Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak organizować procesy logistyczne w branży grzewczej i wentylacyjnej

Logistyka produktów wentylacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych cechuje się specyficznymi wymaganiami. Często są to wyroby o wysokiej wartości, dedykowane pod konkretne projekty inwestycyjne i wrażliwe na uszkodzenia. Ponadto – co jest wyzwaniem dla producentów i dystrybutorów – sezonowe.  Jak zorganizować procesy logistyczne tak, aby przebiegały bezpiecznie, sprawnie i optymalnie kosztowo - wyjaśniają specjaliści Dachser.

Artykuły z branży wentylacyjnej, grzewczej i klimatyzacyjnej mogą mieć wysoką wartość. „Duże, technicznie zaawansowane wyroby typu pompa ciepła wyprodukowana na specjalne zamówienie, pod konkretną inwestycję, mogą mieć wartość nawet kilkuset tysięcy złotych – mówi Wojciech Cipiur, kierownik logistyki kontraktowej Dachser w Polsce. Wysoka wartość tych produktów oraz wyjątkowa wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne powodują, że ich transport musi być szczególnie zabezpieczony. Do przewozu wyjątkowych przesyłek stosowane są specjalnie palety, o wymiarach dopasowanych do ładunku. Przesyłki te mogą być dodatkowo zabezpieczone przed uszkodzeniami drewnianymi kątownikami oraz bandowaniem. Produkty wartościowe powinny być przechowywane w magazynach z zapewnieniem szczególnego bezpieczeństwa. Np. w magazynach Dachser wygradzane są specjalne strefy składowania, do której dostęp mają tylko określeni pracownicy. Znajdują się one w miejscu najrzadziej odwiedzanym w magazynie, z daleka od ścieżek komunikacyjnych i głównej strefy kompletacji. Takie strefy objęte są monitoringiem kamer. Systemy informatyczne pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa dla przesyłek.

- Stosujemy autorski system WMS Mikado, dzięki któremu możemy prowadzić stałą inwentaryzację określonych lokalizacji magazynowych, po każdorazowym pobraniu towaru. Umożliwia to wychwycenie błędów, zanim zamówione towary opuszczą centrum dystrybucyjne – mówi Wojciech Cipiur. - Dzięki takim rozwiązaniom systemowym oraz jasno określonym procedurom, wszystkie towary jakie magazynujemy i transportujemy są odpowiednio zabezpieczone – dodaje.

Duży dostawca usług logistycznych, posiadający wiele magazynów oraz współpracujący z klientami z różnych branż, może równoważyć wykorzystanie zasobów, łagodząc w ten sposób problemy związane z sezonowością. Zlecając magazynowanie operatorowi logistycznemu, producent czy dystrybutor nie musi martwić się, co zrobić z załogą magazynu w okresie braku zamówień. - W magazynach, w których składujemy produkty sezonowe, stosujemy zatrudnienie elastyczne. Cały czas utrzymujemy podstawowy personel magazynu, a w okresach o większym natężeniu pracy zatrudniamy dodatkowe osoby z agencji pracy tymczasowej – wyjaśnia Wojciech Cipiur. - To jeden z wielu problemów, które zdejmujemy z przedsiębiorców. Mogą oni przenieść swoich dotychczasowych pracowników magazynowych do wsparcia produkcji lub sprzedaży. Z naszej strony pozwala to nie tylko na optymalizację kosztów, ale także usprawnia przebieg procesów magazynowych” – dodaje Wojciech Cipiur. Zauważalny trend na rynku usług logistycznych, dotyczący właściwie każdej branży, to nacisk na efektywność kosztową transportu. Dzięki odpowiednim systemom do zarządzania operacjami, można zoptymalizować procesy transportowe już na etapie przygotowywania zamówień w magazynie.
- Jeśli zarządzamy zarówno magazynem, jak i dystrybucją, jesteśmy w stanie tak zaplanować transport, aby jego koszty były jak najmniejsze – mówi Juliusz Pakuński. System IT musi posiadać informacje o wadze produktów, ich dokładnych wymiarach lub ewentualnym zakwalifikowaniu do grupy produktów niebezpiecznych. Dzięki tym informacjom można dokładnie wyliczyć optymalny ładunek lub np. wykluczyć te produkty, które nie mogą danym transportem pojechać ze względu na ciężar, długość czy kwalifikację towaru niebezpiecznego. Dzięki zastosowaniu takiego systemu, również operacje magazynowe są planowane zgodnie z priorytetami transportowymi. W pierwszej kolejności są planowane kompletacje zamówień według ważności zamówienia, terminu odbioru, czy terminu załadunku w centrum dystrybucyjnym.

Wyraźnym trendem na rynku usług logistycznych jest rozdrobnienie zamówień – są one mniejsze i częstsze. Przedsiębiorcy nie chcą utrzymywać dużych zapasów z powodu wysokich kosztów oraz niepewnej przyszłości.

(źr. opr. za inf. Dachser)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.