Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo - ponad 365 mln zł zysku

Przychody netto ze sprzedaży PKP CARGO w 2011 roku wyniosły 5,064 mld zł (wzrost o 9,2 proc. wobec roku 2010), a koszty działalności operacyjnej zamknęły się kwotą 4,699  mld zł (wzrost o 2,6 proc.). Zysk na sprzedaży osiągnął poziom 365,5 mln zł (wzrost o 522,7 proc.), a zysk netto wyniósł 398,6 mln zł (wzrost o 543,7 proc.).

 

- Po raz pierwszy w historii Spółki opinia wydana przez biegłego rewidenta nie zawierała żadnych zastrzeżeń i stąd znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do wyników wstępnych – wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo.

Do poprawy wyniku finansowego netto za 2011 rok przyczyniło się rozwiązanie rezerw na kolejowe świadczenia przejazdowe, w związku ze zmianą zasad, z inicjatywy właściciela, na jakich PKP Cargo będzie wykupować w kolejnych latach uprawnienia do kolejowych świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i członków ich rodzin (łącznie na ponad 120 mln zł), a także podatek odroczony w kwocie 60 mln zł. Spółka utworzyła aktywo na odroczony podatek dochodowy od całości pozostałych do rozliczenia strat podatkowych za lata 2008-2009, w związku ze strategią na lata 2012-2016, wskazującą istnienie dużego prawdopodobieństwa rozliczenia w przyszłości całości strat podatkowych.

 

Nowa strategia
Rada nadzorcza na początku kwietnia br. zaakceptowała nową strategię PKP Cargo na lata 2012-2016. Zakłada ona systematyczny wzrost wartości Spółki poprzez zwiększanie rentowności świadczonych usług w kraju i za granicą, a także utrzymanie pozycji lidera w Polsce i dalszą dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne. Dokument zakłada, że po nieznacznym spadku przewozów firmy w obecnym roku (do 127,3 mln ton), w kolejnych czterech latach przewozy Spółki będą systematycznie rosły, w tempie średnio 2,35 proc. rocznie i w 2016 roku osiągną poziom 139,6 mln ton. Jednocześnie w latach 2012-2016 ogólna wielkość rynku przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć o 7,2 proc., z 228,4 mln ton do 244,8 mln ton. Ma to pozwolić na zwiększenie udziałów spółki w rynku (pod względem przewiezionej masy) z niespełna 56 proc. w roku 2012 do ponad 57 proc. w roku 2016. Spośród najważniejszych grup towarowych w ciągu najbliższych pięciu lat najszybciej będą rosnąć przewozy intermodalne, których wzrost w okresie 2012-2016 strategia Spółki przewiduje na 67 proc. (7,2 mln ton w roku 2016, wobec 4,3 mln ton w roku 2012). Stabilne mają być w tym czasie przewozy węgla kamiennego, nieznaczny wzrost przewidywany jest w przypadku nawozów i produktów chemicznych, ropy naftowej i paliw oraz koksu, rud i metali, natomiast niewielki spadek czeka przewozy kruszyw i materiałów budowlanych.
- Zakładamy również znaczący wzrost przewozów poza granicami Polski. W 2012 roku mają one wynieść 1,65 mln ton, czyli zaledwie 1,3 proc. łącznych przewozów firmy. W kolejnych latach mają one jednak dynamicznie wzrastać, by w 2016 roku osiągnąć poziom 8 mln ton (niemal pięciokrotnie wyższy niż w roku 2012), co będzie stanowiło już niemal 6 proc. wszystkich przewozów PKP Cargo – zapowiada prezes Wojciech Balczun.

 

Zwiększenie zatrudnienia
Po spadku liczby pracowników PKP Cargo do ok. 24,5 tys. osób w 2011 roku i planowanym utrzymaniu tego stanu w roku 2012, w kolejnych latach, zgodnie z nową strategią, stan zatrudnienia w spółce ma ponownie zacząć rosnąć, osiągając w 2016 roku poziom 25,5 tys. pracowników. Jednocześnie jednak planowane jest odmłodzenie kadry Spółki – średni wiek pracownika ma się zmniejszyć z 48,2 lat w roku 2012 do 46,3 lat w roku 2016. Łącznie w latach 2012-2016 PKP Cargo zamierza zatrudnić blisko 5 tys. osób w wieku do 30 lat, podczas gdy w tym samym czasie niespełna 4 tys. pracowników odejdzie na emerytury.

 

Ponad 1,7 mld zł zysku netto w pięć lat
W okresie 2012-2016 przychody ze sprzedaży PKP Cargo mają wzrosnąć łącznie o 28 proc., do 6,55 mld zł, podczas gdy wzrost kosztów działalności operacyjnej zaplanowany został na 19 proc., do 5,78 mld zł. Szczególnie cieszy wysoka dynamika wzrostu planowanych przychodów z zagranicy. W 2012 roku mają one wynieść 32 mln zł (zaledwie 0,63 proc. wszystkich przychodów firmy), by do roku 2016 wzrosnąć aż siedmiokrotnie, do 230 mln zł, co będzie wówczas stanowić ponad 3,5 proc. łącznych przychodów Spółki. Bardzo optymistycznie przedstawiają się prognozowane w dokumencie wynik na sprzedaży oraz wynik netto. Skumulowana wartość zysku na sprzedaży za lata 2012-2016 ma wynieść 2,21 mld zł, a skumulowana wartość zysku netto 1,72 mld zł. Łączna wartość EBITDA w tym okresie ma wynieść 3,85 mld zł. PKP Cargo nie będzie również oszczędzać na inwestycjach. Łącznie do roku 2016 nakłady inwestycyjne mają wynieść 2,87 mld zł, z czego ok. 80 proc. stanowić będą wydatki na modernizacje lokomotyw (łącznie blisko 400 sztuk) i zakupy wagonów (prawie 1800 sztuk).


(źr. PKP Cargo)

 

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.