Grupa Albéa jest największym producentem tub na świecie, w Europie ma 5 fabryk, na świecie 46. Wytwarza opakowania głównie dla przemysłu kosmetycznego, niewielką część tub sprzedaje też dla branży chemicznej i spożywczej. Zakład w Polsce istnieje już 20 lat, jako polska firma w 1994 r. Pierwsze inwestycje, na bazie których ruszyła produkcja opakowań, to zakup bardzo wysłużonych maszyn od Włochów. W 1998 r. partner francuski przejął 51 proc. udziałów. Od 1999 roku zakład funkcjonuje w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Po zmianach własnościowych fabryka znalazła się w Grupie Albéa, która należy do amerykańskiego funduszu Sun Capital. Do najważniejszych klientów firmy należą Oriflame, Beiersdorf, Avon, Loreal, Cuzzons, i wiele innych. Fabryka w Polsce może się poszczycić najlepszymi wskaźnikami wśród wszystkich fabryk europejskich - w obszarze jakości, logistyki, bezpieczeństwa i wydajności. Z fabryki zatrudniającej 15 osób produkującej ok. 5 milionów tub rocznie firma stała się nowoczesnym zakładem zatrudniającym 300 osób i wytwarzającym rocznie 200 mln sztuk opakowań. W dziale logistyki, który zaprosił nas do odwiedzenia zakładu w dniu 7 października 2013 r., pracuje 12 osób.
O logistyce opakowań rozmawiamy z Katarzyną Gutowską-Witek Supply Chain&Purchasing Manager Albéa
Co można zaliczyć do najważniejszych projektów, które realizuje dział Supply Chain w Albéa?
- Głównie skupiamy się nad lead-time’m dla klientów, tak aby dostarczyć klientowi towar w jak najkrótszym terminie. Jeśli klient wymaga, aby wyprodukować i dostarczyć towar w 4 tygodnie, a nasz krytyczny komponent - nakrętka jest dostępny w 5 tygodni, to musimy tak dopracować cały proces rezerwacji na naszych liniach i na liniach naszych dostawców, żebyśmy mogli rzeczywiście zrealizować te potrzeby w tak krótkim okresie. Brzmi to może prosto, ale jest bardzo pracochłonne i wymaga wielu ustaleń. Rynek kosmetyczny bardzo się zmienia. Kiedyś żywotność produktów wynosiła nawet kilka lat, obecnie jest mnóstwo sezonowych produktów, np. krem specjalnie na Boże Narodzenie. Jest dużo produktów tzw. "life-limited", które wchodzą na rynek w małych partiach i już się do nich nie powraca. Jednym z ważniejszych projektów jest ... czytaj cały artykuł