Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak zwiększyć efektywność firmy (pracodawcy)?

W obecnych czasach konieczność maksymalizacji efektów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów staje się prawdziwym wyzwaniem dla pracodawców w Polsce i na świecie. Trudna sytuacja zmusza pracodawców do zwiększania efektywności i sięgania po nowe, innowacyjne rozwiązania.

Jednym z takich rozwiązań jest outsourcing procesów i funkcji, w szczególności wymagających dużych nakładów siły roboczej oraz rekrutacji masowych. Nawiązanie współpracy z firmami oferującymi tego typu rozwiązania przynosi przedsiębiorcom bardzo konkretne korzyści, które wpływają na uzyskiwany przez nich efekt finansowy. Dla pracodawcy oznacza to przekazanie nie tylko odpowiedzialności za pozyskiwanie i delegowanie pracowników, ale również dbałości o właściwe wyszkolenie, motywację, organizację oraz kontrolę pracy personelu. Dodatkową zachętą do korzystania z takiego wsparcia jest możliwość rozliczanie się za sztukę albo partię wyprodukowanego lub sprzedanego asortymentu. W przypadku firm produkcyjnych jest to korzystnym rozwiązaniem, które pozwala w sposób przewidywalny i precyzyjny oszacować koszty dla usługobiorcy. Podwykonawca staje się odpowiedzialny za efekt końcowy całego procesu. Korzystanie z outsourcingu procesów i funkcji optymalizuje działanie przedsiębiorstwa, generując tym samy dodatkowy przychód.

- Z prowadzonych przez nas obserwacji rynku oraz badań pracodawców wynika, że wyzwaniami, z którymi obecnie najczęściej zmagają się pracodawcy są rosnące oczekiwania klientów i kandydatów, oszczędności kosztowe oraz zwiększenie efektywności. Innowacyjnym rozwiązaniem dla rynku jest outsourcing procesów i funkcji. Składające się na nie działania mają bardzo istotny wpływ na efekt finalny wydzielonego poddostawcy procesu, który może zakładać zwiększenie wydajności nawet o 40 proc. lub też zmniejszenie kosztów o 30 proc. - komentuje Marcin Fabiś, menedżer ds. rozwiązań biznesowych w ManpowerGroup Solutions.

Konieczność przeprowadzania masowej rekrutacji osób o właściwych kompetencjach, przy jednoczesnych ograniczeniach czasowych, jest dla pracodawców wystarczającym powodem do skorzystania z usług wyspecjalizowanych agencji rekrutacyjnych. Zatrudnienie do świadczenia takiej usługi profesjonalnej firmy zajmującej się outsourcingiem funkcji i procesów gwarantuje dodatkowo pozyskanie w określonym czasie przeszkolonych, zmotywowanych oraz przygotowanych do pracy specjalistów, nad pracą a także efektywnością których czuwać będą eksperci od zarządzania i realizacji procesów. Trwający na rynku pracy niedobór pracowników z poszukiwanymi kwalifikacjami dodatkowo podnosi wagę tego wsparcia.

Rozpoczęcie współpracy z firmą oferującą outsourcing procesów i funkcji jest poprzedzone bardzo szczegółowymi przygotowaniami. Składają się na nie wielotygodniowe rozmowy polegające na precyzyjnym ustalaniu zobowiązań obydwu stron oraz zakresu ich odpowiedzialności. W etapie wdrożenia obejmuje również testy wydajnościowe i organizacyjne, a także szkolenia dla usługodawcy.
By działania w jak najlepszy sposób przełożyły się na oczekiwany efekt, w ramach grupy projektowej przygotowującej przyszłą współpracę po obu stronach powinni pracować przedstawiciele najwyższego szczebla zarządzania strategicznego i operacyjnego. Poszukiwanymi u firmy podwykonawczej cechami powinny być z jednej strony doświadczenie, znajomość procesu i branży. Jednocześnie powinna wykazywać się ona innowacyjnością, a także wysoką elastycznością i otwartością na stosowanie rozwiązań funkcjonujących na rynku. Niezbędne są również wiedza ekspercka z zarządzania projektami, procesami oraz pracownikami. Ta złożoność całego procesu wdrożenia usługi sprawia, że jest to rozwiązanie, z którego korzystają w Polsce najchętniej międzynarodowe, oczekujące innowacji przedsiębiorstwa.

- Takie obszary współpracy jak outsourcing funkcji wspierających w zakresie np. produkcji, logistyki lub promocji i sprzedaży, wymagają prawdziwego partnerstwa - objaśnia Marcin Fabiś. - Standardowym podejściem w ramach pracy nad projektami outsourcingu procesów i funkcji jest wspólne przeanalizowanie z klientem w jakich obszarach i w jaki sposób możemy wesprzeć go w realizowaniu podstawowej działalności. Jest to kwestia właściwego podejścia, otwartości, szczerości. Tym bardziej, że w większości przypadków tego typu decyzje podejmowane są na najwyższym szczeblu zarządzania, a ramy czasowe świadczenia usługi rozłożone są na okres od kilku miesięcy do kilku lat. Efekty tych prac są jednak wielką nagrodą za włożony wysiłek - podkreśla ekspert ManpowerGroup Solutions.

Trudna sytuacja gospodarcza, okresy zwiększonych zamówień, akcji promocyjnych, pociągające potrzebę uruchamiania dodatkowej zmiany lub zwiększania zespołu, a także konieczność przeszkolenia nowych osób, to tylko część przeciwności, z którymi zmagają się na co dzień pracodawcy. W połączeniu z koniecznością maksymalizacji efektywności i optymalizacji zasobów, wyzwania te skłaniają przedsiębiorców do coraz częstszego sięgania po innowacyjne usługi HR. Wybranie do ich realizacji wyspecjalizowanego partnera zaowocuje mierzalnymi efektami w postaci zwiększenia wydajności, zmniejszenia kosztów oraz zwiększenia konkurencyjności.

(źr. za inf. ManpowerGroup)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.