Rok 2013 ma być przełomowy w ekspansji paczkomatów InPost zagranicą.Grupy Integer.pl skupi się w I półroczu 2013 roku na jednym z trzech największych na świecie pod względem wartości i wiodącym w Europie - brytyjskim rynku e-commerce. Sektor e-handlu w UK dynamicznie rośnie w tempie 40 proc. rocznie. W 2012 roku wyceniany był na około 78 mld funtów - czyli niemal o 14 razy więcej niż polski e-commerce – a w 2013 roku może wzrosnąć o 11,5 proc., do 87 mld funtów. Integer.pl wdrożyć ma na nim do końca 2013 roku aż 2 000 paczkomatów InPost. Dotychczas rozlokowała w UK już 200 urządzeń do całodobowego nadawania i odbierania przesyłek.
Ekspansja paczkomatów na brytyjski rynek e-commerce dokonywana jest w oparciu o nowy, łączony model biznesowy oparty na otwartej współpracy z partnerami, połączonej z aktywną sprzedażą własną. Urządzenia te będą udostępniane w Wielkiej Brytanii zarówno w ramach współpracy z lokalnymi operatorami i firmami kurierskimi, jak też bezpośrednio z branżą e-commerce. Dla Integer.pl na rynku brytyjskim pracuje już 35-osobowy sales team oferujący pełną obsługę logistyczną dla 120 tys. brytyjskich e-sklepów, które stanowią 95 proc. rynku e-commerce w UK.
Plany ekspansji zagranicznej paczkomatów na 2013 rok obejmą – poza Wielką Brytanią - m.in. Francję, Węgry, Turcję, Norwegię i Szwecję, a tegoroczne inwestycje w rozwój sieci szacowane są nawet na miliard euro. Ponadto, w ciągu najbliższych dwóch lat urządzenia te mogą pojawić się również w obu Amerykach, a potem także w Azji.
- Potencjał brytyjskiego rynku e-commerce jest niemal 14 krotnie większy niż w Polsce. Nie ma w Europie drugiego takiego kraju, w którym w tak dynamicznym tempie rozwija się sprzedaż online, a co za tym idzie – konieczność zapewnienia profesjonalnej obsługi logistycznej. Do wejścia z Paczkomatami na brytyjski rynek e-commerce przygotowywaliśmy się pod względem operacyjnym ponad rok. Projekt ten wymagał od nas nie tylko stworzenia dedykowanego zespołu sprzedażowego, który działa na lokalnym rynku, ale też zintegrowania Paczkomatów z platformami sprzedażowymi dostępnymi w UK. Koszty związane z wejściem do Wielkiej Brytanii szacujemy na 45 mln euro, ale zakładamy, że już po trzech latach wpływy z brytyjskiego rynku będą stanowiły nawet 25 proc. naszych przychodów – zapowiada Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.
Globalna sprzedaż internetowa w systemie B2C wzrosła w 2012 roku względem 2011 roku - według analityków eMarketera - o 21,1 proc. i osiągnęła poziom biliona dolarów, notując jednocześnie prognozowany 18,3 proc. potencjał wzrostu w 2013 roku, co da 1,3 biliona dolarów. Wielka Brytania należy do czołowej, światowej trójki – po USA i Chinach – liderów sektora e-commerce pod względem wartości tego rynku. Dane prognozowane przez eMarketera wskazują, że UK utrzyma w 2013 roku tę wysoką pozycję, zachowując jednocześnie - podobnie, jak rok wcześniej - pierwsze miejsce na świecie pod względem przychodu na jednego użytkownika kupującego online. Średnia wartość zakupów dokonywanych przez mieszkańca UK szacowana jest na 3.878 dolarów w 2013 roku w porównaniu z 3.585 dolarami w 2012 roku, przy średniej globalnej na poziomie 1.318 dolarów względem 670 dolarów w przypadku chińskiego rynku e-commerce.
Wielka Brytania odnotowała w 2012 roku 14 proc. wzrost liczby zamówień internetowych, a wartość sprzedaży online względem całości sprzedaży wynosiła 10 proc. przy około 3 proc. w przypadku Polski. W 2012 roku aż 34,8 mln Brytyjczyków zrobiło zakupy w sieci, a w 2013 roku liczba ta ma wzrosnąć do 36,5 mln. Ponadto, zgodnie z raportem IMRG – The UK’s Trade Body for e-Commerce całkowita liczba wysłanych paczek (razem ze zwrotami) na rynku brytyjskim wyniosła w 2012 roku 1,3 mld, a według prognoz ma wzrosnąć do 2017 roku o 67 proc. do 2,2 mld paczek.
(źr. Grupa Integer.pl)