Dodaj ogłoszenie o pracy


DCT ciągnie w górę przeładunki w gdańskim porcie

Gdański port znalazł się na 112 pozycji pośród wszystkich portów w świecie - tak wynika z najnowszego rankingu brytyjskiego magazynu "Container Management". Port Gdańsk przeładował w 2012 roku prawie 930 tysięcy TEU.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku sam gdański terminal kontenerowy DCT przeładował 570 885 TEU. Przy rytmice i wielkościach cotygodniowych transportów statków serwisu kontenerowego z Dalekiego Wschodu, a także wobec lipcowego wprowadzenia na linię do Gdańska statków serii Triple-E (18 tys. TEU), tegoroczny plan przeładowania w tym terminalu blisko 1,1 miliona TEU wydaje się jak najbardziej realny. Gdańsk dąży do osiągnięcia pozycji w  gronie "setki" najbardziej liczących się w świecie portów kontenerowych.

Podstawowy ładunek gdańskiego portu lat 70'/80' - węgiel, w ostatnich latach nie cieszył się powodzeniem na zagranicznych rynkach. W całym ubiegłym roku port gdański przeładował (w obu relacjach) zaledwie nieco ponad 1,9 miliona ton tego ładunku. Tegoroczny plan przeładunków węgla port wykonał już w kwietniu. Na ostatni dzień czerwca przeładunek sięgnął już prawie 2,7 miliona ton - z których dwie trzecie stanowił eksport. Podobnie chimeryczny był w minionych latach rynek paliw płynnych. Niemal 4,5 miliona ton przeładowanych w "Naftoporcie" przez 6 miesięcy 2013, to jednak prawie połowa obrotów całego roku ubiegłego i dobra zapowiedź dla wyniku bieżącego.

Korzystne relacje wykazują także statystyki obrotów zbożowych - ponad pół miliona ton przeładowanych w ciągu dwóch kwartałów. Spadkową tendencję zanotowali jedynie importerzy kruszyw (ok. 1,1 miliona ton w pół roku), co zresztą obserwujący rynek analitycy portu przewidzieli. O ile jednak miesięczna średnia obrotu we wszystkich grupach towarowych łącznie wyniosła w pierwszej połowie 2012 roku ok. 1,8 miliona ton - to w pierwszym półroczu 2013 przekroczyła 2,3 miliona ton.
Jak zapowiada zarząd portu - Gdańsk dobrze zaczął rok 2013, a jeszcze lepiej go zakończy.

(źr. ZMPG Gdańsk)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.