Dodaj ogłoszenie o pracy


Miła wiadomość na Dzień Kobiet - coraz więcej Pań pracuje w branży TSL!

Patrząc na statystyki, Polki posiadają bardziej gruntowne wykształcenie i wykazują się większym zaangażowaniem w pracy niż mężczyźni. Dzięki umiejętności łączenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, są także lepszymi logistykami. Mimo to, nie awansują tak szybko i tak często jak mężczyźni, zwłaszcza w branżach określanych jako typowe dla zawodów męskich, do których m.in. zalicza się TSL. Ale wynika to raczej z kobiecej natury, niż z dyskryminacji płci.

 

Generalnie panuje opinia, że panie nadal muszą udowadniać swój profesjonalizm i obalać związane z płcią stereotypy, ale kobiety zatrudnione w typowo męskich branżach przekonują, że tradycyjny podział zawodów zaczyna tracić na znaczeniu. Potwierdzamy to, bowiem rozmawiając z paniami zatrudnionymi w branży TSL (uznawanej za branżę zawodów męskich), mówią że absolutnie nie czują się one dyskryminowane. W magazynach, na placach budowy, czy w warsztatach samochodowych kobieta - pracownik wciąż jest nietypowym widokiem. Według raportu GUS „Aktywność ekonomiczna ludności Polski” w III kwartale 2011 roku na 1365 tys. osób zatrudnionych w budownictwie, przypada jedynie 79 tys. kobiet. Nieznacznie lepiej sytuacja wygląda w transporcie i gospodarce magazynowej czy w przetwórstwie przemysłowym. Wśród ok. 500 tys. pracowników transportu i magazynów, ok. 18proc. stanowią panie, ale już w usługach spedycyjnych czy logistycznych, zatrudnienie Pań sięga około 50proc. ogółu zatrudnionych, a nawet w niektórych firmach więcej. Kobiety doskonale odnajdują się w roli spedytorów, planerów logistyki, kierowników transportu oraz agentów celnych. Rzadkością nie jest już widok kobiety prowadzącej wózek widłowy w magazynie, czy siedzącej za kierownicą ciągnika siodłowego z naczepą. Kobiety doskonale odnajdują się zawodowo w branży logistycznej i można pokusić się o stwierdzenie, że są nawet lepsze od mężczyzn. Oczywiście daleko branży TSL do znacznie bardziej sfeminizowanych obszarów jak np. handlu, edukacji czy opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Ale nie o to chodzi, aby feminizować na siłę transport i logistykę. Tego typu dysproporcje wynikają przede wszystkim z przypisywanych płciom ról społecznych i przyjętego systemu kształcenia. Według danych Fundacji Edukacyjnej Perspektywy wśród 319 220 studentów obecnych na uczelniach technicznych w styczniu 2011 roku, 34proc. stanowiły kobiety. To wynik wskazujący na stopniową zmianę podejścia pań do nauki na kierunkach ścisłych i technicznych, bowiem jeszcze w 2009 roku ich odsetek stanowił zaledwie 30,5proc. 

 

Pozytywne wartości
Partnerstwo, demokratyczność, nastawienie na współpracę - obecność kobiety w firmie potrafi wnieść wiele pozytywnych wartości w strukturze przedsiębiorstwa. Pomimo negatywnych stereotypów, panie są cenione zwłaszcza za umiejętność kierowania zespołem i budowania relacji międzyludzkich. Szefowe dla swoich podwładnych są raczej liderami, niż przywódcami. Tworzą relacje równorzędne, a nie oparte na hierarchii, potrafią inspirować pracowników oraz wykazują większe zainteresowanie ich problemami. Rzadziej też kierują się stereotypami, są otwarte na innowacje, a we współpracy przede wszystkim cenią profesjonalizm. Firmy zarządzane przez kobiety są bardziej stabilne, a polityka równouprawnienia pozytywnie przekłada się na motywację i zadowolenie wszystkich pracowników.
– W logistyce, aby dostrzec złożoność wszystkich procesów potrzebny jest nie tylko analityczny umysł, ale także intuicja. Na kierowniczym stanowisku przydatna jest także umiejętność dostrzegania ludzkiego wymiaru każdej podejmowanej decyzji – mówi Katarzyna Hoeffler dyrektor działu Serwisu w firmie STILL Polska – Praca w moim zawodzie nauczyła mnie, że w tej branży przede wszystkim liczy się profesjonalizm. Z pewnością jednak wspinanie się po szczeblach kariery, zwłaszcza w środowisku zdominowanym przez mężczyzn, wymaga odporności na stres i determinacji.

 

Umiejętność łączenia obowiązków
Wysokie kompetencje kobiet i umiejętność dostosowania się do wymogów rynku nie przekładają się na zarobki w Polsce. Pomimo równie wysokich kwalifikacji zarabiają mniej niż zatrudnieni na tych samych stanowiskach koledzy po fachu. Według informacji Banku Danych o Inżynierach, kobieta zatrudniona na specjalistycznym stanowisku w 2010 roku zarabiała średnio 4 465 zł, zaś na kierowniczym 6 792 zł brutto. Z kolei mężczyźni wykonujący adekwatne obowiązki otrzymywali odpowiednio  5 104 zł i 7 899 zł.
Z drugiej strony, jeśli panie awansują to o wiele szybciej niż panowie. Dla przykładu statystyczny dyrektor mężczyzna jest w wieku 40 lat, zaś kobieta 37. Wbrew funkcjonującym stereotypom kobiety poświęcające się karierze zawodowej, nie odkładają na później życia osobistego. Aż 90proc. szefowych to kobiety pozostające w stałych związkach i posiadające dzieci. Konieczność łączenia pracy z obowiązkami domowymi jest nie lada wyzwaniem. Wszystko to sprawia, że kobiety decydujące się na pracę w tym zawodzie są nie tylko prawdziwymi specjalistkami w swoim fachu, ale i pasjonatkami w jednym.

(Opr. BT/za inf.STILL)


101 rocznica obchodów Międzynarodowego Dnia Kobiet
8 marca 2012r.  przypada 101 rocznica obchodów Międzynarodowego Dnia Kobiet. Historia tego dnia zaczęła się w 1910 roku, kiedy to Klara Zetkin, niemiecka socjalistka zainicjowała ideę dnia kobiet. Dzień ten zatwierdzono uchwałą Międzynarodowego Kongresu Kobiet Socjalistek w Kopenhadze w dniach 26-28 sierpnia 1910 r. W Europie – Austrii, Danii, Niemiec i Szwajcarii po raz pierwszy dzień kobiet obchodzono 19 marca 1911 roku, organizując w tym dniu demonstracje i zebrania. W 1913 roku Międzynarodowy Dzień Kobiet został przeniesiony na 8 marca, który pozostał światowym dniem kobiet aż do tej pory.

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.