FedEx opublikował doroczny, piąty już Raport nt. postawy obywatelskiej w kwestiach globalnych, w którym przedstawiono dokonania firmy na polu takich priorytetowych dla niej dziedzin jak ekonomika i dostęp, środowisko naturalne i efektywność, społeczeństwo i udzielanie pomocy w przypadku katastrof i klęsk żywiołowych oraz ludzie i miejsce pracy. Publikacja raportu zbiegła się ze Światowym Dniem Ochrony Środowiska — globalnym świętem obchodzonym każdego roku przez społeczność międzynarodową w celu promocji działań mających pozytywny wpływ na środowisko naturalne.
Tegoroczny Raport przygotowano zgodnie z Wytycznymi G3.1 w zakresie opracowywania bardziej standaryzowanych i przejrzystszych raportów, opublikowanymi przez organizację Global Reporting Initiative.
Najważniejsze dokonania przedstawione w tegorocznym Raporcie to m.in.: znaczne oszczędności w wyniku działań na polu zrównoważonego rozwoju, w tym redukcja kosztów zużycia paliwa i energii oraz przychody z recyklingu materiałów; osiągnięcie na wiele lat przed terminem postawionego sobie przez firmę FedEx Express celu w postaci zwiększenia do 2020 r. ogólnej efektywności paliwowej floty pojazdów firmy o 20 proc.; ciągłe wspieranie organizacji zajmujących się udzielaniem pomocy w przypadku katastrof i klęsk żywiołowych oraz ogólnie pomocy humanitarnej.
FedEx wbudowuje odpowiedzialne praktyki w zakresie ochrony środowiska w swoje bieżące działania operacyjne. Firma stara się też osiągnąć przyjęte cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, podejmując różnego typu inicjatywy.
W minionym roku firma FedEx podjęła następujące działania:
W marcu 2013 r. firma FedEx Express poinformowała, że udało jej się ze znacznym wyprzedzeniem osiągnąć cel dotyczący zwiększenia do 2020 r. efektywności paliwowej swojej floty pojazdów o 20 proc. w porównaniu ze stanem z 2005 r. Firma przedstawiła również zweryfikowany, bardziej ambitny cel w postaci zwiększenia tego wskaźnika do roku 2020 aż o 30 proc.
Konsekwentne wdrażanie w miastach na całym świecie pojazdów elektrycznych. W samym tylko roku finansowym 2012 firma zwiększyła o 18 proc. ogólną wielkość floty swoich pojazdów zasilanych alternatywnymi rodzajami energii ― flota ta liczy w sumie 364 pojazdy hybrydowe zasilane także energią elektryczną oraz 118 pojazdów całkowicie elektrycznych. Do chwili obecnej pojazdy te pozwoliły zaoszczędzić 1,89 mln litrów paliwa i przejechały 24 mln kilometrów.
Rozbudowa firmowej sieci elektrowni słonecznych. W skali globalnej firma FedEx posiada dziewięć takich instalacji. Trzy spośród nich są rozmieszczone w Europie i generują ponad 1 mln kWh energii elektrycznej rocznie. Energia ta jest wytwarzana przez elektrownie słoneczne zbudowane w Kolonii (Niemcy), Machelen (Belgia) i Montpellier (Francja).
Konsekwentna wymiana floty samolotów. W roku finansowym 2012 firma FedEx Express wzbogaciła swoją flotę o siedem dodatkowych samolotów Boeing 777, które zużywają o 17 proc. mniej paliwa i mają większą ładowność niż samoloty MD-11, na miejsce których je wprowadzono. Firma posiada obecnie 23 samoloty Boeing 777 obsługujące 25 miast na całym świecie. Jak poinformowano w ubiegłym roku, firma zamierza stopniowo zwiększać flotę tych samolotów - w 2023 r. chce mieć w eksploatacji aż 43 takie maszyny. W regionie Europy, Bliskiego Wschodu, subkontynentu indyjskiego i Afryki (EMEA) firma FedEx wykorzystuje dziewięć samolotów Boeing 777.
FedEx chce, aby w 2030 r. 30 proc. wykorzystywanego przez nią paliwa do silników odrzutowych pochodziło ze źródeł alternatywnych. Firma opracowuje wspólnie z organizacją The Nature Conservancy plan wdrażania biopaliw dla transportu dalekobieżnego. Plan ten może posłużyć jako wytyczna dla całego sektora transportowego, pomagając również innym przedsiębiorstwom w korzystaniu z bardziej ekologicznych paliw. Firma uruchomiła też program FedEx Express Fuel Sense wchodzący w skład inicjatywy EarthSmart, którego celem jest zapewnienie efektywniejszej eksploatacji samolotów. W ramach tego programu udało się zidentyfikować wiele sposobów redukcji zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla bez zmniejszenia bezpieczeństwa eksploatacji samolotów. Program Fuel Sense pozwala rocznie zaoszczędzić 185 mln litrów paliwa do silników odrzutowych i zmniejszyć emisję CO2 o 466 tys. ton.
Społeczeństwo i udzielanie pomocy w przypadku katastrof i klęsk żywiołowych
W 2012 r. FedEx oferował długoterminowe wsparcie organizacjom zajmującym się udzielaniem pomocy w przypadku katastrof i klęsk żywiołowych, zapewnianiem bezpieczeństwa dzieciom przechodzącym przez ulice, a także działalnością na polu zrównoważonego rozwoju środowiska naturalnego. Łączna wartość dotacji i darowizn na cele charytatywne we wszystkich obszarach działalności firmy Fedex — w postaci bezpośrednich dotacji gotówkowych, bezpłatnych dostaw i darowizn pracowników firmy ― wyniosła 46 mln USD. Firma aktywnie wspiera społeczności, wśród których działa, poprzez strategiczne inwestycje w postaci użyczania swoich pracowników, zasobów i sieci. Główny element angażowania się firmy FedEx w sprawy lokalnych społeczności stanowi wolontariat pracowników. W 2012 r. pracownicy firmy z całego świata pracowali ochotniczo na rzecz organizacji lokalnych, krajowych i międzynarodowych. W dorocznym programie FedEx Cares Week uczestniczyło ochotniczo 1574 pracowników z regionu Europy, Bliskiego Wschodu, subkontynentu indyjskiego i Afryki (EMEA). W sumie przepracowali ochotniczo 3338 godzin podczas 58 imprez, w ramach których zebrano 2,2 tony żywności na różne cele charytatywne oraz tysiące euro na rzecz różnych organizacji. Podczas tych imprez 692 pracowników firmy oddało też krew.
(źr. FedEx)