angielskiego. Mimo deklaracji umiejętności posługiwania się nim, okazuje się w praktyce, że jest to znajomość niepozwalająca na komunikację w tym języku. Sugeruje zatem zwrócenie uwagi na tę umiejętność i ciągły jej rozwój - radzi Anita Koralewska-Ratajczak z Kuehne + Nagel.
Oprócz tego operatorzy logistyczni wymagają od kandydatów na logistyków również znajomości zagadnień branżowych i przygotowania w zakresie współpracy z klientem, czyli umiejętności interpersonalnych. O zdobycie tej kompetencji również trzeba zadbać odpowiednio wcześniej, bo uczelnie i szkoły logistyczne bardzo słabo przygotowują pod tym kątem młodych ludzi do zawodu.


A co jeśli pada pytanie o wynagrodzenie, na jakim pułapie możemy postawić swoje żądania?
Przede wszystkim należy skalkulować "za jaką kwotę będę się w stanie utrzymać?". Jeżeli przykładowo pochodzę z innej miejscowości i muszę wynająć mieszkanie, moje koszty powinny uwzględniać ten element.
- Dobrze ujawnić wobec przyszłego pracodawcy taką logikę szacowania wynagrodzenia – może dać to poczucie rzetelnego podejmowania osobistych wyborów. Można też zwyczajnie zapytać, jakie widełki są oferowane na danym stanowisku. Nawet jeżeli to pytanie nie uzyska odpowiedzi, warto nim się posiłkować. Takie podejście do obszaru wynagrodzeń pokaże też, na ile kandydat jest odpowiedzialny i czy poważnie, długofalowo myśli o pracy i rozwoju w danej firmie - podsumowuje Sylwia Gołuchowska z Grupy Raben.

 

Jak znalazłem pierwszą pracę w logistyce? - Łukasz Turzyński absolwent Politechniki Warszawskiej, młody pracownik firmy logistycznej
- Najważniejszym działaniem w przygotowaniu do znalezienia pracy było odbywanie praktyk w firmach logistycznych od wakacji na pierwszym roku studiów. Wcześniej miałem już za sobą pierwsze doświadczenia pracy w innych branżach. Ważna była również znajomość języka obcego poświadczona certyfikatami. Poza przygotowaniem interesującego CV najważniejsze w poszukiwaniach było znalezienie dużej liczby ofert pracy/praktyk. Szukałem ich przez uczestnictwo w różnego rodzajach targach pracy, przeglądając oferty zamieszczane przez uczelniane Biuro Karier oaz umieszczone w internecie. Pierwsza praca była dla mnie pozytywnym zaskoczeniem, chociaż nie wyglądała dokładnie tak jak sobie wyobrażałem. Myślę, że w logistyce ważna jest elastyczność i umiejętność dopasowywania się do nowych warunków i celów, nawet jeżeli odbiegają one od wcześniejszych naszych oczekiwań.

 

Opr. Beata Trochymiak

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC