Konto pracodawcy


Podaż statków nadal będzie przewyższać popyt - prognozy Maersk Line na 2013

 

Od kilku lat armatorzy morscy zmagają się ze skutkami kryzysu gospodarczego. Podaż wolnej powierzchni ładunkowej rośnie, a popyt na nią spada. Do tego dochodzą wysokie ceny ropy oraz inflacja. To wszystko spowodowało spadek rentowności w transporcie morskim i wycofywanie statków z rejsów. Zaczęły się problemy z terminowością, a "slow sailing" (spowolniona żegluga) stał się sposobem na obniżenie kosztów.

 

- W ciągu ostatnich 7 lat nasze stawki za kontenery chłodnicze nie rekompensowały nawet stopy inflacji - mówił podczas styczniowej konferencji prasowej w warszawskiej siedzibie Maersk Line Thomas Bagge managing director East Central Europe Maersk Line. Natomiast - jak podkreślił Thomas Bagge - Maersk Line zapewniał nieporównywalną terminowość dla swoich klientów. Pod tym względem jesteśmy w czołówce, utrzymując 17 proc. przewagę nad łącznym wynikiem wszystkich armatorów oraz różnicę 15 proc. nad 20 czołowymi armatorami. 

 

W roku 2012, całkowita redukcja podaży powierzchni ładunkowej na szlaku Azja - Europa wyniosła 21 proc. Ceny usług za transport morski już od kilku lat nie nadążają za inflacją. W ciągu ostatnich 6 - 7 lat, stawki (wliczając dodatek paliwowy) nie były w stanie dorównać rosnącym kosztom paliwa oraz inflacji. Ceny paliwa w latach 2010 /2012 wzrastały rocznie nawet o 10 proc, w tym samym czasie inflacja na świecie wyniosła 4 proc, a stawki za chłodnicowce Maersk Line wzrosły tylko o 2 proc. Niestety nadal przewiduje się, że podaż powierzchni ładunkowej będzie przewyższać popyt i taka sytuacja będzie trwać do roku 2015. Armatorzy dążą więc do redukcji podaży powierzchni ładunkowej, wycofując część statków z rejsów, a w ramach obniżenia kosztów zaczęli pracować na tzw. slow sailing (spowolniona żegluga), a to z kolei sprowadzało się do obniżenia terminowości dostaw.


Obecnie armatorzy nie poszukują sposobów na obniżenie ceny, ale na zwiększenie wydajności oraz jakości pracy. Maersk Line również podąża w tym kierunku, zamierza też zwiększyć bezpieczeństwo dostaw w tym terminowości, a także wspierać swoich klientów na każdym etapie przewozu. Obecnie celem firmy jest skupienie się na wypracowaniu wzrostu i podniesienia kompetencji pracowników. Firma nie zamierza też rezygnować z inwestycji. Pomimo, że kryzys wyhamował transport morski, nie zmieniło to strategii Maerska w zakresie budowy statków. Armator zamierza zainwestować w ciągu kilku lat 45 bln USD w największe statki na świecie. Jeśli chodzi o ekspansję regionalną, na pewno kierunkiem, na którym skupia się obecnie duński armator jest Rosja i kraje wschodnie.
Polska jest równie ważna dla Maersk Line, tym bardziej że obroty w polskich terminalach kontenerowych stale rosną, np. w roku 2012 w porównaniu do roku 2011 wzrost nastąpił o 50 proc., a polska gospodarka nadal osiąga wyższe wskaźniki PKB niż gospodarka UE.

 

Jak przewiduje Thomas Bagge - patrząc na PKB największych gospodarek, sytuacja powinna się stopniowo poprawiać. Jak pokazują prognozy, już w roku 2013 PKB UE wyniesie 0,4 proc, a w roku 2014 1,6 proc. W USA PKB w tym roku na poziomie 2,3 proc, a w Chinach 8,4 proc. To powinno pozytywnie wpłynąć na rentowność i rozwój przewozów morskich.

 

(opr. red.)

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?
Apetyt inwestorów na nieruchomości w CEE nie spada
Co czeka logistykę, produkcję i handel w 2020 roku?
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Poczta Polska podsumowała miniony rok
Tańczący z paletami w Wielkim Finale Raben
Nowy dyrektor pionu operacyjnego VIVE Textile Recycling
BIK w 2019 roku podpisał umowy najmu na 40 tys. mkw. powierzchni magazynowej
Koleje Mazowieckie posiadają super nowoczesny symulator jazdy
W 7R Park Tczew powstaje kolejny BTS – tym razem dla POLOmarket
Jak Dachser korzysta z inteligentnej intralogistyki?
Just-in-time w dużym rozmiarze - dedykowany transport lotniczy do elektrowni w Austr ...
Hillebrand przejmuje kolejne spółki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC