Konto pracodawcy


Transport kolejowy opłaca się, ale... - rozmowa z Bartłomiejem Tulejko logistics managerem Central-East Region JYSK

Rozmowa z Bartłomiejem Tulejko logistics managerem Central-East Region JYSK

 

JYSK jest jedną z nielicznych sieci handlowych w Polsce, która mówi "transport kolejowy jest tańszy",  z czego to wynika?
- To prawda, w naszym przypadku transport kolejowy, z którego korzystamy na odcinku ponad 400 km z portu Gdynia do Radomska jest tańszy niż transport samochodowy. Wynika to z kilku czynników - odległości, masy ładunków oraz regularności dostaw. Te trzy elementy sprawiają, że transport kolejowy jest bardziej opłacalny niż drogowy. Nie mamy problemów z dostępnością samochodów, jest bezpieczniej i taniej. Kolej nie stoi w korkach, a dostawa – 150 do 200  kontenerów tygodniowo przy regularnych połączeniach, pozwala na dowóz w jednym czasie całego ładunku. To wszystko sprawia, że rozwiązanie kolejowe jest dla nas idealne. Dodam, że lokalizacja centrum dystrybucji w Radomsku dała impuls do uruchomienia dwóch terminali kolejowych do przeładunku kontenerów. Terminale obecnie są wykorzystywane nie tylko do obsługi JYSK, ale umożliwiają obsługę także innych niż JYSK podmiotów, które korzystają z tego samego korytarza transportowego. Zyskują też na tym operatorzy intermodalni, którzy zdecydowali się na obsługę tych terminali tworząc innowacyjną usługę i pozyskując do współpracy nowych kontrahentów. To wpływa również na atrakcyjność Radomska i jego okolic, jako lokalizacji pod inwestycje logistyczne. 

Przy wyborze gałęzi transportowej, na ile brana jest pod uwagę ekologia?
- Jest to istotny element przy podejmowaniu decyzji, ale nie ukrywajmy – pierwszorzędne znaczenie mają koszty. Na wybór środka transportu zawsze wpływa kilka elementów. Tak jak wspomniałem, o przeniesieniu naszych kontenerów na kolej zdecydowały trzy warunki, a że rozwiązanie jest bardziej ekologiczne niż transport drogowy -  tym lepiej. W największym stopniu o wyborze gałęzi transportowej decyduje masa ładunków i odległość a także czas przewozu. Na krótszych dystansach ten rodzaj transportu nie będzie pewnie opłacalny. O rentowności tych przewozów decyduje  fakt, że operatorzy logistyczni połączyli przewozy importowe z eksportowymi redukując ilość kontenerów, które wracają do portu puste. To jest tak samo istotne, jak infrastruktura, bez której nie można byłoby realizować takich transportów. Wiemy, że przeniesienie potoku ładunków na kolej jest traktowane jak modne hasło i często wykorzystywane jako swoisty PR, ale w naszym przypadku jest to wynik rachunku ekonomicznego, który jasno pokazuje przewagę nad transportem samochodowym.

W jaki sposób prowadzona jest logistyka JYSK, czy korzystacie z outsourcingu?
- Nie, prowadzimy własną logistykę. Jesteśmy firmą dystrybucyjną i handlową, logistyka jest więc jedną z naszych kluczowych kompetencji. Podstawą są zakupy i sprzedaż, a potem jest sieć dystrybucji i logistyka. Dlatego nie decydujemy się na outsourcing w szerokim zakresie, bo musielibyśmy wydzielić nasze kluczowe kompetencje na zewnątrz, co byłoby zbyt ryzykowne. Logistyka jest elementem konkurencyjności, tym walczymy na rynku o klienta. Nasze centrum magazynowe w Radomsku posiada automatyczny system składowania, a pojemność dwóch silosów magazynowych jest obliczona na 220 tys. miejsc paletowych. Korzystamy z najnowszych rozwiązań technologicznych i bardzo innowacyjnej logistyki. Centrum dystrybucji w Radomsku jest inwestycją własną firmy i zostało zbudowane pod potrzeby JYSK. Obsługuje ok. 400 sklepów zlokalizowanych w 8 krajach Europy Centralnej i Wschodniej. Obecnie opracowujemy nowy model dystrybucji pod sprzedaż internetową.

Jak realizujecie dostawy do sklepów?
- Współpracujemy z zewnętrznymi firmami transportowymi i spedycyjnymi. Te firmy uczestniczą w planowaniu transportu i konsolidacji dostaw do naszych sklepów na terenie całego kraju. Transport i planowanie tras jest przykładem funkcji, która jest outsourcowana.

Jak rozumie Pan optymalizację kosztów logistycznych?
- To ciągłe usprawnianie procesów logistycznych oraz transportowych. Efektami optymalizacji są sprawniejsze procesy, mniej błędów i oczywiście niższe koszty. Na pewno optymalizacji podlegają: obrót paletami, konsolidacja dostaw na środkach transportu, planowanie sieci dystrybucji poprzez grupowanie sklepów, właściwe planowanie procesów kompletacji w magazynie, wykorzystanie zasobów materialnych i ludzkich, konieczność elastycznego reagowania na wahania sezonowe popytu, wykorzystanie technologii informatycznych takich jak nowoczesny system zarządzania magazynem, narzędzi umożliwiających przetwarzanie i analiza informacji potrzebnych do podejmowania decyzji zarządczych. To wszystko wymaga ciągłych zmian, bo zawsze jest coś, co można zrobić inaczej - lepiej i wydajniej. W ramach projektów optymalizacyjnych realizujemy też ciekawy projekt dotyczący poprawy jakości ładowania kontenerów. Polega na współpracy z naszymi dostawcami w Azji, którym pomagamy dobrać odpowiedni sposób ładowania – np. wykorzystując sposób ładowania na przekładkach kartonowych, tzw. slipsheets - lub po prostu układając kartony w sposób ułatwiający rozładunek, co ma również na celu poprawić efektywność pracy.

Co ma wpływ na optymalizację kosztów?
- Optymalizacja zakłada pewien kompromis pomiędzy często sprzecznymi celami. Dobór odpowiednich rozwiązań zależy od całej strategii firmy i łańcucha dostaw, planowania zakupów, sposobu pakowania i dystrybucji, założeń dotyczących elastyczności reagowania na zmiany popytu, masy towarów, itd. Aby uzyskać lepsze efekty trzeba stale ulepszać procesy. Należy jednak pamiętać, że wszystko ma swoje granice i czasami przesada może doprowadzić do tzw. suboptymalizacji - wzrostu kosztów w innym miejscu procesu.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak
Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Co to jest SENT i jak wygląda monitorowanie pojazdów?
Pakiet mobilności i jego możliwe konsekwencje
Oszczędność Volvo FH z I-Save wynosi nawet do 10 procent
Trzy dni na zwrot środków z rachunku VAT – idą zmiany w split payment
Dodatkowe 2 h jazdy na zjazd do domu – czyli art. 12 Rozporządzenia 561/2006
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Aż 95 proc. Polaków chce kaucji za opakowania po napojach – czy rząd wprowadzi t ...
Poczta Polska przywróciła obsługę przesyłek do Gruzji i Tajwanu
Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dos ...
reklama
Podróż z jednym boxem EETS
Delta Trans zakończyła wdrażanie systemu WMS
Prologis podnosi standardy w obszarze ochrony środowiska - Raport ESG 2019
King of Innovation – międzynarodowy sukces ID Logistics Polska
Speedmail wprowadza GPS on-line do przesyłek listowych
GLS Poland z certyfikatem Great Place to Work
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC