Dodaj ogłoszenie o pracy


Kiedy Polska dogoni Europę w przewozach intermodalnych?

 

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce mają szansę na duży wzrost już w 2014 r. Przyjazna kolei polityka przyniesie wymierne efekty – zdaniem ekspertów już w przyszłym roku skala kolejowych przewozów intermodalnych może się zwiększyć o niemal połowę (obecnie stanowią 4,5 proc). A do 2022 roku dzięki kolei można ograniczyć koszty zewnętrzne transportu o 2,7 mld zł.

Polski rynek kolejowych przewozów towarowych jest najbardziej zliberalizowanym rynkiem kolejowym w Europie. Mimo wysokiego poziomu konkurencji sumując wyniki przewozowe wszystkich podmiotów obecnych na tym rynku (ponad 50 firm) kolej odnotowuje spadki, podczas gdy przewozy ciężarówkami rosną.  A kolej jest bezpieczniejsza i bardziej przyjazna środowisku niż transport drogowy. Ze spadkowej tendencji w przewozach wyłamuje się transport intermodalny, czyli połączenie kilku rodzajów przewozów np. drogą morska do portów, następnie z portu koleją na stację lub bocznicę zlokalizowaną w pobliżu odbiorcy przesyłki, a następnie ciężarówką do klienta. Mimo dynamicznych wzrostów z ostatnich lat kolejowe przewozy intermodalne stanowią w  Polsce ok. 4,5 proc. wszystkich przewozów pociągami.  Dla porównania w Niemczech udział ten stanowi ok.  30 proc., a w Norwegii ok. 60 proc.
Zdaniem ekspertów kluczem do rozwoju kolei w Polsce jest efektywnie działający zarządca infrastruktury, jej wysoka jakość oraz przyjazna kolei polityka państwa. Optymalizacja kosztów PKP PLK już się rozpoczęła, dlatego warto skupić się na sugerowanej zmianie systemu pobierania opłat za dostęp do infrastruktury. W niektórych krajach Unii Europejskiej testuje się cenniki w oparciu o kryterium tzw. elastyczności popytu różnych grup towarowych, zgodnie z Regułą Ramseya.

W naszej praktyce oznaczałoby to, że wysokość stawki dostępu do infrastruktury zależałaby od podatności danego ładunku na jego utratę przez kolej na rzecz innych gałęzi transportu. Dla towarów o popycie mało elastycznym, czy wręcz sztywnym ( nie do przejęcia przez transport samochodowy) zarządca realizowałby wyższe marże. Dzięki temu towary o dużej elastyczności – głównie kontenery i inne jednostki transportu intermodalnego - mogą korzystać z preferencji i być obciążone minimalnym poziomem marż.

Zdaniem ekspertów po wprowadzeniu nowych zasad zgodnych z Regułą Ramseya już w przyszłym roku  przewozy intermodalne mogą zwiększyć się w Polsce  o blisko 50 proc. Oznaczałoby to zwiększenie zysków przewoźników i dodatkowe wpływy dla zarządcy infrastruktury. Takie zasady obecnie wdrażane są w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Przyjazna kolei polityka różnicowania stawek dostępu do infrastruktury w ocenie ekspertów może w Polsce przynieść spadek kosztów zewnętrznych transportu nawet w wysokości do 2,7 mld zł w latach 2014- 2022 (wg wyliczeń Zespołu Doradców Gospodarczych TOR). Uwzględniono tu m.in. hałas, wypadki oraz zanieczyszczenie powietrza.

(źr. PKP Cargo)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.