Spółka DB Schenker Rail Polska przeanalizowała zaproponowane nowy cennik za dostęp do infrastruktury kolejowej i stwierdziła, że w dalszym ciągu zakłada on w znacznej większości podwyżki stawek jednostkowych zarówno opłat podstawowych, jak i dodatkowych.
Zarząd firmy wystąpił więc z pismem do Prezesa UTK, wyrażając swoje wątpliwości wobec nowego projektu stawek jednostkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które mają wejść w życie z dniem 9. grudnia 2012.
W ocenie ekspertów B Schenker Rail Polska nowy projekt zawiera nierównomierny wzrost opłat w różnych przedziałach masy pociągów, najwyższy dla przedziałów 600<M<1100 – średnio 23,68 proc. i 2100<M<3000 – średnio 17,55 proc.
- Taki rozkład naszym zdanie sugeruje po raz kolejny negatywne podejście PKP PLK do „ciężkich” pociągów ładownych oraz do pociągów próżnych. Jest to w naszej ocenie kontrproduktywne i prowadzić będzie do zmniejszania przez przewoźników masy brutto pociągów, co może skutkować wyczerpaniem zdolności przepustowej linii oraz nieefektywnym wykorzystywaniem parametrów linii i taboru przewoźników. To skutkuje także znacznym podwyższeniem kosztów produkcji - powiedział Christian Schreyer, członek zarządu ds. produkcji w DB Schenker Rail Polska S.A.
Zdaniem przedstawicieli Spółki problemy te nabierają jeszcze większego znaczenia w kontekście rosnącej konkurencji ze strony transportu samochodowego.
- Aktualnie w Polsce nie ma odpowiednich warunków do efektywnej konkurencji pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu. W efekcie ciągłemu zmniejszaniu ulega udział kolei w rynku transportowym (z 25 proc. do 15 proc. w latach 2005-10) przy jednoczesnym wzroście przewozów samochodowych. Na tą niezbyt korzystną sytuację konkurencyjną wpływa w dużej mierze brak odpowiedniego wsparcia dla transportu kolejowego ze strony państwa, co jest sprzeczne z długoterminową strategią Unii Europejskiej - zauważa Christian Schreyer.
(źr. DB Schenker Rail)