Dodaj ogłoszenie o pracy


Xrail domaga się zmian w przewozach kolejowych towarów

 

 

Sojusz Xrail (euoropejskich przewoźników kolejowych) wystąpił z listem do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Siima Kallasa, komisarza ds. transportu, proponując zmiany w celu zrealizowania założeń Białej Księgi Transportu z 2011 roku w odniesieniu się do sytuacji na rynku przewozów towarowych pojedynczych wagonów. Pod listem podpisał się też DB Schenker Rail, jako jeden z członków sojuszu Xrail.

Celem Komisji Europejskiej jest osiągnięcie skutecznego i zrównoważonego transportu, co jest istotne dla rozwijającej się gospodarki. Biała Księga zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 60 proc. do 2030 roku, na co w dużej mierze ma mieć wpływ transport kolejowy, który jest bardziej ekologiczny w porównaniu z transportem drogowym i lotniczym. Dodatkowo Komisja planuje przeniesienie 30 proc. przewozów z transportu drogowego na transport kolejowy.

Członkowie Sojuszu Xrail podkreślają, że udział przewozów towarowych pojedynczych wagonów w rynku ciągle spada. W tym sektorze sytuacja jest jeszcze gorsza niż w przypadku rynku przewozów kolejowych ogółem. Wielu operatorów ponosi coraz większe koszty stałe, a dodatkowo musi zmagać się z kosztami zmiennymi, które, w ciągu ostatnich lat, systematycznie rosną. To powoduje, że klienci muszą płacić więcej za usługi. Nie pozostaje to bez wpływu na rentowność sektora. Wiele spółek zostało zmuszonych do ograniczenia tego rodzaju przewozów.

Sojusz Xrail podziela cele Komisji Europejskiej i zobowiązuje się do umocnienia sieci połączeń pojedynczych wagonów w Europie, jednak najpierw muszą zostać podjęte kroki polityczne w celu wprowadzenia niezbędnych zmian. W liście możemy przeczytać proponowane przez Xrail zmiany, m.in. inwestowanie w infrastrukturę, umożliwienie tworzenia silnych sojuszy przewoźników realizujących przewozy pojedynczymi wagonami, wprowadzenie zasady „płaci zanieczyszczający”, czy chociażby ograniczenie biurokracji. Członkowie sojuszu deklarują gotowość do podjęcia dyskusji nad przesłanymi propozycjami zmian i dostarczenia szczegółowych danych.

Sojusz Xrail został zawarty przez siedem wiodących europejskich spółek kolejowych: CD Cargo A.S., CFL Cargo S.A., DB Schenker Rail AG, Green Cargo AB, OEBB Produktion GMBH, SBB Cargo AG i SNCB Logistics AG. Ma on na celu wzmocnienie międzynarodowych przewozów pojedynczych wagonów, które są bardziej przyjazne, zarówno dla środowiska, jak i dla klienta.
(źr. DB Schenker Rail)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.