Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowe możliwości w przewozach lotniczych cargo z/do Polski

 

Przed polskimi importerami i eksporterami korzystającymi z usług lotniczych otwiera się nowa szansa - możliwość dostarczenia towaru w każde miejsce na świecie w ciągu dwóch, trzech dni i to zwykłym frachtem lotniczym, a nie przesyłką kurierską - zapowiada DB Schenker Logistics. 6 lutego na polski rynek wchodzą linie lotnicze oferujące codzienne połączenia z Warszawy do Dubaju oraz z Dubaju w 129 kierunkach świata. Co to oznacza dla polskiego biznesu?

 

Na jakie korzyści będą mogły liczyć polskie firmy?
- Przede wszystkim na nowe możliwości w usługach spedycji lotniczej i skrócenia "transit times" w międzynarodowych dostawach - wyjaśniał Michał René, head of air business director Region East and Poland w DB Schenker Logistics podczas konferencji prasowej w dniu 25 stycznia 2013 r. w Warszawie. - Dotychczas większość towarów transportowanych drogą lotniczą z Polski i do Polski była obsługiwana w oparciu o duże lotniska międzynarodowe, np. we Frankfurcie, Amsterdamie i Wiedniu. W praktyce oznaczało to, że towar polskich przedsiębiorców trafiał najpierw np. do Warszawy lub Katowic, następnie był transportowany drogą lądową np. do portu lotniczego we Frankfurcie i dopiero stamtąd leciał do punktu docelowego – mówił Michał René. Takie rozwiązanie wiązało się ze stosunkowo długim transit time, który we frachcie lotniczym jest jednym z kluczowych warunków obsługi. Terminowe dostarczenie przesyłki było uzależnione od okoliczności na drodze, a także od zachowania szczególnej staranności i bezpieczeństwa przy przeładunku towaru, tak aby uniknąć ryzyka jego uszkodzenia.


Z Warszawy do Dubaju codziennie i bezpośrednio
Skala długodystansowych bezpośrednich połączeń z Polski była dotychczas niewielka – można było liczyć na przelot z Warszawy do Pekinu, z Katowic do Hamilton w Kanadzie oraz na tradycyjne połączenia LOT-u między Warszawą a Chicago, Nowym Jorkiem i Toronto. Wejście nowych linii na polski rynek tworzy dla rodzimych producentów zupełnie nowe możliwości.
- Port lotniczy w Warszawie oprócz dotychczasowych połączeń zyska codzienne, bezpośrednie połączenie do Dubaju – jednego z najprężniej rozwijających się miast świata, a stamtąd do innych lotnisk – łącznie do 129 portów lotniczych na całym świecie. Oznacza to szybszy czas dotarcia przesyłki i lepszy zasięg – czyli łatwiejszy dostęp do odległych rynków – wyjaśniał Michał René.

 

Na ile nowe możliwości są odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby rynku cargo w naszym kraju?
Według szacunków, polski rynek frachtu lotniczego to około 90 tys. ton towarów w skali roku. Porównując 2011 rok do 2010, wolumen rynku nieznacznie spadł (o ok. 1 proc.). Natomiast jeśli zostaną zestawione dane dotyczące samego eksportu (który stanowi ok. 45 proc. całego wolumenu przesyłek), można zauważyć, że w tym samym okresie zanotowano wzrost o ok. 17 proc.!
- Dlatego mówiąc o kryzysie na rynku przewozów lotniczych, z całą pewnością można stwierdzić, że dotknął on w zdecydowanie większym stopniu importerów korzystających z frachtu lotniczego, głównie na kierunkach ekonomicznych o wydłużonym "transit time” – wyjaśniał Michał Grochowski, product manager of Air Freight Poland w DB Schenker Logistics. - Eksport lotniczy natomiast wyraźnie wzrasta, a polskie firmy szukają rynków zbytu. W tym kontekście – wejście nowych linii wydaje się uzasadnione i daje eksporterom nowe możliwości – mówił Michał Grochowski.


Kto ucieszy się z nowych połączeń?
Najczęściej z frachtu lotniczego korzystają branże: elektroniczna, lotnicza, motoryzacyjna, elektromaszynowa, farmaceutyczna i FMCG. Jakie zmiany dla firm z tych sektorów niesie ze sobą nowe połączenie Warszawa – Dubaj? Czy rzeczywiście przesyłki nadawane przez te firmy będą mogły trafiać do większości miejsc na świecie w 48h? 
- Nowe rozwiązanie, które będziemy proponować naszym klientom, eliminuje przede wszystkim czas transportu „na kołach” przeznaczony do tej pory na dostawę towarów do europejskich portów – wyjaśnia Przemysław Komar, junior route development manager w DB Schenker Logistics. - Łącznie z odprawą celną i wystawieniem dokumentacji etap ten może zająć ok. 2 dni. Biorąc pod uwagę różnice czasowe, możemy mieć pewność, że przy wykorzystaniu nowych linii dotarcie na światowe rynki powinno zająć nie więcej niż 2-3 dni. W przypadku specyfiki towarów lotniczych, dla których czas dostawy jest kluczowy i bywa, że każda godzina ma znaczenie, jest to duża pozytywna zmiana – dodaje Przemysław Komar.


Nowa oferta w usługach spedyccji lotniczej
DB Schenker Logistics oferuje swoim klientom kompleksową obsługę zarówno z dostawami o charakterze ekspresowym z krótkim czasem dostawy, jak i ekonomiczne rozwiązania, z nieco dłuższym transit time. Operator logistyczny zapewnia również szereg usług dodatkowych, takich jak: uproszczona odprawa celna, obsługa towarów w procedurze gospodarczej, możliwość odroczenia płatności VAT, odprawa fiskalna oraz wszystkie udogodnienia związane ze statusem AEO.
- Nasza oferta zapewnia nie tylko kompleksowy serwis, który spełni oczekiwania najbardziej wymagającego klienta. DB Schenker Logistics to także zespół doskonale przygotowanych ekspertów, z bogatą wiedzą na temat rynku frachtu lotniczego, którzy chętnie podejmują nowe wyzwania. Naszym priorytetem jest wsłuchanie się i zrozumienie potrzeb klienta, a dopiero później zaproponowanie najbardziej optymalnego kosztowo i czasowo rozwiązania – podsumował Michał René.
Przykładem takiego rozwiązania jest produkt DB SCHENKERskybridge, który łączy rozwiązania lotnicze z oceanicznymi. Elastyczny mechanizm DB SCHENKERskybridge jest doskonale ilustrowany przez import towarów z Chin. Tradycyjnie klient może wybrać transport oceaniczny z 30-dniowym czasem dostawy, natomiast w przypadku DB SCHENKERskybridge – można skrócić ten czas dostawy do 16 dni, ponieważ część „podróży” do miejsca docelowego towar pokona drogą lotniczą.

 

(red. za inf. DB Schenker Logistics)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.