Pomimo przewozów znacznie niższych od przewidywanych, w pierwszym półroczu 2012 roku spółka PKP Cargo zarobiła na czysto 99 mln zł, prawie tyle samo co rok wcześniej. W pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku PKP Cargo przewiozło łącznie 55,6 mln ton ładunków, o blisko 15 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2011 roku (65,2 mln ton). Praca przewozowa wyniosła 14,12 mld ntkm, w porównaniu do 17,02 mld ntkm rok wcześniej (spadek o 17 proc.).
Zdecydowanie największy był spadek przewozów surowców i materiałów budowlanych, w tym kruszyw oraz cementu. Znacząco zmniejszyły się również przewozy węgla kamiennego i brunatnego. Rosły natomiast przewozy intermodalne, których dynamika była nawet wyższa niż w rekordowym 2011 roku, a także przewozy rud i pirytów.
W planie na 2012 rok zarząd Spółki zakładał niewielki spadek przewozów, jednak sytuacja na rynku, szczególnie w branży budowlanej, sprawiła, że spadki były głębsze od przewidywanych. Mimo to przewoźnik wypracował w pierwszym półroczu satysfakcjonujące wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży wyniosły w tym okresie 2,21 mld zł, czyli o ponad 10 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zysk netto osiągnął poziom 99,1 mln zł, w porównaniu do 102,3 mln zł z 2011 roku, co oznacza spadek o zaledwie 3 proc. Wynik jest nieznacznie gorszy od przewidywanego w planach zarządu na ten rok. Warto zaznaczyć, że pomimo dużej ekspozycji na sektor budowlany, w tym kruszyw, spółka uniknęła problemów związanych z brakiem płynności i niewypłacalnością klientów z sektora budowlanego.
Satysfakcjonujące wyniki finansowe pozwoliły PKP Cargo utrzymać na wysokim poziomie nakłady inwestycyjne, które w pierwszej połowie 2012 roku wyniosły 292,7 mln zł.
(źr. PKP Cargo)