Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak rozbudowa sieci dróg w Polsce wpływa na logistykę?

Ostatnie kilka lat były bardzo znaczące dla rozwoju polskiego transportu drogowego. Obecnie mamy w Polsce ponad 1,3 tys. km autostrad oraz niespełna 1 tys. km dróg ekspresowych. Prawie 1,5 tys. km z nich zostało oddanych do użytku w ciągu ostatnich 5 lat. Jak to wpłynęło na branżę TSL?


- Sytuacja w Polsce po przystąpieniu do Unii Europejskiej dynamicznie się zmieniała – w pierwszych pięciu latach wzrost gospodarczy Polski był dwukrotnie większy niż średni krajów UE – mówi Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce. Dla firm logistycznych w naszej części Europy były to lata niespotykanej dotąd aktywności – rosnący popyt na ich usługi powodował dynamiczny rozwój całej branży. Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) rosła znacznie szybciej od całej gospodarki, większość firm z branży odnotowywała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Sprzyjał temu rynek wewnętrzny i eksport, który na wejściu do Unii zyskał najwięcej. Niestety inwestycje w infrastrukturę transportową nie nadążały za rosnącymi potrzebami – dodaje.


Od 2007 roku Polska jest jednym z największych placów budów dróg na świecie. Widzą i odczuwają to wszyscy, głównie poprzez utrudnienia, jakie trwające inwestycje powodują w ruchu drogowym. W ciągu ostatnich 5 lat wybudowanych zostało ponad 600 km autostrad oraz ok. 800 km dróg ekspresowych. Spora część z tych inwestycji została przyspieszona przez organizację w Polsce Mistrzostw EURO 2012.
- Infrastruktura transportowa jest dla całej gospodarki tym, czym sprawny krwioobieg dla człowieka – mówi Grzegorz Lichocik. Używając tej terminologii, byliśmy ociężałym, ledwo dyszącym organizmem. Dotychczasowe inwestycje poprawiły nieco naszą sylwetkę, ale jeszcze daleko nam do stanu, aby bez zadyszki wbiec na 4 piętro. Inwestycje w infrastrukturę umożliwiają efektywny rozwój sieci dystrybucji oraz skrócenie czasu realizacji transportu, wszystko z korzyścią dla optymalizacji przebiegów procesów logistycznych – wyjaśnia.


Realne korzyści z oddania nowych dróg widać w realizacji połączeń firmy, np. obecnie odcinek z Warszawy do Berlina kierowcy Dachser pokonują nawet 4 godziny krócej, to znacznie usprawnia pracę i poprawia efektywność firmy. - Dodatkowo na znaczeniu zyskują nasze lokalizacje położone w pobliżu nowych dróg, np. oddział w Strykowie leżący na skrzyżowaniu dwóch autostrad, który zapewne już niedługo stanie się głównym punktem przeładunkowym dla naszej floty między Europą Zachodnią a wschodem – mówi Grzegorz Lichocik. „Nie powinniśmy jednak zwalniać, potrzebne są nowe drogi, również wewnątrz miast. Towary nie trafią do odbiorców, jeśli my ich tam nie dowieziemy. Problemem nie są ciężarówki, a jedynie cały czas nieodpowiednia infrastruktura, która musi być udoskonalana, aby nasza gospodarka mogła się prawidłowo rozwijać – podkreśla.


W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda euro, zatrudniając 21000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.


(źr. Dachser)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.
W roku 2021 całkowita wartość transakcji w sektorze nieruchomości magazynowych w Europie wyniosła ok. 62 mld euro, co oznacza wzrost aż o 79% w porównaniu do średniej za poprzednie pięć lat. W Polsce odnotowano popyt na poziomie 7,35 mln m kw. oraz wzrost absorpcji o 84% rok do roku. W skali całego kontynentu najwięcej, bo aż 19,5 mld euro, zainwestowano w Wielkiej Brytanii, co stanowi 31% łącznego wolumenu. Wysokie poziomy aktywności inwestycyjnej odnotowano także w Niemczech (8,6 mld euro), Francji (6,5 mld euro), Szwecji (5,8 mld euro) oraz Holandii (5,7 mld euro).
Ponad 60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy. Z drugiej strony, ponad połowa zatrudnionych odpowiada na służbowe maile i odbiera telefony po godzinach pracy. Jednak zdecydowana większość podczas urlopu z łatwością odrywa się od obowiązków zawodowych i nie odczuwa presji od pracodawcy z tego powodu – tak wynika z globalnego badania Randstad Workmonitor.
Korona-kryzys dotknął niemałą grupę Polaków, ale jak wynika z danych Intrum, kobiety odczuły to bardziej. Pandemia zmniejszyła dochody i dobrobyt finansowy ponad połowy kobiet w naszym kraju (51 proc.) i 41 proc. mężczyzn.