Wyniki przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów Badania Satysfakcji Kierowców wykazały, że odbiór i zwrot samochodów flotowych należą do kwestii szczególnie istotnych dla użytkowników służbowych aut. Ankietowani kierowcy wystawili firmom zrzeszonym w Związku wysokie noty w obydwu kategoriach.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy, licząc od daty przeprowadzenia Badania Satysfakcji Kierowców, 22 proc. ankietowanych odebrało nowy samochód flotowy, a cztery piąte użytkowników zrobiło to we wcześniejszym okresie. Dominowały (obejmując 90 proc. z 700 ankietowanych) trzy główne sposoby przekazania pojazdu kierowcy. 39 proc. użytkowników odebrało samochód w firmie, w której oddawali poprzednie auto. 32 proc. otrzymało pojazd w miejscu pracy, a 20 proc. odebrało go u dealera. W pozostałych przypadkach, liczących łącznie 10 proc. odpowiedzi, połowę stanowił bezpośredni odbiór w firmie wynajmu, a po 2% – odbiór od innego pracownika i dostarczenie samochodu do miejsca zamieszkania kierowcy.
W hierarchii istotnych elementów odbioru samochodu, badani za najważniejszy uznali zgodność parametrów pojazdu z zamówieniem. Jako niezwykle ważny i bardzo ważny aspekt wskazało go 60 proc. respondentów, a jako ważny – 29 proc. Duże znaczenie miało również bezproblemowe przekazanie samochodu (57 proc. wskazań jako niezwykle ważne i bardzo ważne oraz 36% jako ważne), a także poinformowanie kierowców o ich obowiązkach, na przykład związanych z codzienną obsługą samochodu czy częstotliwością serwisowania (niezwykle ważne i bardzo ważne – 56 proc., ważne – 37 proc.). Komunikacja w sprawie terminu odbioru samochodu to odpowiednio 48 proc. i 39 proc.. Stosunkowo najmniejsze znaczenie (24 proc. i 45 proc.) miało uzyskanie dodatkowych informacji o usługach dostawcy pojazdów dla firmowych kierowców.
Badanie poziomu satysfakcji z odbioru pojazdów obejmowało identyczne elementy. Respondenci byli najbardziej zadowoleni ze zgodności otrzymanego samochodu z zamówieniem: pozytywnych not było łącznie 91 proc., w tym 66 proc. ocen w przedziale „doskonale i bardzo dobrze” oraz 25 proc. ocen dobrych. Bezproblemowe przekazanie nowego samochodu zyskało odpowiednio 59 proc. i 34 proc., a informacje o obowiązkach kierowcy – 50 proc. i 37 proc.. Komunikację w sprawie terminu odbioru pojazdu ankietowani określili w 48 proc. jako doskonałą i bardzo dobrą, a w 38 proc. jako dobrą. Najniższe noty uzyskały „dodatkowe informacje o usługach dostawcy dla kierowcy” (30 proc. i 44 proc.), jednak dla badanych były one jednocześnie najmniej istotne.
Podsumowanie poziomu zadowolenia kierowców z procesu odbioru samochodu wskazuje, że najwyższe noty otrzymały kategorie, które ankietowani wskazali jako najważniejsze: zgodności parametrów auta z zamówieniem i jego bezproblemowe przekazanie.
Po zakończeniu kontraktu zwrot samochodu następował na klika sposobów. Dominowały dwie główne metody: po 41 proc. wskazań uzyskały odbiór pojazdu z miejsca pracy badanego oraz dostarczenie auta przez kierowcę do sprzedawcy, przy jednoczesnym odbiorze nowego samochodu. Do mniej popularnych metod należały: oddanie pojazdu przez kierowcę w wyznaczonym miejscu (12 proc.), odbiór z miejsca zamieszkania użytkownika (3 proc.) i dostarczenie auta przez kierowcę do sprzedawcy, ale bez odbioru nowego samochodu (2 proc.). Spośród 700 ankietowanych 12 proc. zwracało samochód flotowy w ciągu 6 miesięcy przed badaniem.
Wśród najważniejszych elementów związanych ze zwrotem samochodu flotowego, kierowcy wymieniali dwie procedury, które otrzymały po 89 proc. wskazań jako niezwykle ważne, bardzo ważne i ważne: otrzymanie dowodu na zwrot auta w prawidłowy sposób oraz łatwość procedury zwrotu.
(źr. PZWLP)