
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku sam gdański terminal kontenerowy DCT przeładował 570 885 TEU. Przy rytmice i wielkościach cotygodniowych transportów statków serwisu kontenerowego z Dalekiego Wschodu, a także wobec lipcowego wprowadzenia na linię do Gdańska statków serii Triple-E (18 tys. TEU), tegoroczny plan przeładowania w tym terminalu blisko 1,1 miliona TEU wydaje się jak najbardziej realny. Gdańsk dąży do osiągnięcia pozycji w gronie "setki" najbardziej liczących się w świecie portów kontenerowych.
Podstawowy ładunek gdańskiego portu lat 70'/80' - węgiel, w ostatnich latach nie cieszył się powodzeniem na zagranicznych rynkach. W całym ubiegłym roku port gdański przeładował (w obu relacjach) zaledwie nieco ponad 1,9 miliona ton tego ładunku. Tegoroczny plan przeładunków węgla port wykonał już w kwietniu. Na ostatni dzień czerwca przeładunek sięgnął już prawie 2,7 miliona ton - z których dwie trzecie stanowił eksport. Podobnie chimeryczny był w minionych latach rynek paliw płynnych. Niemal 4,5 miliona ton przeładowanych w "Naftoporcie" przez 6 miesięcy 2013, to jednak prawie połowa obrotów całego roku ubiegłego i dobra zapowiedź dla wyniku bieżącego.
Korzystne relacje wykazują także statystyki obrotów zbożowych - ponad pół miliona ton przeładowanych w ciągu dwóch kwartałów. Spadkową tendencję zanotowali jedynie importerzy kruszyw (ok. 1,1 miliona ton w pół roku), co zresztą obserwujący rynek analitycy portu przewidzieli. O ile jednak miesięczna średnia obrotu we wszystkich grupach towarowych łącznie wyniosła w pierwszej połowie 2012 roku ok. 1,8 miliona ton - to w pierwszym półroczu 2013 przekroczyła 2,3 miliona ton.
Jak zapowiada zarząd portu - Gdańsk dobrze zaczął rok 2013, a jeszcze lepiej go zakończy.
(źr. ZMPG Gdańsk)