Zarząd Deutsche Bahn AG zaprezentował zrównoważoną strategię „DB2020“. W centrum działań znajdują się klienci, pracownicy i jakość – celem jest osiągnięcie obrotów rzędu 70 miliardów euro. Firma zapowiada zwiększenia ilości klientów w pociągach, kolejną redukcję zadłużenia.
Wraz z ogłoszeniem wyników koncernu DB zarząd niemieckich kolei przedstawił nową strategię „DB2020“, przy pomocy której w ciągu ośmiu lat obroty mają wzrosnąć do 70 miliardów euro. Opracowno na nowo strategiczne ukierunkowanie DB. W przyszłości firma zmierza pogodzić ze sobą aspekty ekonomiczne, socjalne i ekologiczne. Koncern DB w roku obrotowym 2011 odnotował znaczny wzrost zarówno obrotów, jak i zysków przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT), a jednocześnie zwiększył inwestycje netto. Wzrosła również ilość pasażerów podróżujących pociągami. Obroty Deutsche Bahn AG w roku obrotowym 2011 wzrosły o 10,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, tj. o 3,5 miliardy euro, osiągając rekordową wysokość 37,9 miliardów euro. Obrót porównywalny, a więc bez efektów pochodzących ze zmian konsolidacyjnych i zmian kursów walutowych, mimo ochłodzenia związanego ze spadkiem koniunktury w drugim półroczu wzrósł o 1,5 miliarda euro, tj. o 4,3 procent do wysokości 35,9 miliarda euro.
Prawie 2 miliardy pasażerów
Jeszcze nigdy tak wielu pasażerów nie podróżowało pociągami DB, jak miało to miejsce w roku 2011. Liczba osób przewiezionych w ramach kolejowych przewozów pasażerskich (pomijając Arrivę) wzrosła o 1,6 proc., osiągając rekordową wartość 1,98 miliarda. Wolumen pracy przewozowej wzrósł o 0,8 proc. do wysokości 79,2 miliardów pasażerokilometrów. Przede wszystkim z powodu spadku liczebności uczniów ilość osób podróżujących autobusami DB spadła o 2,6 proc. do liczby 703 milionów.
Znaczny wzrost w logistyce
W dziedzinie kolejowych przewozów towarowych wolumen pracy przewozowej zwiększył się o 5,8 proc. do wysokości 112 miliardów tonokilometrów. Wykorzystanie pociągów wzrosło o 2,2 proc. Rozwój w pionie DB Schenker Logistics w roku 2011 przebiegał ogólnie pozytywnie. Ilość przesyłek transportowanych w ramach europejskich przewozów lądowych w ubiegłym roku zwiększyła się o 18,6 proc. Wolumen przewozów towarowych w transporcie morskim wzrósł o 7 proc., natomiast wolumen przewozów lotniczych obniżył się o 6,2 proc. W dziedzinie logistyki kontraktowej osiągnięto wynik wyższy o 13,5 proc.
Wolumen eksploatacji tras kolejowych zwiększył się ponownie o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim do ilości 1051 milionów kilometrów tras. To najwyższy wynik w historii niemieckiej kolei. Tymczasem udział przedsiębiorstw kolejowych nie należących do koncernu DB wynosi 20,9 proc. i zwiększył się o 12,5 proc. Ilość przystanków w roku 2011 wzrosła o 0,9 proc.
(źr. DB Schenker Rail Polska)